• Fridae1

Tidigt ultraljud och tom livmoder i v6,5+3

Jag ska enligt min sista mens som började 14 augusti vara gravid i v.6 5+3. Dock vet jag inte när jag hade ägglossning dåjag inte testade mig trots pergotime. 

Jag plussade för över 1 vecka sedan och har tagit alla olika tester och alla ger starka plus. 

Igår fick jag brutal mensvärk. Jag fick så ont att jag verkligen blev orolig. Bara inväntade blödning men det kom endast rosa flytningar. Men värken gick inte över. Jag och sambon åkte in till akuten kl 01 inatt. De gjorde först ultraljud på magen men såg inget, så blev förflyttad till förslossningen där de gjorde VUL. 

Livmodern var helt tom. Någonting fanns i ena äggstocken. Osäkra på om det var gravidititeten eller om det var vätska/blod. 
    För att utesluta utomhavandeskap så togs blodprover och mitt HCG var 450. Vilket de sa att det inte visa utomhavande. För då hade värdena varit skyhöga. 

Nu till frågan.. Vad tror ni? Kan det vara så att jag är tidigare gravid pga av att min ägglossning kanske var mkt senare än jag trott? därav syns tom livmoder. Eller kan jag bara helt enkelt gått tom?? 

Mitt värde på 450 är ju ändå bra värden. Ska träffa läkare på onsdag och hoppas då värdet gått upp. 

Hoppas någon kan hjälpa mig!! 

Kram

• Svar på tråden Tidigt ultraljud och tom livmoder i v6,5+3
  • Anonym (Klok)

I vecka 6 så kan man se redan att där är nåt, dvs gulsäck och man kan bekräfta graviditet. Däremot så är det ganska tidigt för att se något foster. Jag gjorde första VUL i v 5+4 och då såg man klart att där var något i livmodern, där fanns gulsäck men man kunde inte se något foster. 2 veckor senare gjordes nytt VUL och då såg vi en liten prick i magen och ett litet hjärta som slog :) 

Det är omöjligt att gissa om du har något i magen. Har du bett om att komma på ett nytt VUL. Om ett prat veckor borde de kunna se mycket mer. 

• stenbock85

När jag har ätit pergo så har min äl varit ca tre veckor efter mensen så det kan vara så att du inte är så långt gången som du tror. Önskar dig lycka till.

• Jag är bara jag

V.6 är för tidigt att se bra,dessutom kan det ju vara ännu tidigare. Gör ett nytt VUL om minst en vecka till!

• mitthemligajag

Min historia, har nu 14 dagar till bf ;)

Fick kramp i magen, extrema menssmärtor under natten i v 6 typ, väntade på missfall hela natten men inget kom. På morgonen när jag skulle kissa kom det blod på papperet, rosa flytningar. Fick panik, Åkte in och fick göra vul och blodprov, normalt hcg. Dock såg dom inget på vul vilket tydligen var konstigt. Väntade hela dagen på läkare och prover men tillslut fick vi komma hem. Väl hemma på kvällen ringer läkaren tillbaka och meddelar att vi ska packa väskan och måste komma på bumbs för ytterligare en kontroller och ev operation. Detta pga av att dom tyckte de var oerhört konstigt att dom ej såg en början på gulsäckens bildning. Sagt och gjort, läkarna hittade ngn liten uppljusning på äggledaren som skulle kunna vara embryot, (vanligtvis sitter utomkveds på äggstocken) så... Då hade som

Fått lov att plocka bort både äggstocken samt äggledaren vilket minimerat mina chanser att försöka skaffa fler barn. Dom

Opererade mig för att ta bort embryot men jag vaknade av en sköterska som väckte mig på uppvaket och sa "allt är bra, det ligger ett embryo i din mage, allt är normalt". I efterhand visade de sig när en annan läkare förklarade efteråt, att det är väldigt svårt att se ngt i så tidiga veckor, vissa embryon tar längre tid, ligger längre in än andra osv. Men det är normalt att inte se så mycket, det som satt på min äggledare var en cysta, vilket jag berättade att jag alltid haft på höger äggledare redan innan op! Så var lugn, min smärta kom från växtvärk, blödningar är fullt normalt, blödde lite lätt fram tills vecka 9, och det är normalt att inte se ngt så där tidigt!

