• MoaElis

Hundutställning?

Min valp ska ställas ut nästa vecka (uppfödaren ville gärna det) och jag vet inte riktigt alls hur det går till, måste man veta det eller kan man titta på de andra och hänga med? Domarna säger väl vad man ska göra?

Och vad krävs av en 5 månaders valp? Måste de kunna stå? Domarna kollar väl mest på hur hundarna ser ut eller? Min valp är lite osäker, bedöms det då eller?

• Svar på tråden Hundutställning?
  • whydoyoucare

Kolla på youtube hur hundutställningarna går till. Domaren ger "order" på vad ekipaget ska göra. Hunden bedöms utefter exitör, rörelser samt lynne. Det är ju viktigt att du kan ställa upp hunden på bästa möjliga sätt för att domaren ska få en så bra blick över hunden som möjligt. Osäkerhet leder till att hunden kryper ihop, har svansen mellan benen osv. Detta påverkar era resultat. Men enda sättet att träna bort den rädslan på är ju övning i ringen. Men det är ju en uppvisning du och hunden gör, som hunden bedöms av.

• Swadika

Med valpar är det inte så direkt blodigt allvar och domarna har oftast överseende med det. Men det är ju väldigt svårt att döma en hund som kryper ihop eller vägrar gå. Hunden bör vara van vid att andra håller på med den (jag har sedan jag fick mina alltid låtit främmande människor hälsa på dem, låtit folk känna igenom dem och så för att träna dem)

När är utställningen? Kanske kan du se om det finns någon ringträning i din stad, det är perfekt träning. Både för dig och för hunden :) 

• Swadika

Vet du hur dem ska stå? Om inte så sök på rasen på google (kommer upp en massa bilder då när de står), om hunden står på bord så träna också att hunden vågar stå på ett bord, vi hade en höjdrädd hund som avskydde att stå på bordet. Men vi har tränat genom att bara lyfta upp honom, ställa honom på bordet, ge en massa godis och sen ta ner honom.

Nu hoppar han upp i famnen på mig så fort vi närmar oss bordet och är så glad att få komma upp där, för han vet att han får godis när han står där uppe ;)

• MoaElis

Jag tror inte hon kommer vara så rädd att hon vägrar gå och liknande, det är bara att hon inte riktigt vågar sig fram till främmande hundar/människor. Så det är nog när domaren ska titta på tänder/känna igenom som hon kan bli lite rädd. Men jag har inte bestämt om jag själv ska ställa eller låta uppfödaren göra det (dock är hon en främling för valpen så det kanske inte blir så bra). Det beror på om man måste kunna något för att klara av det, eller om det inte är så komplicerat?

Hon vill gärna sätta sig ner, och inte stå, vi har ju tränat "sitt" så det är ju inte så konstigt.

• MoaElis

Jag tänkte också på hur många av hundarna som är anmälda (i valp) som får en rosett? Är det bara den som vinner eller? Det var 11 hundar anmälda i den vi ska vara med i. 

• Swadika

Är det en inofficiell eller officiell utställning? :)

Jag har aldrig ställt ut valp, är själv nybörjare (1 år har jag hållit på, men pga kennelhosta så har vi knappt ställt ut det här året) haha och det är svårare än man tror. Jag trodde det bara var att visa hunden och han skulle göra det automatiskt. Men det är mycket svårare än man tror. Vi har lagt ner många timmar på att bara få honom att springa bredvid mig rätt, och många fler på att stå ordentligt på bordet. Vi åker på varenda ringträningar i närheten för att träna (och även träna miljöträning) 

Jag vet inte vilka det är som får rosetter, men på de officiella jag varit på har man kunnat köpa rosett även om man får good, very good eller excellent(kanske hp också?).
    På de inofficiella jag varit på har alla som gått vidare fått en HP rosett, sen tävlar de om att bli 1,2 och 3:a och de får rosetter. 

• Wanja3

När det gäller valp är det inte jätte viktigt att den gör allt rätt.
    Men träna den på köksbordet.
    Står den ge en bit köttbulle tex.
    lika dant när du får titta på tänderna.
    Så brukar dom fort tycka detta är kul.
    Mina Valpar brukar komma ihåg mig långt upp i åren.
    Så valpen borde lita på uppfödaren

• MoaElis
    Swadika skrev 2014-09-22 22:02:14 följande:

Är det en inofficiell eller officiell utställning? :)

Jag har aldrig ställt ut valp, är själv nybörjare (1 år har jag hållit på, men pga kennelhosta så har vi knappt ställt ut det här året) haha och det är svårare än man tror. Jag trodde det bara var att visa hunden och han skulle göra det automatiskt. Men det är mycket svårare än man tror. Vi har lagt ner många timmar på att bara få honom att springa bredvid mig rätt, och många fler på att stå ordentligt på bordet. Vi åker på varenda ringträningar i närheten för att träna (och även träna miljöträning) 

Jag vet inte vilka det är som får rosetter, men på de officiella jag varit på har man kunnat köpa rosett även om man får good, very good eller excellent(kanske hp också?).
    På de inofficiella jag varit på har alla som gått vidare fått en HP rosett, sen tävlar de om att bli 1,2 och 3:a och de får rosetter. 

