MoaElis skrev 2014-09-26 21:12:40 följande:
Ajdå, för att stå på marken har vi inte tränat nåt på. Då lär hon nog sätta sig.. vad gör man då? Utställningen är på söndag så inte så mycket tid att träna.
Jo jag har nr 8 så då måste det vara några före! Men springer/och står inte alla på marken samtidigt? har för mig att jag sett det på någon utställning jag varit på. Sedan att man står i kö till bordet?
Först när man kommer in i ringen ställer alla upp hundarna på marken (har du liten hund, sitt på knä istället för att stå böjd. Om hunden inte står av sig själv såklart). Domaren går då runt lite och kollar på dem, har man tur har man en domare som hälsar lite på hunden när de står där på marken (jag tycker om dem som gör det, för då har de hälsat lite innan domaren börjar känna igenom hunden) sen springer man något varv i ringen allihopa.
Sen går alla förutom den första ut ur ringen och köar till bordet. Här ska inte domaren döma de som är utanför ringen men känner en som fick cert(tror jag det var) hon märkte att domaren kollade på henne när hon stod utanför så hon ställde upp hunden och tog ett varv. Men vanligtvis så ska domaren ha ögonen för hunden den dömer. Här brukar jag passa på att småleka lite med min hund, låta honom göra lite trix och ställa upp sig (detta är ett trix hos oss också) då är han peppad att gå in i ringen sen igen.
När personen framför lyfter ner sin hund ifrån bordet brukar jag bära upp hunden på bordet. Då får min hund en liten stund på sig att vänja sig vid bordet och jag kan ställa upp honom och rätta till om något är fel. Domaren kommer sen och förhoppningsvis är försiktig och tålmodig. Känner igenom hunden, kollar tänder och så vidare.
Sen säger domaren att du ska ta ner hunden och springa i en cirkel eller en triangel. När du ställer ner hunden ifrån bordet, ta några sekunder på dig innan du springer. Du kan rätta till utställningskopplet och andas en liten stund. När hunden har sprungit i en cirkel eller triangel så ställer du upp hunden igen, nu på marken, och framför domaren.
Sen är det klart :)