• marienilsson80

Hurghada - hjälp!

Hoppas på att någon kanske ska kunna hjälpa till och svara på lite frågor.
    Ska åka till Hurghada med en vän i december och skulle behöva lite riktlinjer =)

Börjar med lite priser. Om nån skulle kunna ge lite exempel på vad X kostar mellan tummen och pekfingret. Detta så att man har lite koll och inte betalar sjuka överpriser.

? Taxi från flygplats till downtown

? taxi downtown - sekhalla

? taxi downtown - El Gouna

(Ska man bestämma pris innan)

? En öl på ett utställe

? en drink

? En cola

? Lättare lunch, typ pizza, pasta

? Middag

? Fejk-converse

Hur mycket ska man pruta vid shopping. Alltså hur mycket av orginalpriset ska man dra bort vid ett första bud?

Sedan skulle jag vilja veta lite mer om det finns saker att se i Hurghada. Om det finns nåt man inte får missa. Nån sevärdhet eller nån resturang eller egentligen vadsomhelst.

Något man ska passa sig för?

Vore väldigt tacksam för svar.
  • Svar på tråden Hurghada - hjälp!
  • FruNyfiken

Nu var det länge sedan jag var där, så jag har tyvärr inte koll på priser. Jag fick veta att man ska pruta ner till en tredjedel av det pris de begär vid shopping.

Vi såg inte så mycket av Hurghada, vi tyckte säljarna var oerhört provocerande och jobbiga, så vi höll till på hotellområdet eller stranden för det mesta.

• Apelsin

Jag var där igen i mars i år, efter att jag bott där nere i många år, så jag har ingen superkoll längre. Men jag ska försöka hjälpa dig.

Bestäm priser innan ni tar en taxi. Vad en turist ska ge, det vet jag faktiskt inte. Jag har alltid åkt som Egyptier men ni kanske ska ge omkring 20 le (pund) från flygplatsen till downtown. Det är mycket billigare än i sverige. 
    Det billigaste alternativet är att ta de vita minibussarna i stan tillsammans med lokalbefolkningen och de brukar jag ta, men de blåoranga taxibilarna har AC och är bekvämare. 

Pizza är billigt där nere. 35 kr ungefär? Pasta kostar nu för tiden kanske runt 45. 
    Vart ni äter avgör ju en hel del såklart. Men priserna är väldigt bra. 
    Den dyraste maten jag ätit där nere var på fiskrestauranten El Mina med en enorm tallrik med alla möjliga sorters havsdjur. Den kostade då 85 kr. Kanske har det stigit lite nu. Mc Donalds är mycket billigare än här.

Vad ni bör se? Själv älskar jag snorklingen i röda havet (besök gärna giftun island eller paradise island) och att strosa runt i de egyptiska delarna i Dahar. Annars är det kanske inte jättemycket att se just i stan. Inte en massa "måsten."

Ett mycket bra tips tycker jag är att lära er "shokran" som på arabiska betyder tack och nej tack. Vill ni slippa prata med försäljare så räcker det alltså att tacka vänligt men bestämt nej tack och fortsätta gå. Jag har aldrig haft problem med försäljare under mina år där nere.

Tvätta händerna noga innan ni äter nåt. Många dricker dukoral innan de åker ner för att slippa bli magsjuka. Drick vatten på flaska. Men det är otroligt olika huruvida man blir sjuk där nere eller inte. Jag har aldrig nånsin blivit magsjuk.

• Apelsin

Tillägg: 

Du pratade om att du var rädd att betala överpriser på mat och sånt. Det är nog ingen större risk. Där kan du inte bli lurad. Och där går det inte att pruta. De håller omkring samma priser överallt förutom i Dahar kanske där det är billigare och lite dyrare i El gouna.
    Kom dock ihåg att köpa till ris och sånt om du vill ha det till ex. kycklingen. Det ingår oftast inte. 

• Lilleplutt

Hej ! När vi hade varit där blev vi alla väldigt Mag sjuka ! Jag kunde inte ens få i mig vatten på en vecka och vart uttorkad så va väldigt noga med vad/ vart du äter! Sedan var de skamligt många som försökte köpa mig , de verkar speciellt dras till blonda tjejer . Var ofta bjuden på te och droger som om det hade varit en hel naturlig fika så se upp med vad du erbjuds. Konungarnas dal ligger inte långt därifrån jätte spännande sevärdhet och även grottor i öknen där gamla faraoer har begravts .