Jag skulle tro att det är en inofficiell utställning, det är en klubb som har den. Jaha okej, vi har nog bara tänkt gå på den här tror jag så vi har inte tagit det på så stort allvar utan bara tittat tänderna. Hon kan dock gå fot ganska bra!

Men hur många går vidare då? :) Som sagt är det 11 valpar med och tävlar.
  • MoaElis
    Wanja3 skrev 2014-09-23 07:58:30 följande:

När det gäller valp är det inte jätte viktigt att den gör allt rätt.
    Men träna den på köksbordet.
    Står den ge en bit köttbulle tex.
    lika dant när du får titta på tänderna.
    Så brukar dom fort tycka detta är kul.
    Mina Valpar brukar komma ihåg mig långt upp i åren.
    Så valpen borde lita på uppfödaren

Ja okej! Hoppas valpen känner igen uppfödaren då.
  • Swadika
    MoaElis skrev 2014-09-23 12:38:46 följande:
    Jag skulle tro att det är en inofficiell utställning, det är en klubb som har den. Jaha okej, vi har nog bara tänkt gå på den här tror jag så vi har inte tagit det på så stort allvar utan bara tittat tänderna. Hon kan dock gå fot ganska bra!

Men hur många går vidare då? :) Som sagt är det 11 valpar med och tävlar.
    Är det inofficiell så (de jag har varit på i alla fall) brukar alla som får HP (alltså de som betraktas som bra, som kan visa upp sig och stå ordentligt) gå vidare. Men jag vet inte om alla är sådana eller om det bara är dem jag varit på :)
  • MoaElis
    Swadika skrev 2014-09-23 14:42:45 följande:
    Är det inofficiell så (de jag har varit på i alla fall) brukar alla som får HP (alltså de som betraktas som bra, som kan visa upp sig och stå ordentligt) gå vidare. Men jag vet inte om alla är sådana eller om det bara är dem jag varit på :)
    Ja okej, hoppas det är så, vill gärna ha en rosett :p Dock är jag inte säker på att hon kan stå ordentligt, hon bara sätter sig hela tiden men men, får väl se!
  • MoaElis

Jag funderar också på om små hundar måste "stå" på marken eller om det bara är på ett bord? Om de bara springer på marken?

• Swadika
    MoaElis skrev 2014-09-25 23:07:22 följande:

Jag funderar också på om små hundar måste "stå" på marken eller om det bara är på ett bord? Om de bara springer på marken?

Först ställs de upp på bordet och det är då domaren känner igenom hunden och så,  sen ner på marken och det är då springer man en cirkel eller en trekant. Domaren brukar säga vad man ska göra. Och sen ställer man upp framför domaren på marken. Ett tips, många går väldigt nära domartältet när de ställer upp på marken, backa några meter så ser domaren hunden ordentligt. 

Jag hittade en jättebra sida som förklarade allt, ska se om jag hittar den igen när jag kommer hem :) 

Vad har du för nummer, är du först eller har du några framför dig som du kan kolla på? 
  • MoaElis
    Swadika skrev 2014-09-26 11:46:17 följande:
    Först ställs de upp på bordet och det är då domaren känner igenom hunden och så,  sen ner på marken och det är då springer man en cirkel eller en trekant. Domaren brukar säga vad man ska göra. Och sen ställer man upp framför domaren på marken. Ett tips, många går väldigt nära domartältet när de ställer upp på marken, backa några meter så ser domaren hunden ordentligt. 

Jag hittade en jättebra sida som förklarade allt, ska se om jag hittar den igen när jag kommer hem :) 

Vad har du för nummer, är du först eller har du några framför dig som du kan kolla på? 
    Ajdå, för att stå på marken har vi inte tränat nåt på. Då lär hon nog sätta sig.. vad gör man då? Utställningen är på söndag så inte så mycket tid att träna.

Jo jag har nr 8 så då måste det vara några före! Men springer/och står inte alla på marken samtidigt? har för mig att jag sett det på någon utställning jag varit på. Sedan att man står i kö till bordet?
  • Swadika
    MoaElis skrev 2014-09-26 21:12:40 följande:
    Ajdå, för att stå på marken har vi inte tränat nåt på. Då lär hon nog sätta sig.. vad gör man då? Utställningen är på söndag så inte så mycket tid att träna.

