• Jompis

vanligt att spädisar är täppta i näsan???

Min pojke är 10 dagar och har blivit jättetäppt i näsan, speciellt på natten. Han är inte snorig eller hostig, men kan knappt andas liggande, så jag sitter och sover med honom upprätt, så det blir lättare att andas. Någon som känner igen det, eller ska jag kontakta läkre? Har provat bröstmjölk i näsan utan resultat (rinner direkt ner i munnen).

• Svar på tråden vanligt att spädisar är täppta i näsan???
  • Skrinda

Vår dotter har varit täppt sedan hon var två veckor (4 månader nu) och det ska visst vara rätt vanligt, men hennes täppa gick att lösa upp med koksaltlösning och nässug. Hon är alltså snorig. Snoret är extremt segt och "klistrigt" så det är inget man får ut lätt. Kolla med BVC för säkerhets skull!

• akman

Spädbarn har väldigt små "näskanaler" och blir oftast täppta, det hjälper också om du tar lite bröstmjölk (funkar till det mesta kommer du att inse).

• Flutterby

Jag tror det är vanligt. Vår son andades väldigt rossligt på nätterna när han var nyfödd, jag gav honom näsdroppar o så småningom kom det ut _jättestora_ snorkråkor(o då menar jag gigantiska!), på BVC sa sköterskan att det bl a är rester av slem o fostervatten. Lycka till med bebisen!

• Krodan

Det kan oxå vara mjölk som kommer upp i näsan och slemmar där, oftast släpper det när de ammar för när de andas genom näsan så drar de med sig snoret.

• Myran1982

När min lillkille var nyföding så var han också täppt, vi fick rådet att prova bröstmjölk eller koksalt....

• kejsarinnan

Ofta blir dom täppta pga att det sitter små "snorisar" och täpper till.Jag har använt koksalt först och sen nässug nästan varje morgon för att rensa,och det funkar jättebra!

• Lyckaa

Japp gjorde precis som kejsarinnan och det kom gigantiska snorbusar ut. Men det gick över efter ett tag. Använd koksaltlösning och nässug så fort barnet är täppt.

• Idapida

Måste bara fråga om nässug: hur 17 får ni ut något med den? Min bebis har massor av snor långt upp i näsan, och det är jättesvårt att få ut. Har ni några knep? Har prövat med koksalt innan, men det verkar mest vara vatnet som kommer ut igen, utan snor...

• LillaRu

Jag använder nässug till min sessa, hon e nu 6 månader o vi tampas regelbundet med igentäppt näsa. Dock brukar min man sköta sugandet o jag håller den rätt. MAn får ta i ganska så rejält, och jag tycker så illa om hela grejjen. Det gör tjejen oxå så det e inte kul, men hon märker efteråt hur mkt lättare hon har att andas.

• Nadjis

Min älskling var jätteförkyld när han va tre veckor.. Köpte näsdroppar för bebisar på apoteket.. hjälpte lite iallafall

• Vofflis

Min dotter är också förkyld om nätterna, både snorig och slemmig i halsen. Vi var uppe på sjukan igår för att kolla att det bara var förkylning. Vi fick ventoline utskrivet och har använt det inatt, det var jättebra och tjejan kunde andas mycket lättare inatt. Har också försökt med renässans och nässug men har inte fått in snitsen riktigt...

• Lyckaa

vi gjorde så att om vi såg den stora snorbusen tog vi en tops och tog ut den försiktigt om det inte gick med snorsugen...

Svar på tråden vanligt att spädisar är täppta i näsan???