• tjejen88

Malta!!!

Hej!

Jag och sambon åker till Malta i oktober. Vi ska bo i Sant Pauls bay... Någon som har tips på bra sandstränder, restauranger och andra saker att göra?

:D

• Svar på tråden Malta!!!
  • Peachpie

Vi var på Malta 2008 så det är ett tag sedan så restauranger och sånt minns jag inte tyvärr, men saker att göra minns jag. Rekommenderar St John's Co-cathedral i Valetta. Var där tidigt på förmiddagen, häng på låset, jag tror det öppnar typ 9 eller 10 på morgonen (kolla upp det och var där och ställ er i kö redan innan de öppnar, det är populärt!). Det är fantastiskt vackert inne i katedralen och man uppskattar besöket även om man inte är religöst lagd. Kom ihåg att ha en sjal eller kofta med, inga bara axlar i kyrkan och helst ska du ha längre kjol eller typ trekvartsbrallor, inga kortkorta kjolar, inga korta shorts som visar halva rumpan eller liknande. Den gamla huvudstaden Mdina är också värd ett besök, återigen var där tidigt på dagen innan alla andra turister invaderar! Det finns ett tehus/fik i Mdina som är välkänt för sina goda tårtor och kakor, jag tror det heter Fontanella Tea Garden. Vid soligt väder har man en jättefin utsikt om man sitter ute uppe på andra våningen.  Mdina är en stad från medeltiden med trånga tysta gränder med fina vackra välvårdade hus från medeltiden och tjocka stadsmurar. Väldigt mysig stad! På Malta finns det mycket fint hantverk, speciellt glas. På grannön, Gozo tillverkas mycket fint glas och det finns utflyktsbåtar dit och man kan åka ut med båtar och bada vid Gozo, fint och klart turkost vatten! Passa på att äta god mat, pasta och grytor. Deras nationalrätt är en  typ av kaningryta om jag minns rätt, väldigt gott! Bli inte avskräckt för att det är kanin. Maten är som en blandning av italienskt och brittiskt, de har pommes till det mesta, (urk!).  Passa på att äta god pasta och håll er undan från brittiska rätter. Deras nationaldryck är en typ av läsk som heter Kinnie, prova inte det! Det smakar bitter apelsin, bland det värsta jag druckit!  Det finns en strand långt norrut som heter Mellieha. Det går buss dit från de flesta ställen. Det är en ganska långsmal strandremsa men det finns toaletter och matställen och det är nära busshållplatser. Busstrafiken är välutbyggd och billigt att ta sig fram med om jag minns rätt. Skaffa kartor över ön och de ställen ni ska till och kartor och tidtabeller över bussarna.

Svar på tråden Malta!!!