• AnnaMarieA

Förstår någon denna strömbrytare!?

Hej alla!

Håller på och tänkte piffa upp min lägenhet lite och byta alla gulnade strömbrytare mot nya, vita och nya. Tror sådana små detaljer gör mycket för helhetsintrycket.

Det var dock inte så lätt som jag trodde! :(

Jag vill bara byta ut sådana enkla strömbrytare som stänger av en lampa med en knapp, men när jag öppnade de gamla var det tre trådar i!

Förstår någon hur jag ska koppla trådarna till den gamla?

1, Är den bruna fasen som ska till L-ingång på den nya röda strömbrytaren?

2, Ska de två svarta in i varsin pil-ingång, eller en och samma som på den gamla?

gammal:

Nya:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-27 12:46
    Både de nya och gamla strömbrytarna har alltså bara en knapp, och tänder bara en taklampa i hallen.

• Svar på tråden Förstår någon denna strömbrytare!?
  • Tyson

Båda svarta in på L, brun på en av pilarna ut (båda fungerar). Ta naturligtvis säkringen först...

• Ripper500

Att det är 3 kablar är inget konstigt. 2 sitter i samma. Men kommer inte ihåg hur det skulle sitta tyvärr.

• Anonym (Qwe)

Låt bli att pilla på saker du inte förstår dig på!

• mr me
    Anonym (Qwe) skrev 2014-09-27 13:49:16 följande:

Låt bli att pilla på saker du inte förstår dig på!

Fast eftersom du förmodligen inte kommer ge dig och tänker försöka ändå, skaffa en multimeter först så du kan mäta upp vad som är vad. Du måste vara 110% säker på vad som är fas och vad som är nolla innan du gör något. Svart och brun kan både vara fas och nolla.
  • AnnaMarieA

Tack, jag hoppades bara på att någon kunde förklara =(

Har skruvat ihop många lampor och brytare förr, men då har de fungerat precis som i instruktionen, som ex:

Borde det inte bara gå att se på den gamla strömbrytarens symboler vilken som är fas och ska in på L?  =)

• Uven
    mr me skrev 2014-09-27 14:08:26 följande:
    Fast eftersom du förmodligen inte kommer ge dig och tänker försöka ändå, skaffa en multimeter först så du kan mäta upp vad som är vad. Du måste vara 110% säker på vad som är fas och vad som är nolla innan du gör något. Svart och brun kan både vara fas och nolla.
    Förlåt en okunnig, men spelar det någon som helst roll vad som är fas och vad som är nolla i det här fallet? Antingen är det kontakt mellan brunt och svart, eller så är det inte det (beroende på om strömbrytaren är på eller av). Resultatet blir ju detsamma om man byter plats på brunt och svart?
  • mr me
    Uven skrev 2014-09-27 15:01:36 följande:
    Förlåt en okunnig, men spelar det någon som helst roll vad som är fas och vad som är nolla i det här fallet? Antingen är det kontakt mellan brunt och svart, eller så är det inte det (beroende på om strömbrytaren är på eller av). Resultatet blir ju detsamma om man byter plats på brunt och svart?
    Fasen är där strömmen kommer ifrån och den är det givetvis viktig att hålla reda på vilken den är. I synnerhet om man av någon anledning har tre trådar istället för två.

Det finns ganska många olika varianter av strömbrytare, även om de bara har en knapp. Den vanligaste "avvikelsen" är väl trappströmbrytaren för lampor som ska kunna tändas och släckas från flera olika strömbrytare.
  • Tablettask

De två svarta går in vid brytaren på den gröna, så de ska väl in vid B+B på den nya? Iallafall om du följer bilderna.. 

• Puhhbjorn

Vänta lite nu.

Alternativ 1 (mittenbilden)
    Koppla in båda svarta på 1 och bruna på pil uppåt.

Alternativ två (nedersta bilden)
    Koppla in så att båda svarta är kopplade på L och den bruna på pil uppåt om den möjligheten finns.

Om jag inte minns helt fel så har B ingen funktion utan står för "Blind" vilket innebär att den inte för någon ström vidare.

Svar på tråden Förstår någon denna strömbrytare!?