• VaBussig

Så fruktansvärt trött på att äta glutenfritt, har börjat fuska.Farligt?

För ungefär ett år sedan fick jag reda på att jag inte tål gluten och har sedan dess ätit strikt glutenfri diet.

Detta var jobbigare och TRÅKIGARE än vad jag trodde. På gränsen till deppigt.

Jag saknar mitt favoritbröd, lingongrova. Tycker inte alls att glutenfritt bröd smakar lika gott. Saknar att kunna ta en fika på stan, tex fylld baguett och kanelbulle. Så fort man ska äta ute måste man fråga om det är mjöl i. Trött på att när man är bjuden på kalas eller hembjudning och inte kan äta ett skvatt ( Och nej, är man flera som är bortbjudna på samma fest fixar inte värdparet glutenfritt för en person bara). Bara en sådan grej som våfflor, har testat att göra glutenfria, men det blev en enda seg röra. Kan inte äta Bridge blandning längre eller min favoritlakrits.

NU är det så att jag har börjat fuska, har ätit mat och fika med gluten i ca 1 gång i veckan den senaste månaden. Är detta farligt? Har hört att vissa kan börja tåla att äta lite gluten igen även om man är allergisk.

Fick ju aldrig bekräftat gluten allergi till 100% eftersom man helst ska göra en gastroskopi, och det vägrade jag.

Always on my mind Elvis Presley
  • Svar på tråden Så fruktansvärt trött på att äta glutenfritt, har börjat fuska.Farligt?
  • EllanEriksson

Det beror väl lite på hur illa du reagerade på det innan du fick reda på det? Du verkar ju kunna ha ätit det helt okej med tanke på det du beskriver :)

• VaBussig
    EllanEriksson skrev 2014-09-27 13:17:09 följande:

Det beror väl lite på hur illa du reagerade på det innan du fick reda på det? Du verkar ju kunna ha ätit det helt okej med tanke på det du beskriver :)

Jag har inte känt av något nu när jag har ätit gluten. Det enda jag hade brist på när det visade sig att jag hade gluten var järn, men det har ju många kvinnor brist på. B12 värdena var perfekt, vet att man kan få brist på det om man har gluten.

Visst, jag hade gått ner en del i vikt, vilket de trodde berodde på glutenallergin. Men att äta en eller ett par gånger i veckan kanske kan funka?

Det var ju blodprovet som visade att jag hade antikroppar mot gluten.
  • VaBussig
    EllanEriksson skrev 2014-09-27 13:17:09 följande:

Kan tillägga att det var pga viktnedgång och allmän trötthet som jag sökte hjälp, sedan har jag haft en del problem med magen sedan jag var barn, men jag har också IBS så magproblemen kan bero på det med.
  • Anonym (?!!!)

Nä så kan du faktiskt verkligen inte göra!!! Har du läst på om vad som händer i kroppen om du får i dig gluten, oavsett om du känner det eller inte? Jag har så kallad tyst celiaki, så jag känner aldrig ifall jag råkar få i mig det men jag skulle aldrig få för mig att äta gluten för det.

Du kommer välja dig vid tiden, och nej, man blir inte "frisk" även fast många gärna skulle vilja önska det.

Läs på mer om glutenintolerans, prata med någon på svenska celiakiförbundet, gå på mat för livet-mässan för att se vilket stort utbud som finns och för guds skull sluta fuska! Du kommer ångra dig bittert senare om du inte gör det på grund av hur mycket du kommer ha pajjat för din kropp.

• Limaliie

Har du glutenintolerans eller är allergisk mot gluten? Det är ju en jäkla skillnad.

Men nej, om du är intolerant och äter kommer ditt tarmludd förstöras och aldrig läka när du fiskar hela tiden = din kropp och du kommer må skit.

Jag fuskade massor i tonåren och reagerade aldrig negativt att jag åt tyvärr, därför fortsatte jag. Men kroppen mådde inte bra och idag som vuxen är jag väldigt mycket smartare än så.

• VaBussig
    Limaliie skrev 2014-09-27 17:19:24 följande:

Har du glutenintolerans eller är allergisk mot gluten? Det är ju en jäkla skillnad.

Men nej, om du är intolerant och äter kommer ditt tarmludd förstöras och aldrig läka när du fiskar hela tiden = din kropp och du kommer må skit.

Jag fuskade massor i tonåren och reagerade aldrig negativt att jag åt tyvärr, därför fortsatte jag. Men kroppen mådde inte bra och idag som vuxen är jag väldigt mycket smartare än så.

