Argungman skrev 2014-09-24 21:01:23 följande:
Föddes du med två kön?
Om inte så varför lägger du så stor vikt på kön?
Varför är du ibland "man" och ibland "kvinna"?
Varför identifiera sig som "androgyn", "pansexuell" och "trigender"?
Varför dela upp olika personlighetsdrag i "manligt" och "kvinnligt"?
Har "manliga"-Annie andra tankesätt, värderingar och andra vänner än "kvinnliga"-Annie?
Du får gärna förklara lite djupare hur du tänker här.
Vad är skillnaden mellan att vara pansexuell och bisexuell?
Som flerkönad;
Kan du (på biologisk väg) skaffa barn med både män och kvinnor?
Eller du kanske t.om. kan klona dig själv ?
Oj, jag trodde den här tråden stått still sen jag skrev sist i den. Ursäkta! Skyller på att FL och Chrome inte kommer överens riktigt och ibland får jag inga aviseringar

Nej, jag föddes inte med två kön, jag är inte intersexuell.
Det är inte jag som lägger stor vikt vid kön, det är samhället. Om verkar göra det så är det för att jag vill vara tydlig. Nu är ju det svenska samhället hyfsat androgynt (eller snarare sexuellt obrydd) på samhällsnivå, Men det svenska samhället finns bara på en väldigt liten del av jordklotet. För övrig, men en tass i varje läger, så vill jag säga att Sverige är mycket måna om sin blanka yta, men visst är det skillnad på män och kvinnor.
*djupt andetag, inte lätt att lyssna på hetsig debatt och skriva något i ett helt annat ämne samtidigt*
Varför identifiera sig alls? Varför identifiera sig som "heterosexuell", "bisexuell", "man", "kvinna", "människa", "musikälskare", "broderinörd"? Människor älskar att sätta etiketter på sig själva och andra. Särskilt andra. Varför identifiera sig ens med ett namn?
Vissa personlighetsdrag ÄR genetiskt betingade och i princip allmängiltiga för det ena binära könet. Det betyder naturligtvis inte alla X och ingen Y har de genetiska dragen och vice versa. Det flesta personlighetsdragen delas av både de binära könen, med är förstärkt i det ena eller det andra, pga hormoner och naturligtvis pga av kultur och samhällsstruktur.
Om "manliga" och "kvinnliga" Aniiee är radikalt olika? Nej. Jag är inte schizofren och jag har inte "split person personality disorder", eller vad den heter nuförtiden. MEN... jag umgås med olika människor beroende på. Och en del av de vännerna vet lite olika om mig. Några tror att jag är en man, några vet att jag är en kvinna, några har ingen aning och trivs med det också, några vet inte och är superfrustrerade över att de inte kan läsa mig ordentligt. Fast det är ytterligare en dimension som egentligen bara delvis hör till det här.
Skillnaden mellan bisexuell och pansexuell är lite svår att sätta fingret på i text så här en fredagskväll. Låt mig lite enkelt säga att bisexuella, enligt den allmängiltiga definitionen, är sexuellt och romantiskt dragna till män eller kvinnor (de binära könen), ofta med en liten eller stor övervikt till det ena. Pansexuella, enligt den gängse definitionen, bryr sig inte alls om sin partners könstillhörighet, varken fysisk eller psykisk eller (kom på en bra översättning till "behavioral", please.....) . Män, kvinnor, transsexuella, intersexuella, fysiskt androgyna, two-spirit.... skit samma, en pansexuell bryr sig inte.
Trots att jag anar att det där sista var en gliring av något slag (för inte ens intersexuella kan klona sig själva eller göra sig själva med barn. Att vara intersexuell och ja två fullt fungerande reproduktionssystem har, så vitt jag vet, aldrig påträffats), så vill jag ändå ta och kommentera det....
Kloning av människor är jag inte riktigt för. Människan är inte tillräckligt genetiskt diversifierad för att vår genpool ska klara av det i längden. Däremot är jag helt för alternativa sett att skapa, "bära" och "föda" barn, i första hand för "vanliga" ofrivilligt barnlösa, och i förlängningen även sådana som är ofrivilligt barnlösa av andra orsaker.
Långt, kanske lite rörigt. Hojta till om jag missat något, eller det var något mer, eller nytt.