Soc tar min skatteåterbäring
Jag vet att vid beräkning av rätt till försöjningsstöd anser soc att påförd restskatt är en skuld (= ingen utgift = något du får betala in utan deras bistånd), medan skatteåterbetaning anses vara inkomst.
Det korrekta borde vara att likställa dessa, och då givetvis var utanför socialens beräkningar då det inte är vare sig en utgift eller inkomst. Men så "räknar" inte socialkontoren....
Alltså, får du en skattesmäll får du fixa det utan deras hjälp (fair enough tycker jag), men får du tillbaka så minskas försörjningsstödet med motsvarande.
Detta är inte konsekvent....
Frågan:
Jag är långtidsarbetslös och dras med höga banklån dessutom som resultat efter en företagskonkurs. Min enda inkomst är den lägsta a-kassan. Den täcker inte ens min hyra varför jag sedan en tid tillbaka måste komplettera med försörjningsstöd. Utgiftsräntorna gör skatteverket avdrag för, varför jag får tillbaka skattepengar. Eftersom socialen tar dessa pengar (de minskar min ersättning), betalar jag 100% i ränta för lånen.
Jag har givetvis inte råd att betala av på lånen - jag sitter fast.
Jag spärrade därför mitt skattekonto för utbetalning, och redovisade detta för soc, men de menar jag kunde disponera "inkomsten" om jag tar bort spärren.
Har de lagligt rätt att göra så?