• Äldre 27 Sep 14:12
    15781 visningar
    16 svar
    16
    15781

    Korsbandsskada på katt - Läker det?

    Hej!

    Min katt halkade igår vilket ledde till att korsbandet i ena bakbenet gick av. Vi fick rådet att se om det läker genom strikt vila, diet och smärtstillande.

    Nu undrar jag hur stor chansen är att hon kommer bli bra av detta? Katten är oförsäkrad så en operation skulle kosta oss 20 000 kr enligt vet. Någon som haft samma skada på sin katt? Läker det utan operation?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Korsbandsskada på katt - Läker det?
  • Äldre 28 Sep 12:12
    #1

    Så tragiskt när ägaren är så oansvarig och inte tecknar någon försäkring. Du måste enligt lag söka vård när katten blir sjuk eller skadar sig. Det går knappast att hålla en katt i stillhet. Åk till veterinär och ta smällen, kanske lärde du dig något av det här? En veterinär kan inte bedöma per telefon att det är korsbandet som är av. Är det en fraktur så läker den troligtvis fel utan behandling och då blir det vansinnigt mycket dyrare, för katten ska ju givetvis inte avlivas pga ägarens dumhet.

  • Äldre 29 Sep 00:08
    #2
    +1
    nemo1 skrev 2014-09-28 12:12:55 följande:

    Så tragiskt när ägaren är så oansvarig och inte tecknar någon försäkring. Du måste enligt lag söka vård när katten blir sjuk eller skadar sig. Det går knappast att hålla en katt i stillhet. Åk till veterinär och ta smällen, kanske lärde du dig något av det här? En veterinär kan inte bedöma per telefon att det är korsbandet som är av. Är det en fraktur så läker den troligtvis fel utan behandling och då blir det vansinnigt mycket dyrare, för katten ska ju givetvis inte avlivas pga ägarens dumhet.


    Men herrehgud, SJÄLVKLART har vi varit till veterinären med katten. Vi åkte till djurakuten med henne en timme efter att olyckan hände... Och det var VETERINÄREN som skickade hem oss med ordinerad vila samt Metacam. Det är ett normalt sätt att bota korsbandsskador - jag tror att veterinären vet bäst. Om du inte vet det så är du nog inte rätt person att svara på tråden. Däremot sa sa veterinären att operation är ett alternativ, OM skadan inte läker av sig själv. Därav startade jag tråden.

    Och nej, det är inte oansvarigt att ha sitt djur oförsäkrat så länge man går till veterinären när det är sjukt, precis som folk med försäkrade djur gör.
  • Äldre 29 Sep 14:24
    #3

    Sen är det ju vad för information ägaren ger veterinären. Jag gissar att ni sa att katten inte var försäkrad och då fick ni alternativet, gå hem och se om det läker. Hade ni haft försäkring så hade ni ju gått med på en operation direkt.
    Nu nämnde du ju själv kostnaden för en operation så det lär ju varit ni som sagt nej till op!
    Så tragiskt

  • Äldre 29 Sep 15:14
    #4
    -1
    nemo1 skrev 2014-09-29 14:24:19 följande:

    Sen är det ju vad för information ägaren ger veterinären. Jag gissar att ni sa att katten inte var försäkrad och då fick ni alternativet, gå hem och se om det läker. Hade ni haft försäkring så hade ni ju gått med på en operation direkt.
    Nu nämnde du ju själv kostnaden för en operation så det lär ju varit ni som sagt nej till op!
    Så tragiskt


    Haha, nej. Sluta anta saker som du inte vet någonting om :) Vi tar väldigt bra hand om vår katt och betalar det som krävs. MÅNGA försöker se om katten läker innan dom opererar, operation är inget man vill göra på sitt djur i onödan, särskilt inte på en äldre katt.
  • Äldre 8 Oct 22:56
    #5

    Min lilla Sessa fick opereras för korsbandsskada i bägge bakbenen..hon hade aldrig varit sjuk eller liknande under sina 9 år men plötsligt en dag kunde hon inte ställa sig upp :( Åkte in direkt och enligt de veterinärerna fanns bara alternativet att operera, så hon blev kvar i en vecka. Landade på närmare 30.000 med operation, dropp, röntgen, inlagd en vecks etc men hon är försäkrade så blev bara några tusenlappar för mig.. Sen tog det nästa två månader för henne att återställa sig, i början fick hon inte hoppa eller liknande och sen när hon väl fick så vågade hon inte riktigt, var väldigt försiktig av sig. Men nu är hon pigg igen! <3

    Hoppas det går bra för din kise med! Hon har väl inte ont nu bara? När vet du om hon måste opereras?

