9 år och hotad till livet i skolan ????
Min dotter går i tredje klass. En helt vanlig skola i en av Stockholms lugna närförorter där vi trivs att leva och bo. I ettan började en ny pojke (kan kalla honom P) och redan från början stod det klart att något inte riktigt stämmer. Högljudd, aggressiv (mot lärare och andra vuxna han mötte i skolan), ej samarbetsvillig under lektioner. De är 25 barn och två lärare i klassen- plötsligt gick det åt en pedagog för att punktmarkera P och se till att han inte stör genom att ständigt avbryta, använda grova könsord, kalla andra fula saker.
Både jag och min fru har försökt vara delaktiga i våra barns skolgång, oftast genom att vara med i skolan någon dag per termin, stanna kvar på fritids, delta i olika aktiviteter som skolan anordnar. Därför har vi sett och upplevt hur miljön i klassen förbyttes från normal till stundtals mardrömslik på nolltid. Och värre blev det. En av lärarna (som hade hyfsat bra koll på P och kunde hantera honom)gick i pension förra året. Den nya är sympatisk och kompetent men saknar tyvärr den sortens pondus som behövs för att lugna ner P. Nu är läget alarmerande! Att åka på utflykter är inte längre möjligt om inte minst en extra vuxen följer med.
I våras var jag med då vi skulle till ett museum. På rulltrappan mot tunnelbanan tvärnitar P, vägrar ta ett enda steg till. De andra barnen har redan börjat åka ner medan båda lärarna hjälps åt att få med P utan att han eller någon annan blir skadad. Han skriker och spottas... Och jag undrar- varför tillåter de att det går så långt? De andra barnen, förtjänar de att deras inlärningsmiljö är katastrofal? Var är P's föräldrar? Under dessa år har jag träffat dem två gånger. Båda gångerna kostymklädda och välvårdade. Gick runt och presenterade sig genom att skaka hand, säga sitt namn och titel. Såg så sorgligt ut när de minglade runt medan deras barn förgäves försökte få uppmärksamhet ????
Det har gått sex veckor sedan terminen började. Vår dotter har av någon anledning vi inte begriper, blivit föremål för P's ilska. Han har b la kallat henne för stinkande hora samt en massa annat på sitt språk hon inte förstår. Gömt hennes skolböcker, kastat ut skorna i vattenpöl. Hon säger ifrån vilket han inte gillar. Så förra veckan tryckte han upp henne mot en vägg och sa att han ska slå henne tills hon slutar andas. Höll handen hårt mot hennes hals, släppte när det kom fler personer in i hallen.
Dottern vågade inte säga något i skolan pga att hon var livrädd. Här hemma kom det fram... Hon vågar inte gå till skolan längre. Vi har pratat m lärarna och var med i skolan fram till lunch, tills hon kände sig tryggare.
På tisdag ska vi ha samtal m en lärare och skolkurator. Jag är förbannad, provocerad, frustrerad. Vad kan de göra konkret för att detta helvete, orsakat av ett enda barn (som troligtvis inte mår så bra alls!) ska upphöra? Och var i he***te är föräldrarna? Är det bara skolan som bär ansvaret?
Någon som har erfarenhet av liknande situation och vill svara?