• Anonym (rädd)

kliar i halsen. farligt??

Det har kliat lite smått i halsen ett par dagar. Ibland knappt märkbart och ibland så att det blir lite irriterande. När jag vaknade för en timma sen kände jag hur det kliar jättemycket på höget sida, så pass att jag inte kan somna om. Det kliar även i öronen då och då. Vad kan detta vara? Jag är livrädd att min hals ska svullna och att jag skall kvävas... Jag var förkyld för ca 3 veckor sen men det kan väl knappast påverka halsen nu? Jag är lite (mycket) utav en hypokondriker och min största mardröm är att just kvävas till döds. Jag hoppas på att få några svar här så jag slipper ringa och väcka min stackars mamma eller åka till akuten...

• Svar på tråden kliar i halsen. farligt??
  • Akua

Kära du. Antingen är du fortfarande förkyld eller så har du en ny förkylning. Kliande i halsen som dessutom kliar i öronen pekar ännu mer mot förkylning.

Ingen fara. Du kommer inte svullna igen. Och OM du skulle börja svullna igen (dock inte pga av det du beskriver här) så kommer du vakna av det och kunna ringa någon innan! Inga problem alltså! Somna om du! Du kan ju andas som vanligt, då är det inget problem :)

• Anonym (rädd)

Är det ingen som har en aning? Vågar jag somna om eller bör jag hålla mig vaken ifall att halsen svullnar?

• Anonym (rädd)
    Akua skrev 2014-09-26 02:23:46 följande:

Kära du. Antingen är du fortfarande förkyld eller så har du en ny förkylning. Kliande i halsen som dessutom kliar i öronen pekar ännu mer mot förkylning.

Ingen fara. Du kommer inte svullna igen. Och OM du skulle börja svullna igen (dock inte pga av det du beskriver här) så kommer du vakna av det och kunna ringa någon innan! Inga problem alltså! Somna om du! Du kan ju andas som vanligt, då är det inget problem :)

Tack så mycket för ditt svar!! Då kanske jag vågar mig på att somna om, ögonen går i kors
  • Akua

Klart du vågar!

Alla mina förkylningar sätter sig i halsen och kliar. Kolsyrat vatten tycker jag kan hjälpa lite mot det, kolsyran kliar tillbaka liksom ;)

Du vet astma, du vet hur det låter, då har halsen svullnat lite. Det går inte att somna så....så din hals är inte farligt svullen :)

• Frontline

Kliar det för jävligt så rota igenom en toaborste så lär det lugna ner sig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Cushing)

Om du är orolig: ring 1177 (öppet 24/7) och fråga dem om råd.

Men om jag (som icke ännu legitimerad läkare) skall komma med en primärbedömning av det du har sagt här: du behöver inte oroa dig. Halskli kan vara farligt om det påkommer inom några minuter, men inte om det sker i förloppet av dagar.

Men som sagt: ring 1177 först. Jag skulle absolut inte rekommendera dig att sticka till akuten innan du hör vad 1177 säger.

Lycka till!

Svar på tråden kliar i halsen. farligt??