• Anonym (Max)

9 år och hotad till livet i skolan ????

Min dotter går i tredje klass. En helt vanlig skola i en av Stockholms lugna närförorter där vi trivs att leva och bo. I ettan började en ny pojke (kan kalla honom P) och redan från början stod det klart att något inte riktigt stämmer. Högljudd, aggressiv (mot lärare och andra vuxna han mötte i skolan), ej samarbetsvillig under lektioner. De är 25 barn och två lärare i klassen- plötsligt gick det åt en pedagog för att punktmarkera P och se till att han inte stör genom att ständigt avbryta, använda grova könsord, kalla andra fula saker.

Både jag och min fru har försökt vara delaktiga i våra barns skolgång, oftast genom att vara med i skolan någon dag per termin, stanna kvar på fritids, delta i olika aktiviteter som skolan anordnar. Därför har vi sett och upplevt hur miljön i klassen förbyttes från normal till stundtals mardrömslik på nolltid. Och värre blev det. En av lärarna (som hade hyfsat bra koll på P och kunde hantera honom)gick i pension förra året. Den nya är sympatisk och kompetent men saknar tyvärr den sortens pondus som behövs för att lugna ner P. Nu är läget alarmerande! Att åka på utflykter är inte längre möjligt om inte minst en extra vuxen följer med.

I våras var jag med då vi skulle till ett museum. På rulltrappan mot tunnelbanan tvärnitar P, vägrar ta ett enda steg till. De andra barnen har redan börjat åka ner medan båda lärarna hjälps åt att få med P utan att han eller någon annan blir skadad. Han skriker och spottas... Och jag undrar- varför tillåter de att det går så långt? De andra barnen, förtjänar de att deras inlärningsmiljö är katastrofal? Var är P's föräldrar? Under dessa år har jag träffat dem två gånger. Båda gångerna kostymklädda och välvårdade. Gick runt och presenterade sig genom att skaka hand, säga sitt namn och titel. Såg så sorgligt ut när de minglade runt medan deras barn förgäves försökte få uppmärksamhet ????

Det har gått sex veckor sedan terminen började. Vår dotter har av någon anledning vi inte begriper, blivit föremål för P's ilska. Han har b la kallat henne för stinkande hora samt en massa annat på sitt språk hon inte förstår. Gömt hennes skolböcker, kastat ut skorna i vattenpöl. Hon säger ifrån vilket han inte gillar. Så förra veckan tryckte han upp henne mot en vägg och sa att han ska slå henne tills hon slutar andas. Höll handen hårt mot hennes hals, släppte när det kom fler personer in i hallen.

Dottern vågade inte säga något i skolan pga att hon var livrädd. Här hemma kom det fram... Hon vågar inte gå till skolan längre. Vi har pratat m lärarna och var med i skolan fram till lunch, tills hon kände sig tryggare.

På tisdag ska vi ha samtal m en lärare och skolkurator. Jag är förbannad, provocerad, frustrerad. Vad kan de göra konkret för att detta helvete, orsakat av ett enda barn (som troligtvis inte mår så bra alls!) ska upphöra? Och var i he***te är föräldrarna? Är det bara skolan som bär ansvaret?

Någon som har erfarenhet av liknande situation och vill svara?

• Svar på tråden 9 år och hotad till livet i skolan ????
  • Anonym (Ja du)

Var är föräldrarna undrar du, ring och fråga dem de lär ju stå med på klasslistan.

Sen kanske din unge ska bli smartare och hålla med bara och ta allt med rastvakt alt lärare istället för att säga ifrån och bli mer hotat, så säger lärare på vår skola

• mr me

Gör en polisanmälan mot både rektorn, skolan och pojken. Givetvis är det oacceptabelt att din dotter blir misshandlad och hotad till livet i skolan.

Sådana barn ska givetvis relegeras och placeras i någon slags specialskola. De ska inte gå i skola med andra barn.

I annat fall kanske det vore bra om just denna pojke bussades ut till en invandrartät förortsskola där han får vara med sina gelikar. På Fittjaskolan skulle han förmodligen bli slagen både gul och blå av de andra eleverna om han uppförde sig sådär...

• Paprikadans

Jag var med om samma sak när jag gick i skolan.

Lång historia kort: Jag blev dagligen hotad av en kille. Han var väldigt aggressiv och närgången.
    Det hela slutade med att vi blev "tillsammans" (vi var elva år). Han tyckte egentligen inte illa om mig, utan tvärtom. - Märkligt sätt att visa det på kanske? ;P

Hursomhelst så är vi tillsammans än idag. Vi är 30 år nu.

Han hade det inte lätt hemma. Han började dock må mycket bättre då vi började umgås, då han spenderade i princip varje dag hemma hos mig.
    När vi var 14 år så flyttade han hem till mig på heltid. När vi var 19 år (efter studenten) så flyttade vi till en egen lägenhet.

