• Tjejerna2

De vägrar skicka arbetsgivarintyg

Jag jobbade på en restaurang i somras. Var innan det sjukskriven en tid pga utbrändhet, men när den gick ut satt jag så illa till ekonomiskt att jag var tvungen att börja jobba igen. När jag jobbat ett par/tre veckor var jag ärlig mot min chef och berättade att jag inte mådde helt ok (för jag kände att jag inte hade förmågan att prestera) och jag fick avsluta min provanställning dagen efter pga motivationsbrist. (Korkat av mig, skulle aldrig ha sagt nåt, men hur som helst..)
    Efteråt har jag bett min fd chef att skicka arbetsgivarintyg som jag måste skicka till min a-kassa för att få arbetslöshetsersättning. Det är 6 mil till mitt fd jobb, och jag har nu ett annat jobb och barn som kräver mycket tid så jag har mycket små möjligheter att ta mig dit personligen. Han sa först att det skulle han göra, sen har jag inte hört av honom något mer och inte fått något intyg. Det har gått 6 veckor nu och jag har försökt att ringa och skicka sms, men han svarar inte. Undrar förståss varför? Jag har ju inget otalt med dem. Vad kan orsaken vara att de vägrar skicka intyget och inte svarar när jag hör av mig? Jag fattar ingenting, får ju ingen handläggning/ersättning från a-kassan så länge inte alla papper är inne...!

• Svar på tråden De vägrar skicka arbetsgivarintyg
  • Tutilure

Du kanske jobbade svart?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Themis

Så här funkar arbetsgivarintyg juridiskt, och här är den paragraf du får hänvisa till om arbetsgivaren bråkar:

Hej
    Nu har jag försökt att få mitt arbetsgivarintyg från min tidigare arbetsgivare,
    men han vägrar och nu svarar han inte när jag ringer? kan ni hjälpa eller
    berätta hur jag skall göra?

Hej

Enligt arbetsrättslig lagstiftning finns ingen skyldighet för arbetsgivare att utfärda ett anställningsbetyg/intyg, men arbetsgivare är ändå skyldiga att utge ett sådant enligt praxis. På ren svenska innebär detta att även om det inte finns en lagparagraf som säger att din arbetsgivare ska ge dig ett sådant underlag har du ändå rätt att få ut ett.

Det innebär att får du inte ut ditt betyg/intyg kan du vända dig till tingsrätten som då ålägger din arbetsgivare ett vite om de inte lämnar ut betyget/intyget.

Be att din arbetsgivare skickar över intyget/betyget i annat fall kommer du att vända dig till domstol för att få ut det.

Du kan hänvisa till 47 § i arbetslöshetsförsäkringen, där arbetsgivare på begäran ska utfärda arbetsgivarintyg på en särskild blankett som underlag till a-kassans bedömning.

MVH Tobias Bergin

Arbetsrättsjouren
    --
    arbetsrattsjouren.nu/tag/arbetsgivarintyg

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Tjejerna2
    Tutilure skrev 2014-09-27 08:27:56 följande:

Du kanske jobbade svart?

Eh, nej, jag jobbade väldigt vitt.
  • Tjejerna2
    Themis skrev 2014-09-27 08:38:32 följande:

Så här funkar arbetsgivarintyg juridiskt, och här är den paragraf du får hänvisa till om arbetsgivaren bråkar:

Hej

Nu har jag försökt att få mitt arbetsgivarintyg från min tidigare arbetsgivare,

men han vägrar och nu svarar han inte när jag ringer? kan ni hjälpa eller

berätta hur jag skall göra?

Hej

Enligt arbetsrättslig lagstiftning finns ingen skyldighet för arbetsgivare att utfärda ett anställningsbetyg/intyg, men arbetsgivare är ändå skyldiga att utge ett sådant enligt praxis. På ren svenska innebär detta att även om det inte finns en lagparagraf som säger att din arbetsgivare ska ge dig ett sådant underlag har du ändå rätt att få ut ett.

Det innebär att får du inte ut ditt betyg/intyg kan du vända dig till tingsrätten som då ålägger din arbetsgivare ett vite om de inte lämnar ut betyget/intyget.

Be att din arbetsgivare skickar över intyget/betyget i annat fall kommer du att vända dig till domstol för att få ut det.

Du kan hänvisa till 47 § i arbetslöshetsförsäkringen, där arbetsgivare på begäran ska utfärda arbetsgivarintyg på en särskild blankett som underlag till a-kassans bedömning.

MVH Tobias Bergin

Arbetsrättsjouren

--

arbetsrattsjouren.nu/tag/arbetsgivarintyg

Tack så mycket för infon!
  • Tjejerna2

Har inte heller fått någon semesterersättning för det jag jobbat såg jag nu..! Skulle fått den senast denna utbetalningsmånad.

• Tutilure
    Tjejerna2 skrev 2014-09-27 08:46:34 följande:
    Eh, nej, jag jobbade väldigt vitt.
    Jag menade att din arbetsgivare kanske inte betalade skatt och avgifter för dig utan att tala om det.
    Det händer ibland, vet du.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tjejerna2
    Tutilure skrev 2014-09-27 19:18:52 följande:

Jag menade att din arbetsgivare kanske inte betalade skatt och avgifter för dig utan att tala om det.

Det händer ibland, vet du.

Ok. Men det har jag svårt att tro i just det här fallet. För mycket skulle stå på spel för dem. Men..de verkar ju vilja vara lite dumsnåla och sitta och hålla på min semesterersättning också.. Kommer gå till botten med det här ändå så det visar sig ;)
Svar på tråden De vägrar skicka arbetsgivarintyg