Jag har glutenintolerans, jag antar att det är det. Läkaren sa att blodprovet var positivt och att jag inte tålde gluten.
  • Tocopherol

Äter du gluten någon gång ibland, så kan du lika gärna äta gluten hela tiden. Skadan blir skedd även om du bara fuskar ibland. Tarmluddet i magen förstörs, det kommer bli värre och värre, tills du tillslut inte kan ta upp någon näring alls längre. Det krävs mindre gluten än som finns i en 1 gånger 1 cm brödbit om dagen för att ditt tarmludd ska bli helt förstört.

Jag förstår att det är jobbigt, har själv allergier och vissa saker jag inte kan äta. Men är det verkligen värt att skada din hälsa permanent? Jag tycker du ska gå och prata med en dietist, helst en som är specialutbildad inom glutenintolerans/celiaki. Hon borde kunna hjälpa dig med hur du ska leva i vardagen, utan att det påverkar din livskvalitet för mycket.

Tröttheten du känner är för att kroppen inte får i sig ordentligt med näring eftersom magen är förstörd. Det kommer ta dig upp till 6 månader för att återhämta dig, förutsatt att du inte äter gluten under tiden. Gör dig själv en tjänst och låt bli gluten, och gå och prata med någon om du känner att du behöver stöd! Det är okej att vara arg på sin sjukdom och vilja ha stöd och hjälp. 

• Anonym (anonym)

Är du glutenintolerant så ska du inte fuska det kan nämligen leda till riktigt svåra sjukdomar.

• VaBussig

Nej jag inser ju nu att det inte går att fuska. Jag vet att luddet förstörs av minsta lilla, så det blir att fortsätta med glutenfritt bröd.

• Anonym (Jo tjena)

Fruktansvärt dåligt pålästa inlägg i denna tråd. Skräm inte upp människan. Skadan på tarmluddet är absolut inte permanent och den som säger det har hål i huvet. Tarmluddet dör inte, det lägger sig ner och blir platt. Så fort man slutar äta gluten som gluten intolerant så börjar luddet resa sig igen och tillslut är det normalfungerande igen. Därför man gör två gastroskopier vid celiaki diagnos. Första påvisar skadan på luddet andra 1 år senare påvisar att det rest sig. Tarmluddet blir inte helt förstört om du fuskar. Allas nivå av intolerans är olika och min egen påvisades först vid 23 trots att jag varit kass i buken hela livet. Både IBS o Celiaki. Nu är jag 30 och min dietist var högst nyfiken på påverkan när jag sa jag ville ha en vanlig pizza om året. Dricker även öl men håller mig till lager och gjorde så under hela läkeåret. På rekommendation av dietisten. Känn dig fram. Om hela tarmluddet var förstört på så lite hur läkte då mitt trots all öl som även vissa hade för höga nivåer? Generellt kan en celiaki person få i sig tunt 50mg gluten om dagen innan denne reagerar. Under 20mg i en produkt anses gluten fritt. Så säg att du dricker 3 öl med 20mg o hamnar på 60mg så kan du fortfarande reagera. Nu var detta generellt och inte individuellt. Individuellt kan du va tolerant för flera 100mg gluten om dagen såväl som 1mg. Jag tror min egen tolerans är högre än genomsnittet för jag hade 23 år med rejäl glutenpåverkan. Nåväl läs på innan ni kommenterar och skräm inte stackars människan. Glutenintolerans betyder inte allergi utan är just intolerans. Betyder att man tolererar en viss nivå och denna är individuell. Så är även varje persons reaktion. Mig veterligen finns inte gluten allergi per vårdens definitioner däremot veteallergi mfl.

Jaja, utan gastroskopi dvs mätningar så går det inte korrekt bedöma någons beteende. Men mitt ludd läkte fin fint med massa ölfusk!

• 5an

För det första så är det inte en allergi.

. Om du har celiaki .

Har du celiaki spelar det ingen roll om du får symtom så blir ändå tarmen inflammerad.. även om du inte märker det.

Jag antar att du är vuxen och bestämmer själv över ditt liv men förvånas av denna okunskap många har.

• Anonym (anna)

Jag äter också glutenfritt, helt av egen fri vilja bara för att jag tror på det. Tänk på fördelarna med att äta glutenfritt. Tänk hur positivt din hälsa kommer att påverkas av att du inte äter alla onödiga bullar och pastatallrikar som alla andra äter. Och det går att göra skitgoda pannkakor och plättar med glutenfritt mjöl. Ha i lite mer ägg och testa ha i lite havregryn, fiberhusk, grädde etc.

Svar på tråden Så fruktansvärt trött på att äta glutenfritt, har börjat fuska.Farligt?