• Anonym (Student)

Sjuk under studietiden

Hejsan!
    Jag ska börja studera och har fått studiemedel beviljat för hela perioden. Då jag har barn som ska skolas in under perioden undrar jag med tanke på alla dagisbaciller vad som händer om jag eller något av mina barn blir sjuka några dagar? Ska jag anmäla detta? Och vart? Till försäkringskassan eller bara till CSN? Jag planerar inte att arbeta under studieperioden och undrar därför vad som händer med mitt SGI de dagarna om jag skulle bli sjuk? Tar studiemedlet bort för de enstaka dagarna då? Och hur ska jag i så fall skydda mitt SGI de dagarna? Med föräldrapenning? Jag är otroligt mån om att behålla mitt SGI så är glad om jag får svar på dessa frågor.
    Tacksam för snabbt svar!
    Med vänlig hälsning, Sara

• Svar på tråden Sjuk under studietiden
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du studerar med studiestöd och blir sjuk så behöver du kontakta oss och sjukanmäla dig. Vi skickar då hem en blankett som du fyller i och skickar tillbaka. Om vi godkänner sjukperioden så kan CSN fortsätta att betala ut studiestöd till dig.

När det gäller vård av sjukt barn så får du kontakta CSN och höra med dem vad du skall göra och om det är något du behöver anmäla. Till Försäkringskassan behöver du inte anmäla tillfällig föräldrapenning om du inte har något inkomstbortfall, ex a-kassa eller arbete.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Anonym (Student)

Men är mitt SGI skyddat under tiden jag är sjuk om ni godkänner sjukperioden? Och vad menar du med att ni ska godkänna sjukperioden? Om jag tex är förkyld i 4 dagar, finns det risk att detta då inte blir godkänt? Då "vågar" man ju inte sjukanmäla sig för risken att förlora sitt SGI!?? :-/ jag ska alltså anmäla sjukdom till er även om jag inte skulle ha jobbat under dessa dagar?

• Försäkringskassan

Hej!
    Om man blir sjuk och inte kan delta i studierna skall man göra en sjukanmälan till Försäkringskassan första sjukdagen. Handläggare bedömer då om man har giltig sjukfrånvaro, t ex förkylning och meddelar CSN det så att man får behålla studiemedlet under sjukfrånvaron. Därmed skyddar man sin SGI.

Om man inte skulle få godkänd sjukfrånvaro får man ett beslut om detta från Försäkringskssan och då måste man i så fall återuppta studierna direkt efter att man fått beslutsbrevet för att skydda sin SGI.

Hälsningar
    Karin, handläggare

• Anonym (Student)

Om mitt barn blir sjukt någon dag under studietiden, skyddas mitt SGI ändå? Ska jag anmäla vård av sjukt barn till er trots att jag inte tänkt jobba under studietiden? Eller enbart till csn? Med vänlig hälsning, Sara

• Anonym (Student)

Jag ska bara studera en halv termin , 18 poäng, men antar att det blir samma sak då vad gäller skydd av SGI vid VAB?

• Försäkringskassan

Hej!

Du har ställt din fråga till oss som svarar på frågor om sjukförsäkringen.

Eftersom din fråga gäller sjukpenninggrundande inkomst i samband med tillfällig föräldrapenning (vab) hänvisar jag dig till ?fråga om föräldraförsäkringen? här på www.familjeliv.se

Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder

Hälsningar

Dora, handläggare

Svar på tråden Sjuk under studietiden