• linnea20

Orolig..Fostervatten?

Är gravid i vecka 17(16+1). Sedan ungefär en vecka tillbaka så har jag haft blöta, färg och luktlösa fläckar i trosorna. Fläckarna blir inte speciellt stora, men nästan alltid när jag tittar efter där så kan jag se någon liten fläck. Har oftast haft ganska tjocka flytningar tidigare och de brukar synas i trosan när de torkar, vilket dessa inte gör. Kan tillägga att jag var hos gyn för två veckor sedan och hon såg då att jag hade lite svamp, så har precis avslutat en tredagars behandling med canesten. "Fläckarna" fanns dock där innan behandlingen. Kan detta vara fostervatten? Rynkar på näsan

Är livrädd att det ska gå åt skogen nu. Och har inte tid för rutin ultraljud förrän om tre veckor. Samtidigt vet jag att det inte finns så mycket att göra åt det i fall det är vatten jag läcker. Funderade först på om jag skulle ringa till min barnmorska. Men är helt övertygad om att jag blir rekommenderad att rådfråga gynakuten. Och de är det inte ens någon ide att ringa, de tar inte in en om de inte anser det som just akut. Sist jag försökte få hjälp slutade det med att jag fick försöka jaga privat gynekolog. Känner liksom att jag inte orkar gå igenom den karusellen en gång till om det inte är nödvändigt(men ska såklart rådfråga min barnmorska om några dagar då jag ska träffa henne). 

Någon annan som har haft väldigt "vattniga flytningar" omkring de här veckorna? Var det fostervatten eller just flytningar? 

• Svar på tråden Orolig..Fostervatten?
  • Mymlisen

Tycker att det låter som flytningar, men är du riktigt orolig och inte får något vettigt svar från sjukvården så är ju såna här trosskydd som ändrar färg av fostervatten eventuellt en väg att stilla oron. Vet inte om det finns fler märken, men det som jag har sett är:
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
    Borde ju finnas fler märken kan man tycka, så gå in på apoteket och kolla med dem. Om inte annat för att stilla din oro, kan vara skönt bara det.

• nozpa
    Mymlisen skrev 2014-09-22 17:46:37 följande:

Tycker att det låter som flytningar, men är du riktigt orolig och inte får något vettigt svar från sjukvården så är ju såna här trosskydd som ändrar färg av fostervatten eventuellt en väg att stilla oron. Vet inte om det finns fler märken, men det som jag har sett är:
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
    Borde ju finnas fler märken kan man tycka, så gå in på apoteket och kolla med dem. Om inte annat för att stilla din oro, kan vara skönt bara det.

Fast dom där ändrar ju färg oavsett om en gravid eller ickegravid har dom på sig. Så nej, det är inget man bör testa och lita på. Man lär ju bli ännu mer orolig bara.

Ts, det är förmodligen flytningar. Dom ändras i graviditeten. Och i perioder tror man nästan att man kissat ner sig.
  • Mymlisen
    nozpa skrev 2014-09-22 18:05:57 följande:
    Fast dom där ändrar ju färg oavsett om en gravid eller ickegravid har dom på sig. Så nej, det är inget man bör testa och lita på. Man lär ju bli ännu mer orolig bara.

Ts, det är förmodligen flytningar. Dom ändras i graviditeten. Och i perioder tror man nästan att man kissat ner sig.
    Gör dem? Har ju inte prövat dem själv, men hade tänkt köpa om jag blir orolig själv. De reagerar ju på Ph och man ska ju inte ha så pass högt normalt sett. Men kanske ska tänka om då.
  • nozpa
    Mymlisen skrev 2014-09-22 18:11:34 följande:
    Gör dem? Har ju inte prövat dem själv, men hade tänkt köpa om jag blir orolig själv. De reagerar ju på Ph och man ska ju inte ha så pass högt normalt sett. Men kanske ska tänka om då.
    Ja dom från cb gör tydligen det. Läste någon tråd om det här, hade ingen koll på dom alls. Sedan pratade vi om det i helgen, då hade en av mina vänner testat detta. Hon är inte gravid, men ändå så hade det blivit ljusblått.

Så jag hade inte använt dom.
  • Mymlisen
    nozpa skrev 2014-09-22 18:33:52 följande:
    Ja dom från cb gör tydligen det. Läste någon tråd om det här, hade ingen koll på dom alls. Sedan pratade vi om det i helgen, då hade en av mina vänner testat detta. Hon är inte gravid, men ändå så hade det blivit ljusblått.

Så jag hade inte använt dom.
    Ok, men då borde hon väl ha något annat problem med ph? Eller är de värdelösa ändå tro? Kanske ger utslag för lägre ph än vad de går ut med? Svårt att spekulera i när man inte har första-handsinfo.
    Oavsett så tror jag att TS förmodligen har flytningar, de kan ju te sig lite hur som helst nu när man är gravid, kommer och går lite som de vill tycker jag. Men om hon inte känner sig lugn med det så kanske det är läge att ringa gyn/BM ändå? För oro mår man inte nå bra av alls, har haft endel själv under min grav nu, så vet att det kan riktigt skönt att få en liten bekräftelse på att allt är ok.
  • linnea20

Tusen tack för era svar! Känner mig lite lugnare nu. De där trosskydden har jag faktiskt funderat på det är ju en fantastisk grej om de funkar, men har också hört att de kan vara missvisande så vågar inte prova.  

• nozpa
    Mymlisen skrev 2014-09-22 19:07:35 följande:
    Ok, men då borde hon väl ha något annat problem med ph? Eller är de värdelösa ändå tro? Kanske ger utslag för lägre ph än vad de går ut med? Svårt att spekulera i när man inte har första-handsinfo.
    Oavsett så tror jag att TS förmodligen har flytningar, de kan ju te sig lite hur som helst nu när man är gravid, kommer och går lite som de vill tycker jag. Men om hon inte känner sig lugn med det så kanske det är läge att ringa gyn/BM ändå? För oro mår man inte nå bra av alls, har haft endel själv under min grav nu, så vet att det kan riktigt skönt att få en liten bekräftelse på att allt är ok.
    Nej jag vågar inte göra en utläggning om hur exakt dom fungerar eller ickefungerar. Hade nog inte ens haft en tanke på det om jag inte bara dagarna innan läste en tråd här angående dom.
    Tycker också hon ska ringa sin BM och kolla upp det om hon är orolig. Det är det bästa. :)
  • BjörkW

Jag provade dom cb trosskydden när jag tyckte mina flytningar nu under graviditeten blev väldigt vattniga. Dom markerade att det var fostervatten, men det visade sig vara svamp. Har fått behandlat mig 3 gånger mot svamp och sista gången med receptbelagd kur. Bättre att kontakta bm direkt istället för att slösa pengar på dom där trosskydden :)

• Grynet2010

Är i v25 nu och har haft lika som du sen v 16 och det är bara flytningar. Ibland känns det som att jag kissat på mig men när jag torkar så syns det att det är flytningar.

Svar på tråden Orolig..Fostervatten?