mammasusan skrev 2014-09-25 22:51:12 följande:
Jag är i v.37 nu (36+0) & känner mig skapligt nervös inför förlossningen & fast jag är påläst så känner jag mig inte ett dugg förberedd. Rädd för att få panik, inte klara smärtan, bli dålig av smärtlindring etc etc...
Maken är lugn som alltid, hoppas han förblir lugn då det väl är dags också...
Samtidigt vill jag inget hellre än att han ska komma ut snart så jag kan ta på mig strumpor etc utan att det gör ont i magen...
A 27/6-06, V 26/4-09, Lillebror Bf 23/10-14
Jag födde vårt första barn i förrgår. Ligger och hoppas att hon ska somna i denna stund.
Mitt tips är att läsa Föda utan rädsla. Den gjorde hela skillnaden för mig. Jag välkomnade värkarna och arbetade mig igenom dem med lustgasen som närmast meditativt redskap. Jag bad om en Eda när värkarna var för täta, och den tog udden av smärtan. Även om den drog ut på förloppet (10-11 h istället för kanske 6-8 h) så var det värt det. Kunde sova mellan värkarna, vilket var ett av mina mål med avslappningsträningen. Krystvärkarna var svåra att identifiera men med en kompetent bm gick det fint.
Var inte rädd, tänk inte att värken är ngt yttre som drabbar dig utan en inre kraft som kommer till din hjälp när du driver ner ditt barn. Har aldrig varit så hippie som under min förlossning! Har heller aldrig känt mig så stark.