• Browneyedgirl

Varför vänta med syskon? Är det verkligen så jobbigt med småbarn?

Jag har två vänner som har barn i åldrarna 1-1 1/2 år. Båda säger bestämt nej till fler barn de närmsta åren. De tror inte de kommer orka en ny bebis förrän nuvarande är 4-5 år. Den ena kan jag förstå, hennes bebis fick kolik, plus att bebistiden blev tuff av andra praktiska skäl. Men den andra har världens gladaste och lättaste bebis, ändå kände hon sig överväldigad. Hur känner ni? När var ni redo för att försöka bli gravid igen?

• Svar på tråden Varför vänta med syskon? Är det verkligen så jobbigt med småbarn?
  • Frontline
    boundforglory skrev 2014-09-26 02:04:48 följande:
    Varför inte vänta? Man tjänar väl inget på att ha tätt mellan syskonen.
    Beror väl på eller hur?

Vi ville ha tätt då jag kände att vi inte vart yngre precis samt att vi ville att barnen skulle kunna ha mer nytta av varandra...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JazzKermit

Vi har 3 1/2 år mellan den, då hann stora bli blöjfri och bra på att prata och göra sig förrådd, till viss del också ta instruktioner. Många som har barn tätt säger att syskonen är som "hund och katt" och det ville vi också undvika. Sen beror det ju precis på vilka barn man får tror jag, att planera är en sak men hur det sen blir är en annan... :D

• Gladabarnensmamma

Mellan våra barn skiljer det 16 månader, 3 år samt 2.5 år. Jag kände mig redo efter 4 månader (!!) med ettan, efter tvåan pluggade jag och ville göra det klart innan trean kom. Fyran är en bonus... men vi var redo ändå.
    Hade jag inte varit så förbaskat gammal hade jag väntat lite längre mellan barnen, då hade jag hunnit njuta mer av dem som individer och inte bara småbarn som behöver en massa hjälp och tillsyn.

• sina

Jag ville vänta tills jag började längta efter en bebis/ett barn till. Att tvåan skulle vara lika efterlängtad som ettan. Samt att jag ville känna att jag var redo och säker på att räcka till.

• gbgumman

Det är mycket som kan va tufft med barn. Jag tyckte tex att det var tufft att sonen ville börja gå vid 8 mån. Och bara sova i vagnen på dagtid om jag promenera med den. Alltså så hade ja INGEN tid på dagen från det mannen gick till han kom hem att sitta ner eller sova. Var i konstant rörelse hela tiden och vägde 48 kg när föräldraledigheten var över. Sonen var dock nöjd och glad. Vi vänta 3 år och tre månader tills vi fick syskon. De är olika kön men har alltid lekt och sonen har älskat henne. Aldrig gjort henne illa.

• gbgumman
    sina skrev 2014-09-26 05:30:37 följande:

Jag ville vänta tills jag började längta efter en bebis/ett barn till. Att tvåan skulle vara lika efterlängtad som ettan. Samt att jag ville känna att jag var redo och säker på att räcka till.

Så kände jag med.
  • LyckligaLina

Tvärt om. Varför vänta!? Jag har haft tuffa graviditeter men vår önskan var att få barnen tätt mellan varandra.

• Nenne666

Jo det är jobbigt. Men du får tusen åter . //mamma till 2killar med 1 års mellanrum . Tveka inte utan tuta på ....

• Nenne666
    boundforglory skrev 2014-09-26 02:04:48 följande:

Varför inte vänta? Man tjänar väl inget på att ha tätt mellan syskonen.

Hur mysigt som helst.,
Svar på tråden Varför vänta med syskon? Är det verkligen så jobbigt med småbarn?