• Anonym (.)

Polisanmäl varje fall av misshandel och hot, varje gång, så att socialen blir kontaktad och skolan tvingas erkänna problemet. Ring till skolinspektionen och berätta att skolan inte tar problemet på allvar och att det är oacceptabelt! Såhär kan ni inte ha det!

• Ogago
    mr me skrev 2014-09-27 12:25:10 följande:

Gör en polisanmälan mot både rektorn, skolan och pojken. Givetvis är det oacceptabelt att din dotter blir misshandlad och hotad till livet i skolan.

Sådana barn ska givetvis relegeras och placeras i någon slags specialskola. De ska inte gå i skola med andra barn.

I annat fall kanske det vore bra om just denna pojke bussades ut till en invandrartät förortsskola där han får vara med sina gelikar. På Fittjaskolan skulle han förmodligen bli slagen både gul och blå av de andra eleverna om han uppförde sig sådär...

Skolan ska ha koll. Dom ska göra polisanmälan. Agera inte innan skolan vägrar. När dom vägrar ska *både* skolan och pojken polisanmälas.

Om skorna blir förstörda i gyttjepölen, skicka räkning till skolan. När böckerna göms eller stjäls, skicka räkning till skolan. När en utflykt saboteras och kostnader uppstår, skicka räkning till skolan. Men förklara orsaken. Er flicka ska inte stå för kostnader som skolans undermåliga säkerhet åstadkommer.

Varje elev har skolplikt. Det gör att skolan, enligt lag, ska ge alla elever en trygghet och en säkerhet så att undervisning kan absorberas.

Eftersom alla elever har en skolpeng som ingen skola vill gå miste om, hota att ta flickan till en lugnare skola. Om alla föräldrar hotar med samma sak (din flicka är inte ensam om den här problemen) så ger detta resultat. Ren simpel skolekonomi.

Lycka till. Jag lider med flickan.
  • Anonym (12345)

När jag själv gick i skolan var det en tjej i min klass som betedde sig på samma sätt som du beskriver P. Hon fick utbrott, hon slog, spottades, bet både klasskamrater och vuxna samt kallade de andra barnen för grova ord. Den här tjejen hade dyslexi samt ADHD (fick vi reda på senare). Hon fick ingen hjälp eller uppmärksamhet i hemmet vilket ledde till utbrott i skolan. Föräldrarna såg vi inte mycket av under alla skolår (lågstadiet till högstadiet), jag gissar på att de varken visste hur de skulle hjälpa sin dotter och de hade inte heller energin till att bry sig.

Skolan försökte hjälpa den här tjejen på många sätt, hon fick bland annat en stödlärare som var med henne nästan jämt. Hennes utbrott blev lite bättre men det hjälpte tyvärr inte mycket. Skolan gav sedan upp och la istället ansvaret på mig och en klasskamrat eftersom att vi var ?kamratstödjare? i klassen. Vi fick då ta hand om den här tjejen när lärarna inte orkade mer. Min pappa tröttnade på att höra om hur jag missade lektioner osv. för att jag var tvungen att ta hand om den här tjejen (vi gick då i mellanstadiet). Han tog då saken i egna händer och läste på om dyslexi och tog kontakt med tjejens föräldrar och försökte informera dem om hur man hanterar det på bästa sätt, hur man hjälper till osv. Efter det blev allt bättre med den här tjejen.

Jag tror det var när föräldrarna insåg hur långt det gått och att de skämdes över att en annan förälder ryckte in och hjälpte till för att de inte gjorde tillräckligt. Då tog de äntligen tag i saken. Det jag ville säga är att det inte är skolans ansvar och det spelar ingen större roll vad de gör utan det ligger hos föräldrarna. Självklart ska ändå skolan göra det de kan för att förbättra situationen men mår barnet dåligt hemma så är det där förändringen krävs.

Försök boka ett möte med lärarna, kuratorn och föräldrarna till P. Berätta vad barnet gör och säger till er dotter. Det är det tips jag har. Man måste få föräldrarna att vakna till och förstå läget. 

• Anonym (Max)

Ja, vi funderar på att ta kontakt m föräldrarna efter samtal m skolan. Så du menar, på fullaste allvar att alla ska acceptera hot och våld genom att "bli smartare", dvs hålla med eller behöva gå runt med en vakt? Skulle du tolerera detta på din arbetsplats???

Anonym (Ja du) skrev 2014-09-27 12:17:54 följande:

Var är föräldrarna undrar du, ring och fråga dem de lär ju stå med på klasslistan.

Sen kanske din unge ska bli smartare och hålla med bara och ta allt med rastvakt alt lärare istället för att säga ifrån och bli mer hotat, så säger lärare på vår skola

• Anonym (Max)

Tack för att du delar med dig, vilken historia!

Paprikadans skrev 2014-09-27 12:29:37 följande:

Jag var med om samma sak när jag gick i skolan.