    Du hittar mina kisar under kategorin mjau på ulricalovisa.blogg.se

  • Äldre 9 Oct 12:10
    #6
    ulricalovisa skrev 2014-10-08 22:56:52 följande:

    Min lilla Sessa fick opereras för korsbandsskada i bägge bakbenen..hon hade aldrig varit sjuk eller liknande under sina 9 år men plötsligt en dag kunde hon inte ställa sig upp :( Åkte in direkt och enligt de veterinärerna fanns bara alternativet att operera, så hon blev kvar i en vecka. Landade på närmare 30.000 med operation, dropp, röntgen, inlagd en vecks etc men hon är försäkrade så blev bara några tusenlappar för mig.. Sen tog det nästa två månader för henne att återställa sig, i början fick hon inte hoppa eller liknande och sen när hon väl fick så vågade hon inte riktigt, var väldigt försiktig av sig. Men nu är hon pigg igen! <3

    Hoppas det går bra för din kise med! Hon har väl inte ont nu bara? När vet du om hon måste opereras?

    Du hittar mina kisar under kategorin mjau på ulricalovisa.blogg.se


    Hejsan!

    Vilken tur att din katt blev frisk. :) Min katt går fortfarande på strikt vila men hon har slutat med smärtstillande nu och verkar inte ha ont! Hon haltar fortfarande en hel del men verkar i övrigt må bra. Eftersom hon redan blivit så mycket bättre så ska vi fortsätta ha henne på vila fram till advent ungefär, sen får vi hoppas att hon är återställd (mer eller mindre). Blir hon plötsligt sämre så kommer vi operera henne direkt!

    Jag har i alla fall lärt mig en läxa, att ALLTID ha katterna försäkrade eller ha en fond åt dom. Så nu kommer jag starta en fond där jag lägger undan en peng varje månad.
  • Äldre 10 Oct 11:09
    #7

    Problemet är att nu kommer allt som har med det benet att  göra för all framtid, undantas från försäkringen. Alltså får katten problem med det benet i framtiden så täcker inte försäkringen.

    Det är även därför man ska teckna försäkring så fort katten kommer hem till en. Händer något som en ynka magåkomma så är magen utesluten ur försäkringen för all framtid.

  • Äldre 10 Oct 13:24
    #8
    nemo1 skrev 2014-10-10 11:09:18 följande:

    Problemet är att nu kommer allt som har med det benet att  göra för all framtid, undantas från försäkringen. Alltså får katten problem med det benet i framtiden så täcker inte försäkringen.

    Det är även därför man ska teckna försäkring så fort katten kommer hem till en. Händer något som en ynka magåkomma så är magen utesluten ur försäkringen för all framtid.


    Jo, det är ju så att det är bättre att ha katten försäkrad från början förutsatt att katten blir (allvarligt) sjuk någon gång i sitt liv. Men jag kommer nog som sagt inte försäkra henne nu utan kommer starta en fond åt henne istället.Glad

    Försäkring är kanske att föredra men iom att min katt är så pass gammal som hon är + just har haft veterinärvård så blir försäkringen onödigt dyr med tanke på att hon kanske inte ens blir sjuk fler gånger i sitt liv.
  • Äldre 10 Oct 15:12
    #9
    Anne89 skrev 2014-10-10 13:24:04 följande:
    Jo, det är ju så att det är bättre att ha katten försäkrad från början förutsatt att katten blir (allvarligt) sjuk någon gång i sitt liv. Men jag kommer nog som sagt inte försäkra henne nu utan kommer starta en fond åt henne istället.Glad

    Försäkring är kanske att föredra men iom att min katt är så pass gammal som hon är + just har haft veterinärvård så blir försäkringen onödigt dyr med tanke på att hon kanske inte ens blir sjuk fler gånger i sitt liv.
    Är försäkring onödigt dyr??? 60:-/mån, är det dyrt tycker du? En fond? ja då är det många tusenlappar som behöver läggas där i varje månad. Ett veterinärbesök säg tex urinstopp kan gå på 6-8000:- utan försäkring.
  • nozpa
    Äldre 10 Oct 15:22
    #10

    Har ingen personlig erfarenhet av just korsbandsskada hos katt. Men som Nemo är inne på så får man olika bud angående om katten är försäkrad eller inte. Tyvärr.

    Var nyss inne med våran ena hankatt som fått stopp i urinblåsan. Fick åka in akut med honom, först berättade vet att det kommer kosta runt 20-30 000:- eventuellt. Jaha sa vi, det får väl kosta vad det kostar. "Jaha, då är han försäkrad då?" var svaret vi fick.

    Vid varje kontakt under veckan han var inlagd så var stående frågan "Han var försäkrad va?" Ja!!! "Okej, då är det bäst att vi gör såhär och såhär så man inte tar hem honom och bara chansar på att han blir bra.."

    När vi hämtade hem honom så sa jag skämtsamt "hehe nu har vi verkligen fått valuta för försäkringspengarna". Varpå sköterskan svarade "Ja, annars får man ju ofta ta bort dom".

    Så förmodligen gav vet dig det svaret pga att han är oförsäkrad. Nu menar jag inte att ni inte skulle ta fullt ansvar för eran katt ändå. Men dom kan ge lite olika besked beroende på försäkring eller inte.

    Hoppas att din katt blir frisk.

