• simonsmammiz

kaos i hallen!!

hjälp! mina barn skriker o slänger sej på golvet o sparkar av sej ytterkläderna varje morgon nu när mera kläder behövs o stövlar o allt va de e.....hur bemöter ni detta?... blir så trött att jag nästan får gå ifrån o gråta ibland....... något tips på hur jag ska tackla dessa 3 troll när paniken i hallen uppstår?

• Svar på tråden kaos i hallen!!
  • strojes

Jag har släpat iväg barn till förskola/dagmamma utan ytterkläder flera gånger.... När det var som värst gick jag till bilen med dottern under armen (sparkandes) och alla ytterkläder i en påse i handen mitt i vintern.....
    Om man inte har alltför långt till förskola/skola så låt de frysa på vägen dit och ta ytterkläderna i en påse/väska.
    Försök att inte använda "ni måste klä på er för det är kallt ute". Säg istället "nu är det kallare ute och då är det skönare med mer kläder på sig så du/ni slipper frysa"

• simonsmammiz

ja det är inte bara mina barn då ;) tack för tipset...vi har ganska nära till dagis så det får bli att prova :)

tack!!

• skogstjärna

Jag lägger fram alla kläder jag tycker det är rimligt att de ska ha på sig i varsin klädhög och sen tjatar jag. Men jag funderar på att vid varje klädhög ställa fram en väska med, sen får de välja själva vad de vill sätta på sig och vad de vill lägga i väskan och sen får de frysa om de inte tagit på sig tillräckligt. Nästa chans de har att klä på sig mera är när vi sitter på bussen eller om vi åker bil så blir det när vi är framme och det borde de rätt snabbt lära sig. De kommer få bära sina väskor själva.

• Mellanmjölkens land

Förra vintern mosade jag ner 2,5-3åring i åkpåse i vagnen och stoppade ytterkläderna i korgen. Tror vi kom fram utan skor nån gång och då fick man snällt gå hem och hämta  

Hem tog vi oss med nämnd unge i bara fleecekläderna i pulka nån gång. Tur är det väl att vi inte har långt att gå så det tog väl typ 5 min

• Poppens

Jag har oxå lagt kläder i högar. Gett dom chansen att klä på sig å när jag är klar tar jag högen å ungen å går. Jag är en väldigt konsekvent mamma. På gott å ont :)

Svar på tråden kaos i hallen!!