• Sara101010

Skadlig att använda Mildison varje dag?

Hej! Min tös är 4 månader och lider av atopisk eksem. Vi fick miniderm och mildison utskrivet. Med hjälp av mildison håller sig huden ren och fin,men efter några dagar jag slutar smörja blossar eksemet upp. Mildison är ju en svag kortison och nu undrar jag om det är okej att smörja den i förebyggande syfte varje dag?och under vilken period? 

• Svar på tråden Skadlig att använda Mildison varje dag?
  • Flickan och kråkan

Mildison är väldigt svag kortison. En hudläkare sa till mig att mildison var snällare för huden än eksem. Men jag skulle prata med en läkare om det verkligen behövs hela tiden. 

Däremot funderar jag på hur länge efter att eksemen försvunnit du smörjer med mildison. Man behöver smörja i alla fall någon vecka efter att det synbara exemet försvunnit. Sedan skulle jag råda dig att byta mjukgörare. Miniderm är helt värdelöst. Kör på locabase repair istället. Mycket fetare. Smörj mycket med locabase så ska du se att det fungerar bättre och kanske håller eksemen borta helt om det inte är så allvarligt.

• Ziry

På lång sikt så gör det huden tunnare och mer skör.
    Man ska inte sluta tvärt med kortisonsalvan, man ska trappa ner. Mjukgörande är också jätteviktigt när man har eksem och det får man fortsätta med även efter kortison-kuren.
    Har du testat något annat än Miniderm? Jag upplever att A-creme är bättre mot både mina och barnens eksem än Miniderm/Canoderm.

• Sara101010
    Ziry skrev 2014-09-26 13:24:51 följande:

På lång sikt så gör det huden tunnare och mer skör.
    Man ska inte sluta tvärt med kortisonsalvan, man ska trappa ner. Mjukgörande är också jätteviktigt när man har eksem och det får man fortsätta med även efter kortison-kuren.
    Har du testat något annat än Miniderm? Jag upplever att A-creme är bättre mot både mina och barnens eksem än Miniderm/Canoderm.

Nej vi har endast provat Miniderm. Jag får väl prova en annan också. Är inte heller nöjd med Miniderm. 
Svar på tråden Skadlig att använda Mildison varje dag?