Nu i efterhand så är det helt sjukt att ingen av dom Läkarna fattade själva att det var för tidigt att se ngt på ett vul, eftersom att alla läkare nu efterhand och bm säger "konstigt att dom inte vet om att de är för tidigt". Men mitt hjärta mår bra, en vecka senare hade hon växt till sig någon mm, två veckor efter slog hjärtat och idag håller hon mig vaken 24 timmar om dygnet i magen och är en livlig krabat därinne som snart ska komma ut :)

Men... Var inte orolig!

• Fridae1

Tack för alla era peppande ord! 

Var hos läkaren idag igen pga av blödning. De sa när jag var inne i lördagsnatt att jag skulle åka in om jag blödde eller hade ont. 

Fick göra ett nytt VUL. Nu syndes hinnsäcken tydligt men inget i den. Dock såg jag en svart prick i den som var pytteliten. Frågade vad det var, då sa han bara att det kan vara pga av din blödning. Inget foster då den inte är i den formen som den ska vara om det är ett foster..

Fattar noll. I lördags frågade jag om de såg hinnsäcken, men fick svaret nej. Nu syndes den och frågade även idag angående det. Då sa han att de hade sett den i lördags också men att den var tom! 

Måste även säga att jag bor i Holland och pratar engelska med läkarna, vilket gör detta mkt mkt jobigare. Vården är MYCKET bättre här men svårare att förstå på engelska..

Nu fick jag ta nya blodprover och väntar nu på samtalet med resultatet. Hoppas på en ökning på HCG iaf. Det kanske kan säga ngt?

• mitthemligajag
    Fridae1 skrev 2014-09-22 15:47:08 följande:

Tack för alla era peppande ord! 

Var hos läkaren idag igen pga av blödning. De sa när jag var inne i lördagsnatt att jag skulle åka in om jag blödde eller hade ont. 

Fick göra ett nytt VUL. Nu syndes hinnsäcken tydligt men inget i den. Dock såg jag en svart prick i den som var pytteliten. Frågade vad det var, då sa han bara att det kan vara pga av din blödning. Inget foster då den inte är i den formen som den ska vara om det är ett foster..

Fattar noll. I lördags frågade jag om de såg hinnsäcken, men fick svaret nej. Nu syndes den och frågade även idag angående det. Då sa han att de hade sett den i lördags också men att den var tom! 

Måste även säga att jag bor i Holland och pratar engelska med läkarna, vilket gör detta mkt mkt jobigare. Vården är MYCKET bättre här men svårare att förstå på engelska..

Nu fick jag ta nya blodprover och väntar nu på samtalet med resultatet. Hoppas på en ökning på HCG iaf. Det kanske kan säga ngt?

Det är nog bara bara för tidigt att se ngt än, har för mig att om det är ngt "levande, ngt som växer" så ser dt ut som en uppljusning, alltså det är som en prisma med "ljusstänk" typ
  • Tigmatropos

Hejdu! 
    Jag är 5+3 idag, sista mens 15e augusti, ägglossning 28e. Gjorde VUL idag och man såg en hinnsäck, men det var precis på gränsen att man svagt kunde skymta gulesäck och foster, det gick inte att mäta etc, för tidigt. Däremot var mitt HCG 371 den 17e redan, så antagligen betydligt högre nu. Jag tror nog att du kanske inte är fullt så långt gången helt enkelt. 
    www.baby2see.com/development/ultrasound_sonogram/first_trimester_scans.html

Här kan du se hur det ska se ut, mitt såg ut som den övre högre bilden i vecka 5, som ju gäller när vi säger vecka 6.

• Fridae1

Fick mina provsvar och mitt HCG hade gått från 450 i lördags till 320 idag.. Så de är antingen missfall pågående eller utomhavande sa dom.. Så ska tillbaka på torsdag för att se ytterligare en gång till,annars blir det titthål :(

tack för era svar <3

Svar på tråden Tidigt ultraljud och tom livmoder i v6,5+3