• Äldre 24 Sep 16:25
    1642 visningar
    8 svar
    8
    1642

    Vilsen, asperger ?!

    Okej, Ska försöka skriva ihop en kort sammanfattning av allt som hänt min lilla guldklimp som nu är 5 år.


     


    Det började med tidig förlossning, Född i vecka 32+1, En stor pojke för att vara född så mycket tidigt. Tog livet med storm, Hade väldigt brotom ut, Fasnade lite på slutet & fick lite drag hjälp med sugklocka för att "släppa" .
    Klarade sig bra väl ute, Ett dygn i kuvö..
    Under tiden på Neo (en månad) hade han lite pulsnedgångar, Men inget som någon tyckte var allvarligt.


    Väl hemma så hade han problem med kräkningar, var ofta sjuk, Så under hans första år låg vi inlagda väldigt mycket.
    När han fyllde ett kom dom fram till att han hade förkylnings astma & en släng av pälsallergi. 


    Vid 2 år ¨ålder tog dom bort polyperna i näsan för att han alltid vart tungandad. 

    För ett år sen flyttade vi & bytte län, Hans andningsbesvär började sakta komma tillbaka.. Många besök på bvc & barnmott. 
    På nya dagiset börjar dom prata om vad det är för "fel" på han, massa möten på dagis, soc,bvc.. Jag misstänkte att det kunde vara ADHD.. Han är väldigt aktiv & har problem att slappna av och sova..

    Fick en tid på barnmott, Träffar en mardrömsläkare.. Kände när allt startade att nu väder det, Nu får vi det stöd & hjälp vi behöver.. Men så vart det inte. 


    Läkaren är väldigt nedlåtande, Kan efter att ha träffat sonen i 5 minuter göra listan lång om vad det kan vara för fel på han, Hon är inte alls något stöd.. Tycker att jag ska förvänta mig det värsta, Att han kanske aldrig kommer få ett normalt liv.. Hon pratar över huvudet på mig, sitter och mumlar för sig själv.. Det enda jag har fått ut av henne är att det kan vara asperger min son har, 3 remisser är skickade till BNP plus att jag själv haft ett långt telefonsamtal på två timmar med dom, Men fanns inget dom kunde göra.. Bara låta tiden visa vad som händer..


    Idag får jag hem en remiss, Dom ska göra ett ultraljud på min sons hjärta.. Vaaa ?? vadå ? varför det ? Ringer mott, som jag för övrigt aldrig haft kontakt med och frågar vad som händer, Varför han ska göra ett ultraljud.. Dom förklara för mig att dom fått en remiss från en en läkare på en barnmottagning, som vi aldrig har besökt.. Aldrig träffat läkaren.. för att min son har något med hjärtat som dom måste undersöka ifall han skulle behöva en op.. Okej ? 
    Och varför i hela världen har inte jag blivit informerad ? Varför visste inte jag att det va något fel på hans hjärta ? 

    Får be om ursäkt att det här vart rörigt, Känner mig så fruktansvärt överkörd, osynlig och maktlös.. Kan inget annat än att gråta.. hur kan sjukvården fungera så här ? Varför blir itne jag informerad ? 

  • Svar på tråden Vilsen, asperger ?!
  • Anonym (--)
    Äldre 24 Sep 16:45
    #1

    Ojdå. Det lät lite rörigt. Vad är det som gör att dom misstänker att det är aspergers din son har?
    Vad är det förskolan har reagerat på? Låter helkonstigt att en läkare som ni inte ens träffat begärt ultraljud av hjärtat. Har någon tidigare tagit upp något gällande det? Är det pga att hans andning blivit ansträngd igen kanske? Så dom vill utesluta allt.

  • Äldre 24 Sep 17:11
    #2
    Anonym (--) skrev 2014-09-24 16:45:13 följande:

    Ojdå. Det lät lite rörigt. Vad är det som gör att dom misstänker att det är aspergers din son har?
    Vad är det förskolan har reagerat på? Låter helkonstigt att en läkare som ni inte ens träffat begärt ultraljud av hjärtat. Har någon tidigare tagit upp något gällande det? Är det pga att hans andning blivit ansträngd igen kanske? Så dom vill utesluta allt.


    Han är sen i utvecklingen, svårt med talet.

    Även det förskolan reagerat på.

    Tycker jag med, läkaren som vi träffar har inte nämnt något om hans hjärta för mig.. Men antagligen hon som tagit kontakt med den andra läkaren..

    Men man tycker att jag borde blivit informerad.. Men icke..

    Soc skulle hjälpa mig, lite stöd.. Kurser osv, dock skulle jag få vänta en månad på nästa möte..

    Va där i mars, forfarande inte hört något..

    Även försökt med BNP, men ingen respons där heller.

    Det ända läkaren sa va att han kanske va tvungen att göra en skrapning på polyperna igen..
  • Äldre 22 Nov 11:59
    #3

    Om du orkar/kan ring och begär möte på BUP o på VC. Som förälder m annirlunda barn måste man kämpa o kräva hela tiden. Man måste kräva hjälp o ligga på. Min dotter har Asperger o nu när hon är 12 måste jag bråka m skolan om hjälp.

    Bor du i Sthlm så finns autismcentrum. De hjälpte mig mycket. Om du vill kan du få de böcker jag har. Jag köpte alla som fanns. De flesta är dock på engelska.

  • Äldre 2 Dec 23:44
    #4

    Okej, ja nu har dagis hjälpt till att trycka på bnp, och hoppas verkligen att det händer något nu efter jul.. Han börjar ju ändå förskolan efter sommaren, och känns som att det måste hända något innan dess.

    Nej tyvärr, bor på landet ????

    Åh jätte snällt! Dock är engelska inte min starka sida.

    När upptäckte ni att dottern hade det ?

    Och hur ?

    Om man får vara nyfiken.

  • Steven­Diese
    Äldre 2 Dec 23:47
    #5

    Är sen i utvecklingen/talet förknippat med Asperger? Trodde jag verkligen inte.

  • Äldre 3 Dec 06:49
    #6

    Jag märkte det runt ettårsåldern. Sen när hon började på förskolan märktes det tydligt. Hon fick hjälp först i skolan. Hon gick hos talpedagog i flera år.

    Asperger kan se väldigt olika ut. Min dotter slåss mycket o har ingen självkontroll. Hon har svårt att starta o avsluta aktiviteter o svårt för att veta hur andra känner. Väldigt fokuserad på djur.

  • Äldre 3 Dec 06:52
    #7

    Jag tror f ö inte att man brukar ta upp Asperger som ett alternativ så tidigt. Läkaren verkar inkompetent. Kräver möte med ny läkare.

Svar på tråden Vilsen, asperger ?!