• Jeaney71

Beskära blodhägg?

Vi planterade två nya blodhäggar för ca två år sedan. De är väldigt taniga och spretiga, så jag undrar om jag ska beskära de grenar som sticker långt ut/upp för att få den lite kraftigare. Har sett både rådet att beskära under JAS samt under vårvintern - vilket gäller egentligen?

• Svar på tråden Beskära blodhägg?
  • jamieblue

Kan inte påstå att jag är en superexpert på blodhägg, men eftersom det är ett prydnadsträd så skulle jag vara försiktig med beskärning. Det kanske är något annat som behövs, t.ex. mera vatten, mer näring eller att gräset konkurrerar med träden om näringen och därför behöver tas bort. 

Det jag kan läsa mig till är att hägg tillhör Prunussläktet som bör beskäras under juli-september, men just hägg (och blodhägg) kan beskäras under vårvintern. Jag vet inte hur du tänkt beskära träden, men att enbart korta in grenarna tror jag inte är att rekommendera. Möjligen att glesa ur (ta bort vissa grenar helt) och att se till att glesa ur på olika nivåer/höjder. Men som sagt, jag skulle först testa med mer vatten, näring och se till att gräset inte växer ända inpå träden. 

Svar på tråden Beskära blodhägg?