• Anonym (första barnet)

framfall o tunga lyft

Hej!
    Jag har ett främre slidväggsframfall o nedsjunken livmoder.
    Det är nu 5 månader sen FL. (sugklocka o yttre press o vidöppen pannbjudning)
    Det dök upp 2-3 veckor efter FL. (fick också perineumbristning grad 2)
    Läkaren undersökte för 1 månad sen o sa att han inte kan skicka remiss till operation förrän det gått minst 3 månader efter amningsstopp.
    Framfallet kan inte "försvinna" men känslan kan bli bättre tydligen.
    Jag har nu slutat amma helt (delammade sista månaderna)
    Det syns o känns en avlång "bulle" som hänger ner ur slidmynningen, känner att något ska trilla ut när jag går o böjer mig ner o lyfter. Kissnödighetskänsla.
    Är så ledsen o orolig för detta. Har inte haft sex än pga detta.
    Hur ofta blir besvären bättre med tiden utan operation?
    Antingen operation eller stå ut om det nu blir lite bättre...men hur undviker man tunga lyft, när man som jag jobbar inom vården? (Vi har patientförflyttningar flera gånger om dagen o jag fick graviditetspenning pga detta)
    Vad ska arbetsgivaren göra (finns ingen möjlighet att omplaceras) o hur ska jag berätta detta?
    Är ju orolig bara att lyfta min egen bebis i babyskyddet (läkaren sa att det var på gränsen vad jag kan lyfta men var lite diffus i övrigt)..vill absolut inte göra framfallet värre.
    Gör knipövningar o de första månaderna efter konstaterat framfall hade jag knipkulor o östrogenkräm också efter tips från min BM.
Svar på tråden framfall o tunga lyft