• Tihi

Vad händer om jag byter simkort på iPhone?

Jag har en gammal iPhone och funderar på att bara sätta i ett kontantkort i den. Vad händer om jag lämnar den precis som den är, dvs med all min gamla info i den, och bara sätter i ett nytt simkort? Jag skulle alltså ha samma apple-id på båda. Blir det kaos när folk skickar sms osv då eller kommer smsen bara att gå till det numret som det skickas? Det lättaste för mig vore att kunna använda den gamla som den är men med ett nytt nummer bara? Någon som har bra förslag på hur jag ska kunna använda både den nya och den gamla utan kaos mellan dom två telefonerna?

• Svar på tråden Vad händer om jag byter simkort på iPhone?
  • sportpappa

SMS går till det nummer det skickas till.
    Om du vill behålla ditt nummer så porterar du det till ett kontantkort.
    Finns det någon mening med att skaffa ett nytt nummer?

• Tihi
    sportpappa skrev 2014-09-23 19:32:30 följande:
    SMS går till det nummer det skickas till.
    Om du vill behålla ditt nummer så porterar du det till ett kontantkort.
    Finns det någon mening med att skaffa ett nytt nummer?
    Jag har ett kontantkort jag använder ibland och min vanliga iPhone. Saken är den att jag helst vill ta min gamla iPhone till kontantnumret och bara fylla på ibland när det behövs. Det smidigaste vore att slippa radera hela gamla telefonen och börja om med flera apple-id osv men jag vet som sagt inte om det blir kaos om jag har två i princip likadana telefoner? Likadana pga apple-id, appar och så menar jag.

Men skulle det fungera bra att ta gamla iPhonen som den är och sätta in kontantkortet och använda båda som helt separata enheter beroende på vilken jag väljer att använda för stunden? Eller måste jag radera den och börja om med nytt apple-id?
  • sportpappa

Aha, nu förstår jag att du har 2 telefoner. Den första meningen lurade mig till att tro att du har EN iPhone som är gammal. På slutet blev jag förvirrad och trodde du skulle skaffa en ny.

Använda samma AppleId på båda. SMS hamnar på den telefon som har det numret SMS:et har skickats till. iMessage hamnar på båda telefonerna om du kopplar båda numren till samma AppleId.

• Tihi
    sportpappa skrev 2014-09-24 08:32:25 följande:

Aha, nu förstår jag att du har 2 telefoner. Den första meningen lurade mig till att tro att du har EN iPhone som är gammal. På slutet blev jag förvirrad och trodde du skulle skaffa en ny.

Använda samma AppleId på båda. SMS hamnar på den telefon som har det numret SMS:et har skickats till. iMessage hamnar på båda telefonerna om du kopplar båda numren till samma AppleId.

Det var jag som skrev helt uppåt väggarna så jag förstår att du inte förstod vad jag ville ha sagt. Skäms

Men jag kan alltså ta den gamla som den är, full med info, och sätta i kontantkortet och även fortsätta med min vanliga med samma Appleid utan att det blir kaos mellan lurarna?

Om jag stänger av under Message att man kan skicka sms på mail, utan bara på numret så borde det inte bli kaos mellan lurarna alltså? Utan då går sms till det nummer folk skickar till?

Det finns ingen stor nackdel med att inte radera den gamla och börja om med nytt appleid? Den kommer inte automatiskt att börja härja runt i appar mellan dom båda telefonerna? Det vore toppen om jag kunde använda den gamla som den är med kontantkort dom få gånger jag behöver den.

Vore tacksam om du hinner svara fort. Tusen tack!
  • sportpappa

Japp, det är inga problem att ha 2 telefoner med olika sim-kort och samma AppleId. Det enda är väl iMessage, men det är väl bara fördel om det kommer till båda telefonerna? Om du inte vill ha det så så stänger du helt enkelt av iMessage på den telefon du inte vill ha det till.

Nackdelen med att skaffa ett AppleId till är just att iMessage inte kommer till båda telefonerna och om du köper appar och musik o.dyl. så får du automatiskt inte tillgång till det på båda telefonerna.
    Nu precis lanserar Apple en funktion som gör att du kan dela saker inom familjen, dvs. mellan olika AppleId, men jag tycker du ska köra med samma AppleId på båda och inte krångla till det.

Svar på tråden Vad händer om jag byter simkort på iPhone?