Jo jag har nr 8 så då måste det vara några före! Men springer/och står inte alla på marken samtidigt? har för mig att jag sett det på någon utställning jag varit på. Sedan att man står i kö till bordet?
    Först när man kommer in i ringen ställer alla upp hundarna på marken (har du liten hund, sitt på knä istället för att stå böjd. Om hunden inte står av sig själv såklart). Domaren går då runt lite och kollar på dem, har man tur har man en domare som hälsar lite på hunden när de står där på marken (jag tycker om dem som gör det, för då har de hälsat lite innan domaren börjar känna igenom hunden) sen springer man något varv i ringen allihopa. 

Sen går alla förutom den första ut ur ringen och köar till bordet. Här ska inte domaren döma de som är utanför ringen men känner en som fick cert(tror jag det var) hon märkte att domaren kollade på henne när hon stod utanför så hon ställde upp hunden och tog ett varv. Men vanligtvis så ska domaren ha ögonen för hunden den dömer. Här brukar jag passa på att småleka lite med min hund, låta honom göra lite trix och ställa upp sig (detta är ett trix hos oss också) då är han peppad att gå in i ringen sen igen. 

När personen framför lyfter ner sin hund ifrån bordet brukar jag bära upp hunden på bordet. Då får min hund en liten stund på sig att vänja sig vid bordet och jag kan ställa upp honom och rätta till om något är fel. Domaren kommer sen och förhoppningsvis är försiktig och tålmodig. Känner igenom hunden, kollar tänder och så vidare.

Sen säger domaren att du ska ta ner hunden och springa i en cirkel eller en triangel. När du ställer ner hunden ifrån bordet, ta några sekunder på dig innan du springer. Du kan rätta till utställningskopplet och andas en liten stund. När hunden har sprungit i en cirkel eller triangel så ställer du upp hunden igen, nu på marken, och framför domaren. 

Sen är det klart :)
  • MoaElis
    Swadika skrev 2014-09-26 22:22:32 följande:
    Först när man kommer in i ringen ställer alla upp hundarna på marken (har du liten hund, sitt på knä istället för att stå böjd. Om hunden inte står av sig själv såklart). Domaren går då runt lite och kollar på dem, har man tur har man en domare som hälsar lite på hunden när de står där på marken (jag tycker om dem som gör det, för då har de hälsat lite innan domaren börjar känna igenom hunden) sen springer man något varv i ringen allihopa. 

Sen går alla förutom den första ut ur ringen och köar till bordet. Här ska inte domaren döma de som är utanför ringen men känner en som fick cert(tror jag det var) hon märkte att domaren kollade på henne när hon stod utanför så hon ställde upp hunden och tog ett varv. Men vanligtvis så ska domaren ha ögonen för hunden den dömer. Här brukar jag passa på att småleka lite med min hund, låta honom göra lite trix och ställa upp sig (detta är ett trix hos oss också) då är han peppad att gå in i ringen sen igen. 

När personen framför lyfter ner sin hund ifrån bordet brukar jag bära upp hunden på bordet. Då får min hund en liten stund på sig att vänja sig vid bordet och jag kan ställa upp honom och rätta till om något är fel. Domaren kommer sen och förhoppningsvis är försiktig och tålmodig. Känner igenom hunden, kollar tänder och så vidare.

Sen säger domaren att du ska ta ner hunden och springa i en cirkel eller en triangel. När du ställer ner hunden ifrån bordet, ta några sekunder på dig innan du springer. Du kan rätta till utställningskopplet och andas en liten stund. När hunden har sprungit i en cirkel eller triangel så ställer du upp hunden igen, nu på marken, och framför domaren. 

Sen är det klart :)
    Ja okej, då förstår jag, tack så mycket för alla svar :)
  • Swadika
    MoaElis skrev 2014-09-27 10:13:07 följande:
    Ja okej, då förstår jag, tack så mycket för alla svar :)
    Så lite så :) När är utställningen? (:

Lycka till i alla fall! 
  • MoaElis

Den var idag! Det var inte alls min grej kändes det som. Min hund var rätt rädd där (som jag misstänkte), vilket gjorde att hon kom sist (fick bra omdöme annars) Men min uppfödare sa att domaren var lite väl hård, eftersom att det handlade om valpar. Jaja vi överlevde i alla fall!

• MoaElis

Sist av 3 kanske jag ska tillägga, jag trodde alla 11 skulle gå samtidigt i långhåriga men så var det ju inte så jag blev lite förvirrad.. Synd bara att inte alla kunde få en rosett, uppfödaren sa att på dom flesta utställningar brukar alla få HP (eller om det var något annat, lite förvirrad)

Svar på tråden Hundutställning?