En gång för alla, är det OK att äta sushi som gravid??
Är så less på alla otydliga svar. Ja eller nej liksom??
Exempel på fisk, fiskprodukter och
skaldjur som är säkra att äta
OBS - Gravad, rökt fisk och sushi:
ät nygjorda eller nyförpackade
produkter. Kontrollera förpackningsdatum.
All odlad fisk
Alaska pollock
Ansjovis
Blåmusslor
Fiskbullar
Fiskpinnar
Flundra/skrubbskädda
Hoki
Hummer
Kolja
Krabba, det vita köttet
Kräftor
Kummel
Lax och laxfiskar
Lutfisk
Makrill
Pangasiusmal
Pilgrimsmusslor
Räkor
Rödspätta
Sardiner
Sej
Sik (ej från Vänern och Vättern)
Sill, även inlagd
Tilapia
Tonfisk på burk
Torsk
Listan är inte fullständig, det finns
många fler sorter som går bra att äta.
Jag åt inte under graviditeten eftersom jag anser att man inte vet helt säkert hur färsk den är om man inte gör den själv såklart... ð??? men jag var en person som lät bli allt som kunde vara dåligt för bebisarna, så jag inte skulle ångra mig om något hände...
Mer tydligt än så här kan det inte bli:
"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.
Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
Sen får folk påstå vad de vill. Det där vad kostråden för gravida säger.
Nygjord sushi är ok men tyvärr ger inte kostråden någon närmare definition av vad det innebär. Eftersom det inte var jag själv som tinat och skurit upp fisken valde jag bort köpt sushi men alla resonerar olika. Man måste helt enkelt själv bedöma vad man anser att begreppet "nygjord" innebär i detta fall.
Går man på restaurang får man nygjord sushi. Jag har däremot fegat ändå som gravid och ätit vegetariskt sushi. Det är ju den salta soyan man vill åt.
Äta sushi på restaurang är helt ok, dock inte köpt på typ Ica mm.. Alternativt så gör du själv, men glöm inte att frysa in fisken minst 3 dagar för att ta bort ev bakterier.. När jag gör själv använder jag kallrökt lax, surimisticks och tigerräkor.. :)
Äta sushi på restaurang är helt ok, dock inte köpt på typ Ica mm.. Alternativt så gör du själv, men glöm inte att frysa in fisken minst 3 dagar för att ta bort ev bakterier.. När jag gör själv använder jag kallrökt lax, surimisticks och tigerräkor.. :)
Jag va tveksam, men frågade på restaurangen och dom hade allt djupfryst, sen nygjort och sparade aldrig från dagen innan eller nåt sånt. Så jag åt.