Lång historia kort: Jag blev dagligen hotad av en kille. Han var väldigt aggressiv och närgången.

Det hela slutade med att vi blev "tillsammans" (vi var elva år). Han tyckte egentligen inte illa om mig, utan tvärtom. - Märkligt sätt att visa det på kanske? ;P

Hursomhelst så är vi tillsammans än idag. Vi är 30 år nu.

Han hade det inte lätt hemma. Han började dock må mycket bättre då vi började umgås, då han spenderade i princip varje dag hemma hos mig.

När vi var 14 år så flyttade han hem till mig på heltid. När vi var 19 år (efter studenten) så flyttade vi till en egen lägenhet.

• Anonym (Ja du)
    Anonym (Max) skrev 2014-09-27 13:32:31 följande:

Ja, vi funderar på att ta kontakt m föräldrarna efter samtal m skolan. Så du menar, på fullaste allvar att alla ska acceptera hot och våld genom att "bli smartare", dvs hålla med eller behöva gå runt med en vakt? Skulle du tolerera detta på din arbetsplats???

Ja din unge lär inte få nån bodyguard om du tror det men ja jag hade gjort samma, varit smart till jag kom därifrån och då hade jag lyft problemet med den ansvarige dvs min chef.

Min son gjorde så hela åk 3, så fort han blev antastad av sin antagonist så var han lugn och höll med sen gick han direkt till rastvakt som fick prata med antagonisten, sonen tog dessutom ett samtal samma dag med rektorn nåt hände och ja det kan låta mesigt men så fort han svara emot så blev antagonisten provocerad och trappa upp våldet för ja min son han bli misshandlad och låg nersövd i 2 dagar för att kroppen skulle repa sig lite lugnt av alla skador, när han kom tillbaka hölla han direkt låg profil och då blev han inte intressant längre som du förstår, pluss att när nåt hände fick rastvakterna ta smällen och även rektorn så visst kan man va smart!
  • Anonym (Max)
    Anonym (Ja du) skrev 2014-09-27 15:17:07 följande:

Ja din unge lär inte få nån bodyguard om du tror det men ja jag hade gjort samma, varit smart till jag kom därifrån och då hade jag lyft problemet med den ansvarige dvs min chef.

Min son gjorde så hela åk 3, så fort han blev antastad av sin antagonist så var han lugn och höll med sen gick han direkt till rastvakt som fick prata med antagonisten, sonen tog dessutom ett samtal samma dag med rektorn nåt hände och ja det kan låta mesigt men så fort han svara emot så blev antagonisten provocerad och trappa upp våldet för ja min son han bli misshandlad och låg nersövd i 2 dagar för att kroppen skulle repa sig lite lugnt av alla skador, när han kom tillbaka hölla han direkt låg profil och då blev han inte intressant längre som du förstår, pluss att när nåt hände fick rastvakterna ta smällen och även rektorn så visst kan man va smart!

Men det inte en bodyguard vi begär! Det ska vara NOLLTOLERANS mot hot och våld i skolan, punkt! Fyfan för det som hände din son! Hur agerade ni, skolan, det andra barnets föräldrar efter misshandeln? Visst kan hon hålla låg profil för att inte råka illa ut... Men det är inte sådan uppfostran vi ger våra barn! De har lärt sig att reagera när det uppstår situationer som är fel ur etiska/ moralisk synpunkt och det är jag stolt över!

Frågar igen: skulle du tolerera att bli hotad/slagen på ditt arbete? Den här pojken har problem som blir bara mer allvarliga ju äldre han blir. Han, och kanske även andra i familjen behöver hjälp men först måste någon se till att agera innan det är försent.
  • Anonym (L)

Jag hade ringt föräldrarna med en gång.

Inte accepterat att någon gjorde så mot min dotter.

Tror hanns föräldrar behöver höra det från er också och inte bara skolan.

Visst att skolan har ansvar och de måste reagera kontakta soc osv. Så behöver föräldrarna en tillsägelse med, de behöver setill att han får bättre uppfostran varesig han har en diagnos eller inte.

Man kan inte skylla bort allt på diagnoser som för många gör idag. Visst det är inte alltid lätt att uppfostra vissa diagnoser men det finns då hjälp/stöd att få. Andra barn ska inte bli lidande för detta. Det är inte deras eller skolans fel att ett barn har det.

• Anonym (nej)

Din dotter ska inte behöva stå ut med detta. Om det inte hjälper att prata med läraren, prata med rektorn eller gå till rektorns chef. Du kan ju även polisanmäla alt. göra orosanmälan om pojken till soc. Skriv gärna ner datum och tid för olika händelser. Försök också uppmuntra din dotter att säga till personal direkt efter incident. Hon kanske även beöver prata med skolan kurator?

Svar på tråden 9 år och hotad till livet i skolan ????