• Anonym (Gravid)

50% sjukskrivning

Hej, jag var hos mvc läkaren förra måndagen 15de. Han sjukskrev mig på 50% pga ryggsmärta fram till nov när jag kan gå över på gravidpenning(om den hette så). Jag var hemma för förkylning just då och träffade chefen först på onsdagen. Då jag känner av i ryggen olika mycket varje dag var jag kluven på om jag ville gå ner på 50% redan nu, då vissa dagar känner jag ingenting och just att det är en pengafråga med. Hon Skulle ringa tillbaka och återkomma senast fredag om en plan för mig. Detta gjorde hon ej och nu är hon såklart ledig i 2veckor framöver.

Nu till min fråga, om jag känner att jag klarar av att jobba heltid säg fram tills hon kommer tillbaka att jag går ner på halvtid 2a veckan i oktober. Funkar det då, eftersom läkaren har redan skickat in intyget via nätet till er, eller har jag redan börjat gå på sjukförsäkring och jobbar då fömycket nu. Eller sätts ni först in efter att arbgivaren har sjukskrivit mig?

• Svar på tråden 50% sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk. Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Om du har e-legitimation kan du fylla i ansökan  på vår hemsida under Mina sidor. Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original.På ansökan uppger från vilken dag som du ansöker om sjukpenning från Försäkringskassan. 

Om du är fortsatt sjukskriven sedan så skickar du in nya läkarintyg och informerar försäkringkassan vid en förändring i sjukskrivningen eller gör en friskanmälan.

Hälsningar

Birger, handläggare 

• Anonym (Gravid)

Läkarintyget har ni redan fått, det skickade läkaren in elektroniskt.

Men så länge arbetsgivaren inte ändrar min arb grad till 50% så kommer mitt intyg ligga och vänta hos er tills jag varit sjukskriven 14dgr i sträck hos arbgivaren. Så om det sker idag eller 1nov påverkar inte någonting. Utan när jag känner att jag måste gå ner gör jag det och efter det kommer ni bli inkopplade?

• Försäkringskassan

Hej
    Du kan fortsätta att jobba 100% om du tycker att det går bra. Det är först om du har gått ner på 50% som vi blir inkoppladeefter fjorton dagar,  arbetsgivaren gör då en sjukanmälan på dig till försäkringskassan och du ansöker  om ersättning hos oss på dom 50% du inte kan jobba.

Ansökan kan man göra via Mina sidor efter att arbetsgivaren gjort sjukanmälan
    eller via blanket som skickas hem.

Hälsningar
    Elisabeth handläggare

• Anonym (Gravid)

Tack, nu fick jag mitt svar!

Svar på tråden 50% sjukskrivning