• Anonym (Sara som grubblar för mycket ;))

Hur länge kan man vänta med inflyttningsfest?

Jag och sambon har äntligen flyttat till en egen lägenhet för snart 3 månader sen, så fantastisk att slippa hoppa runt i andrahand! Vi ägde inte särskilt mycket möbler sen tidigare så vi har behövt köpa i stort sett ett helt bohag (+stor lgh), vilket så klart kostar pengar och tar en massa tid. Vi köper väl inte alltid de billigaste och vi köper pö om pö för att ha råd samt känna av vad som passar in bäst och ger rätt känsla.

Så nu till frågan, hur "sent" kan man ha inflyttningsfest? Som det ser ut nu kommer alla möbler kanske vara på plats till jul... Beställt en del som är lååång leveranstid på. Och jag vill verkligen ha i stort sätt allt klart innan inflyttningsfesten, för det känns viktigt för mig. Så om vi skulle ha inflyttningsfest kanske 8 månader efter att vi flyttade in är det för sent?

Jag har inte så mycket nära vänner och jag vill så gärna ha en inflyttningsfest där fler än dom få närmsta kommer. Inflyttningsfest (första) känns lite som en milsten i livet. Jag oroar mig för mycket för saker, jag vet ;)

Så kan man ha inflyttningsfest 8 månader efter att man flyttade in?

• Svar på tråden Hur länge kan man vänta med inflyttningsfest?
  • arkeologitjejen

Du kan ju ha vilken fest du vill, men det är ju lite annorlunda att ha en inflyttningsfest efter åtta månader. Å andra sidan kanske jag inte är lika positivt inställd till det som du. Har aldrig haft någon sådan, och aldrig känt ett stort behov av det heller.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • faithfully

Kan ni inte bjuda till fest utan att kalla det inflyttningsfest? Ha nyårsfest eller julfest?

Visa upp er färdiga lägenhet kan ni göra under andra former. Åtta månader tycker jag är för länge..

• Harvester

När jag var lite yngre och folk skaffade sina första lyor var lite grejjen med inflyttningsfest att man typ satt på flyttlådorna och drack öl för man inte hade några möbler än :) Inte meningen att man ska visa upp ett perfekt hem.

Tänkte faktiskt ha typ inflyttningsfest när vårt hus är färdigbyggt, blev aldrig nån i min lgh som var min första riktiga bostad efter studentboendet :) Osäker på form av fest och hur många (vilken "nivå" av bekantskapskretsen) jag ska bjuda dock, har passerat 35 nu och folk är ju mindre bohemiska och har knoddar :)

Tycker du gott kan ha inflyttningsfest om 8 mån om det känns bäst för dig! Påpeka dock för folk att inte ta med inredningspresenter då det är kutym och det är just sånt du vill göra klart innan festen...

• Almina

Jag skulle nog inte kalla det för en inflyttningsfest efter åtta månader, men jag tycker att ni kan göra som ni vill. Ni kan ju tex skriva/säga typ: "Nu har vi äntligen kommit iordning helt i vår lägenhet och det vill vi fira med en (inflyttnings)fest."

• elmadumle

Vi köpte hus för 20 år sedan och har fortfarand inte haft någon inflyttningsfest.

• dfuoih
    elmadumle skrev 2014-09-25 20:30:52 följande:

Vi köpte hus för 20 år sedan och har fortfarand inte haft någon inflyttningsfest.

Det går alltid att ha en utflyttningsfest.. ;)
Svar på tråden Hur länge kan man vänta med inflyttningsfest?