    Har också haft en oförsäkrad katt en gång, och det blev dyrt!! :)

  • Anonym (Mumin­)
    Äldre 10 Oct 19:21
    #11

    Försäkring är såklart frivillig. Så länge katten får den vård den behöver utan dröjsmål och utan att man håller tillbaka pg av kostnaden är det helt ok att inte ha katten försäkrad. Det är när man drar sig för att ta djuret till veterinär, när djuret inte får nödvändig vård eller utsätt för lidande/förlängd läkning som det är oansvarigt. Är man beredd att betala tiotusentals kronor för vård är det upp till djurägaren om han eller hon vill avstå försäkring.

  • Äldre 10 Oct 21:30
    #12

    Vår katt mår bra, hon verkar inte ha ont och kan gå någorlunda obehindrat. Hon är innekatt även i vanliga fall så hon lider inte av ordinerad vila. Att vi inte skickade vår katt på op. direkt beror på flera faktorer, bl.a hennes höga ålder (och det var på veterinärens inrådan, inte vårt beslut). Kanske hade vet. varit mer positiv till operation ifall vi hade haft henne försäkrad, och det är ju i så fall väldigt synd/fel tycker jag.

    Jag föredrar att starta en fond åt min katt eftersom jag bedömer att jag har råd med det helt enkelt. En försäkring känns som bortkastade pengar om hon inte skulle bli sjuk fler gånger.. Jag investerar hellre pengarna i en fond + extra pengar som jag sen kan lägga på nästa djur eller något annat kul ifall vår katt inte blir sjuk fler gånger under sitt liv. Det fina med en fond är ju att pengarna växer.

    Alla tänker olika, så är det.

    Nästa gång jag skaffar ett djur kommer jag dock försäkra det från första början..

  • Lafaye­tte
    Äldre 25 Jun 12:17
    #13

    Min urgamla försäkrade katt Maya fick med samma skada exakt samma ordination som din oförsäkrade @anne89 ! Av min pålitliga veterinär som inte gör åtskillnad i denna fråga. @nemo1 har en onödigt aggressiv ton. Verkar lite hysteriskt lagd :)

    Man kan faktiskt ta hand om en oförsäkrad katt utan att vara oansvarig!

    Maya är ännu under metacambehandling.

    Om operation blir aktuell vill jag nog chansa då hon annars är helt frisk och stark.

    Hoppas allt gick bra med din lilla katt !

  • Äldre 8 Jul 19:35
    #14
    Lafayette skrev 2015-06-25 12:17:52 följande:

    Min urgamla försäkrade katt Maya fick med samma skada exakt samma ordination som din oförsäkrade @anne89 ! Av min pålitliga veterinär som inte gör åtskillnad i denna fråga. @nemo1 har en onödigt aggressiv ton. Verkar lite hysteriskt lagd :)

    Man kan faktiskt ta hand om en oförsäkrad katt utan att vara oansvarig!

    Maya är ännu under metacambehandling.

    Om operation blir aktuell vill jag nog chansa då hon annars är helt frisk och stark.

    Hoppas allt gick bra med din lilla katt !


    Tack för det Lafayette! Det var skönt att höra. :) <3

    Min katt är helt återställd och behövde inte opereras. :) Vi vaktade henne väldigt noga och såg till så att hon knappt hoppade något alls under dom första månaderna. Då läkte det snabbt och bra av sig självt! :)

    Hoppas att Maya blir bra, med eller utan operation!


  • Äldre 23 Nov 19:36
    #15

    Jag fick veta att en katt som inte opereras när korsbandet gått av, utvecklar med väldigt stor sannolikhet artros, vilket är och blir väldigt smärtsamt. På vägen dit upplever katten också stor smärta men katter (och många andra djur) uppvisar sällan smärta mer än att de kanske vilar mer än annars och kanske när man tar i dem. Om korsbandet gått av helt så kan det inte läka ihop av sig självt eftersom det är som ett gummiband och om ett sådant går av så stannar inte ändarna kvar bredvid varandra. Knäleden är då inte stabil utan benknotorna gnor mot varandra vid rörelse och inte på exakt samma ställe som de ska göra när det är helt. Tänk själv hur ont och obehagligt det skulle vara om inget gjordes åt det.

    Betänk därför att även om katten inte visar smärta betyder det absolut inte att den inte har ont. Min katt ska absolut inte behöva gå med sitt onda ben och priset för detta är betydelselöst eftersom jag har tagit hand om honom en gång i tiden och då tagit på mej ansvaret för honom!

  • Äldre 2 Sep 08:28
    #16
    Anne89 skrev 2014-09-29 15:14:49 följande:
    Haha, nej. Sluta anta saker som du inte vet någonting om :) Vi tar väldigt bra hand om vår katt och betalar det som krävs. MÅNGA försöker se om katten läker innan dom opererar, operation är inget man vill göra på sitt djur i onödan, särskilt inte på en äldre katt.
    Jag har försäkring och min veterinär sa samma sak till mej. Det läker ofta av sig själv. Jag ska vänta sex veckor och se annars blir det op.

Svar på tråden Korsbandsskada på katt - Läker det?