• Apelsin
    Lilleplutt skrev 2014-09-25 11:22:55 följande:

Hej ! När vi hade varit där blev vi alla väldigt Mag sjuka ! Jag kunde inte ens få i mig vatten på en vecka och vart uttorkad så va väldigt noga med vad/ vart du äter! Sedan var de skamligt många som försökte köpa mig , de verkar speciellt dras till blonda tjejer . Var ofta bjuden på te och droger som om det hade varit en hel naturlig fika så se upp med vad du erbjuds. Konungarnas dal ligger inte långt därifrån jätte spännande sevärdhet och även grottor i öknen där gamla faraoer har begravts .

Du har blivit felinformerad. Köpa dig? De skojar!
    Det är lite av deras grej att ex. skoja om hur många kameler man får för nån. Inte ett dugg allvar. Oroa er inte för det. Det ska vara smickrande, inte tvärtom.

Och droger, nej hörrni, det bjuder de absolut inte på! Det finns droger i Egypten, men det är en otroligt liten risk att ni kommer få syn på såna saker. Det är vare sig vanligt med knark eller alkohol där nere. Men te älskar de att bjuda på.

Konungarnas dal ligger i Luxor. 22 mil ifrån Hurghada och tar några timmar med buss. 

• marienilsson80
    Tack för svaren =)
    Menade egentligen inte att jag va rädd att betala överpris för mat och sådant uatn mer när man shoppar.
    Därför hade det varit bra att kolla vad en del saker kostar - som tex converse så man har en riktlinje att gå efter =)

Jag är inte rädd för att bli magsjuk - det får man bara ta isf.
    man måste våga leva.. åker ju inte med barn heller så jag tror nog att det ska gå bra. Skulle man bli sjuk finns detr säkert dundermedicin där nere =)

Nää, låter som att det inte blir någon utflykt,. Kanske ska passa på att bara strosa runt i Hurghada =)

Hur är risken när 2 tjejer åker själva? Tänker på rån osv.
    Det finns ju visserligen i sverige med, men kan ju vara obehagligare att råka ut för utomlands - dessutom är det ju bra att veta OM risken är större eller mindre.

tack igen!
  • Apelsin
    marienilsson80 skrev 2014-09-25 12:02:12 följande:
    Tack för svaren =)
    Menade egentligen inte att jag va rädd att betala överpris för mat och sådant uatn mer när man shoppar.
    Därför hade det varit bra att kolla vad en del saker kostar - som tex converse så man har en riktlinje att gå efter =)

Jag är inte rädd för att bli magsjuk - det får man bara ta isf.
    man måste våga leva.. åker ju inte med barn heller så jag tror nog att det ska gå bra. Skulle man bli sjuk finns detr säkert dundermedicin där nere =)

Nää, låter som att det inte blir någon utflykt,. Kanske ska passa på att bara strosa runt i Hurghada =)

Hur är risken när 2 tjejer åker själva? Tänker på rån osv.
    Det finns ju visserligen i sverige med, men kan ju vara obehagligare att råka ut för utomlands - dessutom är det ju bra att veta OM risken är större eller mindre.

tack igen!

Jag är inte alls rädd när jag går runt ensam i Hurghada som tjej. Vare sig för rån, våldtäkter och liknande. Men det är klart att bäst är det väl ändå att hålla sig på de belysta gatorna där det finns folk. Precis som hemma.

Jag tror inte alls att ni behöver vara oroliga i Hurghada. Men håll ni plånböcker och annat smått som är dyrt nere i väskorna när de inte används. 

• Apelsin

Apropå dundermedicin där nere. Köp Antinal på apoteket vid magsjuka och Pantoeva (om den finns kvar. Kan vara svårt att få tag på) om ni bränner upp er.

• Sisisisi

Missa inte att snorkla eller dyka!

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Liesh

Drick endast Coca-Cola på flaska, jag gjorde misstaget att dricka det på resturang, där var den utspädd med vatten. Magsjuka i ett par dagar.
    Annars tyckte jag försäljarna var väldigt jobbiga och påflugna.

Svar på tråden Hurghada - hjälp!