• Olyckan69

Soc tar min skatteåterbäring

Jag vet att vid beräkning av rätt till försöjningsstöd anser soc att  påförd restskatt är en skuld (= ingen utgift = något du får betala in utan deras bistånd), medan skatteåterbetaning anses vara inkomst.
    Det korrekta borde vara att likställa dessa, och då givetvis var utanför socialens beräkningar då det inte är vare sig en utgift eller inkomst.  Men så "räknar" inte socialkontoren....
    Alltså, får du en skattesmäll får du fixa det utan deras hjälp (fair enough tycker jag), men får du tillbaka så minskas försörjningsstödet med motsvarande.
    Detta är inte konsekvent....

Frågan:
    Jag är långtidsarbetslös och dras med höga banklån dessutom som resultat efter en företagskonkurs. Min enda inkomst är den lägsta a-kassan. Den täcker inte ens min hyra varför jag sedan en tid tillbaka måste komplettera med försörjningsstöd. Utgiftsräntorna gör skatteverket avdrag för, varför jag får tillbaka skattepengar. Eftersom socialen tar dessa pengar (de minskar min ersättning), betalar jag 100% i ränta för lånen.
    Jag har givetvis inte råd att betala av på lånen - jag sitter fast.

Jag spärrade därför mitt skattekonto för utbetalning, och redovisade detta för soc, men de menar jag kunde disponera "inkomsten" om jag tar bort spärren.

Har de lagligt rätt att göra så?

• Svar på tråden Soc tar min skatteåterbäring
  • Olyckan69

Utgiftsräntan är en utgift. Avdragsrätten 30% gör skatteverket enligt regler.
    Hade jag ingen inkomst, hade jag heller ingen avdragsrätt. Min inkomst är min a-kassa. Därför har jag automatiskt avdragsrätt.
    Avdragsrätten skapar överskottet. Det är ingen inkomst, det är en återbetalning.

• Tow2Mater

Avdragsrätten kanske skapar överskottet, men du måste ju se det som en del i helheten av din beskattningsbara inkomst. Det är ingen återbetalning, for hade du betalat mindre i skatt tidigare hade du inte fått detta overskott nu.

• Dripknot

Det är inte dina skattepengar, det är fordringsägarnas. Betala och gör rätt för dig istället....:!!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden Soc tar min skatteåterbäring