Återbetlning vid postorderretur
Hur funkar det med återbetalning för returnerade varor vid näthandel?
För någon vecka sedan så gjorde jag min andra beställning hos Bonprix och den här gången så skickade jag tillbaka fyra plagg, två som jag ville byta till en större storlek och två som jag ville lämna tillbaka. Ringde deras kundtjänst innan jag lämnade in paketet på Ica och frågade hur jag skulle göra vid byte av storlek, eftersom det alternativet inte fanns med på retursedeln. Fick då svaret att jag skulle vänta några dagar och ringa tillbaka och göra ändringen över telefon. Ringde tillbaks i går, pratade med en kille och förklarade att två plagg ville jag lämna tillbaka och två plagg ville jag ha i en annan storlek. Han ville ha mitt kortnummer, vilket jag antog bar för att han skulle föra över de pengarna jag skulle få tillbaka, en summa på 378 kr. I går kväll så kollade jag dels mitt konto på Bonprix, där det står att jag gjort en ny beställning på 378k kr (för kläderna jag skulle byta storlek på) och jodå, på kontot är samma summa reserverade som köp. Ringde upp Bonprix i morse igen pch ifrågasatte varför de har gjort en ny beställning, när jag redan betalat för kläderna? Hon påstår då att det är praxis och normal företeelse, eftersom de inte mottagit min retur än då deras returhandläggande är ca 6 veckor och eftersom de skickar ut de kläderna jag ville byta med en gång, så kan de ju inte veta att jag verkligen skickat tillbaka de första kläderna, men att jag kommer få tillbaka mina 378 kr så fort de registrerat min retur.
Det här är ju helt sjukt känner jag! Ska det verkligen gå till så här?De ska 49 kr av mig för returen jag gjorde, punkt! Det finns ingen logik i att jag ska betala för samma vara två ggr! Pengarna har ännu inte dragits från kontot, men de står ju på "minus-saldot" Försökte ringa komsumentrådgivaren där jag bor, men hon har telefontidförst på måndag igen.