• Lioz

Sammandragningar? hur ofta?

Hej! 
    Jag är gravid med tredje barnet i v 28, och har sammandragningar ca 20 ggr per dag, inte bara spänningar utan så att jag liksom tappar andan å måste stanna upp, känner hur jag blir varm i hela kroppen osv:P 

Har även en förmåga att oroa mig lite för mycket och vet att jag inte är debn ända! så nu vill jag veta för å kunna lugna både mig, min sambo och andra i liknande situation! 

Vilken vecka är du? 
    Vilket/vilka nummer i barnaskaran väntar du?
    hur ofta har DU sammandragningar? 
    hur skulle du beskriva dina sammandragningar?

Kram till alla mammor! 

• Svar på tråden Sammandragningar? hur ofta?
  • Erli

Skulle också tagit kontakt med förlossningen! Låter inte så trevligt det där.

Hade mycket sammandragningar från v 24 med första barnet. Efter kontroll av livmodertappen såg de att den var påverkad och jag blev ordinerad strikt vila. Sonen föddes "tyvärr" ändå i v 33+6 efter vattenavgång 33+2!

Är själv bara i v 20 nu med andra barnet och har denna veckan haft enormt mycket sammandragningar som även gjort ont i ryggen emellanåt. Ca 10-15 i timmen när det var som värst, sen lugnt ett par timmar innan det satte igång igen. Efter urinprov konstaterades en rejäl UVI så nu äter jag antibiotika. Sammandragningarna minskade efter ca 1 dygns högdos behandling.

• nozpa

3:e barnet, vecka 35. Känns som en lång sammandragning hela dagen nu typ. Började runt vecka 20 att komma oftare än vad det gjort med de andra 2. De flesta gjorde inte ont. Men vissa gjorde.
    Var i kontakt med förlossningen i vecka 24. Aldrig inne på någon koll, men då fick jag bara svaret att har jag 4 eller fler onda sammandragningar på förmiddagen t ex så skulle jag åka in. Men gjorde det inte ont så var det fullt normalt. Och jag har ett snitt bakom mig, tydligen så är det ännu vanligare med sammandragningar efter det.

Men är du orolig bör du kontakta förlossningen och åka in och kolla upp det.

• Pernilla0414
    Lioz skrev 2014-09-26 19:15:14 följande:

Hej! 
    Jag är gravid med tredje barnet i v 28, och har sammandragningar ca 20 ggr per dag, inte bara spänningar utan så att jag liksom tappar andan å måste stanna upp, känner hur jag blir varm i hela kroppen osv:P 

Har även en förmåga att oroa mig lite för mycket och vet att jag inte är debn ända! så nu vill jag veta för å kunna lugna både mig, min sambo och andra i liknande situation! 

Vilken vecka är du? 
    Vilket/vilka nummer i barnaskaran väntar du?
    hur ofta har DU sammandragningar? 
    hur skulle du beskriva dina sammandragningar?

Kram till alla mammor! 

Hej! :)

Jag väntar mitt andra barn. (10 år sedan sist) ;)

Sedan tidiga veckan, vecka 17 typ så fick jag sammandragningar. Visste knappt vad som hände eftersom jag hade inget sådant med förra grav. Livmodern blev stenhård och höll i sig några sekunder. Jag ha massa roliga bilder på alla sd genom veckorna.

Under veckornas gång har de ökat i antal oxh i styrka. Jag ha sagt till bm varje gång att jag har väldigt mkt sd, att jag vill testa mig för GBS! Det kan vara en orsak! Men det visade negativt.

Från cirka vecka 30 var de så starka att jag vet att min andning påverkades, höll i sig 30 sek. Från cirka v.35 ha sd även gett ett tryck ner,varar i ca 45 sek, svårt att andas normalt (han ligger väldigt konstig, kan varit därför)

Och sen kom mensvärk smygandes mellan sd. Jag kan utan att överdriva säga att jag haft sd från tidiga morgon till sena kvällen. (Nätterna är lugna) jag kan starta en sd genom att klappa på magen ett tag.

Och mina sd ha startat när jag ligger på soffan, kör bil, promenerar, tränar, äter mat, så även om jag bott i soffan så hade de kommit ofta.

Jag har haft så mkt att jag trott det varit något galet, att min förlossning komemr starta tidigt. Här ligger jag på soffan 14 dagar innan bf :) starkare mensvärk de senaste 4 dagarna, ökar i längd o styrka.

Alltså, allt kan bli bra ändå. Det kan vara normalt. Jag tror dock på en väldigt snabb förlossning när det väl sätter igång. :) skulle bli väldigt chockad om jag gick över..

Lycka till !!
  • Pernilla0414

Här är magen stenhård från tidiga veckor :)

Hoppas du ha en livmoder som mig som jobbar hårt o tränar upp sig lite extra inför förlossning bara !

• Lioz

Har faktiskt varit inne pga SD i v 27, men då kolla dom bara ctg å tyckte inte det va något ovanligt (låg 40min å hade bara en sammandragning då) vet dock inte om tappen blivit påverkad för det kollade dom aldrig. 

Skönt å se att fler har en aktiv muskeltränande livmoder :P

• Kasperina

Jag har haft mycket SD med båda barnen fran ca v18. Med första var jag in typ varannan vecka och kollade men det hände aldrig något, med andra var tappen påverkad i v28 och jag blev sjukskriven 50%. I v29 blev jag inlagd med Bricanyl 2 dygn och sen helt sjukskriven med strikt vila och lyftförbud tom v37. Jag kände ingen direkt skillnad mellan graviditeterna.
    Åk in och kolla upp det!

• Lioz

idag har jag faktiskt funderat på å åka in.. haft molande värk (ONT) i magen å känt mig väldigt spänd över livmodern hela dagen, har dock rört på mig konstant å varit med sonen på alfons åbergs kulturhus, ska vila nu å se hur det blir under em /kvällen

• kop

Jag har haft sammandragningar sedan vecka 15. Till en böjan uppåt 10 per dag, vilket ständigt har ökat och ligger nu i v 35 kring kanske 150 i snitt.
    Har varit inne ett par gånger (senast för ett par månader sedan) men inte haft någon som helst påverkan på livmodertappen. Det behöver alltså inte vara någon fara! Men lika bra att kolla om du är osäker.

Jag har trott att mina inte gjort ont, men fick reda på för bara ett par dagar sedan att det obehagliga ilning/spänning jag känner i samband med sammandragningarna tydligen räknas som ont. Alltå är det dags att besöka läkaren för ett nytt (kanske sista) besök imorgon igen för att dubbelkolla att det fortfarande inte är någon påverkan :)

• Lioz

det lugnade ner sig igår fram tills att jag gick ut med sonen för kvällsrundan i vagnen (han somnar inte på annat sätt) 

fick plötsligt sjukt ont å fick sätta mig ner va 50-100 meter. 
    Idag har det varit likadant har ont när jag står, sitter, går.. ja spelar ingen roll vad jag gör, å när jag rör på mig känns det som jag ska spricka "ner till" 
    Väntar på att BM skall ringa upp

Svar på tråden Sammandragningar? hur ofta?