• Jessan

En gång för alla, är det OK att äta sushi som gravid??

Är så less på alla otydliga svar. Ja eller nej liksom??

• Svar på tråden En gång för alla, är det OK att äta sushi som gravid??
  • Regnbågsfärg
    Jessan skrev 2014-09-22 06:33:30 följande:

Är så less på alla otydliga svar. Ja eller nej liksom??

Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, eller ladda ner deras app..

Min fru åt inte sushi under graviditeten..
  • Frontline

www.slv.se/gravida_rad

Exempel på fisk, fiskprodukter och
    skaldjur som är säkra att äta

OBS - Gravad, rökt fisk och sushi:
    ät nygjorda eller nyförpackade
    produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

All odlad fisk
    Alaska pollock
    Ansjovis
    Blåmusslor
    Fiskbullar
    Fiskpinnar
    Flundra/skrubbskädda
    Hoki
    Hummer
    Kolja
    Krabba, det vita köttet
    Kräftor
    Kummel
    Lax och laxfiskar
    Lutfisk
    Makrill
    Pangasiusmal
    Pilgrimsmusslor
    Räkor
    Rödspätta
    Sardiner
    Sej
    Sik (ej från Vänern och Vättern)
    Sill, även inlagd
    Tilapia
    Tonfisk på burk
    Torsk

Listan är inte fullständig, det finns
    många fler sorter som går bra att äta.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jessan
    Regnbågsfärg skrev 2014-09-22 06:50:50 följande:
    Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, eller ladda ner deras app..

Min fru åt inte sushi under graviditeten..
    Varför åt hon inte? Det är ju tydligen ok att äta nygjort sushi..?
  • jennyz

Jag åt inte under graviditeten eftersom jag anser att man inte vet helt säkert hur färsk den är om man inte gör den själv såklart... ð??? men jag var en person som lät bli allt som kunde vara dåligt för bebisarna, så jag inte skulle ångra mig om något hände...

• LaLola

Mer tydligt än så här kan det inte bli:

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Sen får folk påstå vad de vill. Det där vad kostråden för gravida säger.

• The Fugly

Nygjord sushi är ok men tyvärr ger inte kostråden någon närmare definition av vad det innebär. Eftersom det inte var jag själv som tinat och skurit upp fisken valde jag bort köpt sushi men alla resonerar olika. Man måste helt enkelt själv bedöma vad man anser att begreppet "nygjord" innebär i detta fall.

• elle9

Går man på restaurang får man nygjord sushi. Jag har däremot fegat ändå som gravid och ätit vegetariskt sushi. Det är ju den salta soyan man vill åt.

• MorCaa

Äta sushi på restaurang är helt ok, dock inte köpt på typ Ica mm.. Alternativt så gör du själv, men glöm inte att frysa in fisken minst 3 dagar för att ta bort ev bakterier.. När jag gör själv använder jag kallrökt lax, surimisticks och tigerräkor.. :)

• LaLola
    MorCaa skrev 2014-09-22 12:45:19 följande:

Äta sushi på restaurang är helt ok, dock inte köpt på typ Ica mm.. Alternativt så gör du själv, men glöm inte att frysa in fisken minst 3 dagar för att ta bort ev bakterier.. När jag gör själv använder jag kallrökt lax, surimisticks och tigerräkor.. :)

Nja, fisken fryser man för att ta död på ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.
  • laila88

Jag va tveksam, men frågade på restaurangen och dom hade allt djupfryst, sen nygjort och sparade aldrig från dagen innan eller nåt sånt. Så jag åt.

Svar på tråden En gång för alla, är det OK att äta sushi som gravid??