• Kejo

Mallis med 11 månaders - mat?

Åker inom kort på en veckas semester till Mallis och funderar lite kring mat till vår 11-månaders tjej. Vill inte släpa med mig för mycket mat hemifrån men vill ju också vara säker på att hon får i sig bra mat.

Eftersom hon är så liten ännu och inte helt lärt sig äta vanlig mat (samt att vi är försiktiga med salt) så känns det inte ok att låta henne äta av hotellets buffémat eller av vanlig restaurangmat.

Någon som vet om barngröt och barnmat (liknande Semper) finns att köpa? Barnmat finns ju såklart, men är det samma restriktioner kring frånvaro av salt i barnmat?
    Välling äter hon inte, men vi kommer att ta med oss ersättning som hon tar som nattamat.

Vore toppen med tips!!

• Svar på tråden Mallis med 11 månaders - mat?
  • fannybk

Vi var i Filippinerna när sonen var 8 månader. Där fanns varken gröt eller välling (har hört att det i princip bara finns i Skandinavien men jag kan ha fel). De hade någon slags mjölkersättning men den var ju anpassade efter deras näringsbehov och inte de skandinaviska, såklart. Om jag var du skulle jag absolut ta med det hemifrån. Hur länge är ni borta? Vi var borta i 3,5 veckor och det tog inte så mycket plats i packningen. Barnmat fanns inte över huvud taget så vi tog faktiskt med det från Sverige. Han åt då en burk till lunch och en till middag men vi tog med så han hade en burk om dagen. Den andra måltiden köpte vi bla scrambled egg eller ris som vi blandade med lite soppa. Vi sa att det inte skulle vara salt i men det var det säkert ändå. Däremot skulle vi inte låta honom äta buffé pga risken för matförgiftning men å andra sidan skulle vi aldrig äta buffé själva heller. Om det var någon dag han åt sämre fick han lite extra gröt eller välling så ett tips är att ta med lite mer av det än vad ni tror ni gör av med. Frukt med skal är bra. Vi köpte ofta mango både efter lunch och till mellis och bad dem mixa den utan att tillsätta någonting. Sonen älskade det och drack det med sugrör! Tar ni med burkar så är ett tips att ni rullar in varje burk i varsin blöja. Det blir både stötskydd och skyddar om burken skulle gå sönder. Våra höll! Men låt inte blöjor ta upp en massa plats (och vikt) i packningen för det finns definitivt att köpa på plats. Vi hade en jättebra resa och jag tyckte det var lättare att resa med ett litet barn än vad jag trodde innan. Lycka till och ha en trevlig resa!

• veh

Har ni all inclusive? Har ni kollat med hotellet vad de kan erbjuda?

Vi var på ett av fritidsresors Blue Village-hotell iGrekland i somras, och där lagade de saltfri barnmat, en rätt per dag, som man kunde få. Nu behövde vi inte det, vårat barn var äldre, men jag såg informationen om det.

• fannybk
    veh skrev 2014-09-26 21:39:08 följande:

Har ni all inclusive? Har ni kollat med hotellet vad de kan erbjuda?

Vi var på ett av fritidsresors Blue Village-hotell iGrekland i somras, och där lagade de saltfri barnmat, en rätt per dag, som man kunde få. Nu behövde vi inte det, vårat barn var äldre, men jag såg informationen om det.

• Ediths mamma

Stora mat butiker i Spanien har barnmat; men dom "regler" som finns här ang salt och sånt "gäller"inte där... Ni kommer nog vara tvungna att kompromissa lite ( fick vi göre iallafall) och läsa noga på förpackningen. Dom är väldigt mycket för fullkorn tex, men helt OKmed socker o chocklad. Barn mår ju bra i Spanien också fick jag tänka iallafall :D Vi hittade HIPP så tog det mäst... Lycka till! Ha en fin semester

• Kasperina

Jag bodde på Sunwing Alcudia förra veckan och de sålde svensk barnmat i sin supermarket. Andra större resebolag borde ha liknande så det borde gå att hitta på alla större semesterorter.

Svar på tråden Mallis med 11 månaders - mat?