• SylviaPlath

Biten på dagis

Hej! Min tvååring blev biten i ansiktet på dagis idag. Personalen tonade ner det inträffade genom att säga att barnet som bitit "inte ville något illa" utan bara "ville gosa" och "saknade språk att uttrycka sig med". Känns ändå olustigt såhär i efterhand. Hur vanligt är det här, och hur allvarligt? Kan man kräva extra åtgärder från personalen? Tacksam för era erfarenheter och åsikter!

• Svar på tråden Biten på dagis
  • ammela

Väldigt vanligt bland små barn och gå ofta i perioder. Kan ju såklart ibland bero på "kärlek" men också ibland då ett barn bli arg och inte ha språket. Tänker att du nog ska avvakta och de om det upprepar sig men är nog bra att informera personalen om att du önskar att de håller sig nära ett tag så att det inte händer igen. Är ju svårt att veta när man inte vet något om varken förskolan eller barnen men saker händer på en förskola så är det bara!

• SylviaPlath

Tack för svar! Jag har förtroende för personalen men vet också att de inte kan vara överallt. Jag får ställa lite fler frågor imorgon. Är det ett mönster hos barnet så måste de ju försöka hålla det under uppsikt hela tiden. Ingen lätt uppgift.

• Bittersweet2012

Det är vääääldigt vanligt att sånt inträffar. Oftast har personalen bra koll på vilka barn som bits o håller de under uppsikt. Min dotter är oxå 2 blev biten av en annan 2-åring och det fick jag veta direkt när jag kom in på förskolan. Jag vet att de hade extra bra koll på det barnet ett tag efter det inträffade.

• pgw

När barn börjar bråka om en leksak, kan det hända både ett och annat. Då säger man förlåt, och sen är man vänner igen. Någon dag kommer det att vara ditt barn som har gjort någon annan illa. Om ett barn ofta beter sig aggressivt är det ju en annan sak, då behöver man väl vakta extra noga.

• SylviaPlath

Det här var inte i samband med bråk, men visst, det är sånt som händer barn emellan. Dock är min dotter väldigt stabil och fredlig av sig, så jag hoppas inte hon tar efter. Min son som är äldre har lärt sig ett och annat från de äldre barnen på dagis...

• SylviaPlath

Min dotter har blivit biten igen. Nu är det uppe i tre gånger, alla gånger på kinden. Flickan som bits har även bitit andra så antalet tillbud är väl uppe i minst tio på ett par månader. Det är enligt chefen inte aggressivt bitande, men personalen tar det ändå på allvar och chefen har satt in in resurs tre dagar i veckan. Jag undrar ändå om det finns nåt mer att göra, vad man förälder kan kräva för att känna sig trygg. Tänker att det borde finnas några insatser att rikta mot flickan för att kartlägga varför hon bits och försöka utsläcka beteendet. Känns inte kul att min dotter fortfarande har kvar ett ärr på kinden sedan bettet som fick mig att skapa den här tråden. :( 

Svar på tråden Biten på dagis