• Sommarsnö

På vilken SGI räknas fp?

Hej!

Jag är egenföretagare i uppstartsskede och mitt uppstartsskede går ut i dec i år. Jag har BF i april 2015. Min SGI kommer att räknas om efter mitt uppstartsskede. På vilken SGI räknas föräldrapenningen? Är det på den SGI jag har 240 dagar före BF eller är det på den SGI jag har när jag börjar ta ut föräldrapenningen?

Tacksam för svar då Försäkringskassan inte gett mig något klart besked i detta.

• Svar på tråden På vilken SGI räknas fp?
  • Fjärilslarv

har du en vilande sgi så kanske den kan kopplas på, om det inte finns några glapp, annars beräknas din sgi på den nya inkomsten.

• Sommarsnö

Ok. Så 240-dagarsvillkoret handlar bara om att man ska ha jobbat i 240 dagar före barnets födelse, inte om inkomsten? Trodde att den beräknades 240 dagar före BF också (?)

• Sommarsnö

Har läst att man har rätt att behålla sin SGI om man går ned i tid eller slutar jobba 6 mån innan födseln. Ändå sager Försäkringskassan att den kommer att räknas om i jan då jag bara har 3 månader kvar till födseln. Någon som kan förklara detta? Gäller inte den regeln vid egenföretagande?

• Fjärilslarv
    Sommarsnö skrev 2014-09-27 14:45:28 följande:

Har läst att man har rätt att behålla sin SGI om man går ned i tid eller slutar jobba 6 mån innan födseln. Ändå sager Försäkringskassan att den kommer att räknas om i jan då jag bara har 3 månader kvar till födseln. Någon som kan förklara detta? Gäller inte den regeln vid egenföretagande?

Ingen aning tyvärr :(
Svar på tråden På vilken SGI räknas fp?