• Laila

Knöl i armhålan...

Hjälp..
    Igår när jag duschade så hittade jag en knöl i armhålan, stor som en ärta ungefär. Jag blev jätterädd och tänkte att nu är det kört jag har fått lymfkörtelcancer och ska dö. Min pojkvän kollade på den men tyckte inte att det var så farligt, kunde va en inflammation i hårsäcken men då borde man ju se en irriterad hårrot..
    Fick dödsångest och var på vippen att be min kille köra in mej till akytpsyk, kunde inte sova utan har legat och läst böcker hela natten.
    När jag ringde till VC i morse sa sköterskan där att jag kunde vänta en vecka och se om den blev större eller försvann, "du är ju så ung det borde inte va nåt". Förra gången dom sa så höll jag faktiskt på att dö innan jag fick hjälp men det tar vi nån annan gång..
    Jag har svårt att göra nåt idag, går och är nervös och har ont magen samtidigt som jag måste ta hand om min dotter.

Är det nån annan som har haft samma som jag, skriv gärna och berätta..

• Svar på tråden Knöl i armhålan...
  • Petra72

Mina lymfkörtlar i nacken sväller alldeles otroligt när jag blir förkyld.
    Ibland bryter inte ens förkylningen ut utan sätter sig bara i lymfkörtlarna i nacken. Det blir som ett radband av knutor från skallen ner till nacken.

Gå till en läkare och kolla upp detta om du känner dig orolig.

// Petra

• Lotta73

Laila, jag har haft precis som du beskriver 2 ggr.
    Den första gången åkte jag in till vårdcentralen där de konstaterade att det var en inflammerad hårsäck, de gav mig lokalbedövning och skar upp den så att varet skulle komma ut.
    Den andra gången så var "kulan" mindre och försvann av sig själv efter ca en vecka. Det är tydligen väldigt vanligt att få inflammerade hårsäckar, jag blev rådd till att inte ha på deo direkt efter att man rakat sig.
    Jag kände bara "kulan", området såg inte alls rött eller infekterat ut.
    Känner du dig fortfarande orolig tycker jag att du ändå ska åka till VC och få det undersökt.

• zigzig

Jag hade en liten kula i armhålan som jag var tvungen att skära bort. De visade sej att det var någonslags vårta, inget farligt alls. Men jag är nog lite av en hypokondriker för jag jagade upp mej alldeles väldigt och trodde att jag skulle dö.

• LillaSnigel

här har ni en till liten hypokondriker.. Hittade en knöl på benet.. Tog mig 4 månader innan jag kom iväg till docktorn.(E läkar rädd). Väl där fick jag remiss för att göra biopsi (tror det heter så).. Dom tog prov på knölen..

Visade sig vara en fett knöl *puh*.. Nu har jag hittat lite knölar här och där, men tror nog att det oxå e fettknölar..

Känner igen din känsla sååå,, det är jätte jobbigt.. Tyvärr så nojjar jag över mycket..
    Men jag tror att det kan vara som dom andra säger, inflamerad hårsäck..

Kom ju på att jag hade en på det intima stället mitt i mellan s och a... under graviditeten.. Ringer min BM och berättar läget.. Får komma till en läkare som tittar.. Det var då en inflamerad hårsäck,, fick mycket moralpredikning om att man inte ska raka sig osv... Såg senare i papperen efter förlossningen.. Misstänkt cysta,, var jag glad då, att jag var ovetande innan jag kollade den..

Ta några djupa andetag och tänk positivt,, brukar jag göra.. Om du har svårt att sova så läs en bok eller titta på tv.. Så tänker du inte lika mycket på det..
    Gå ned till VC och låt en sköterska titta på den,, om du e jätte orolig..
    Skriv gärna hur det går..

*kram* Pia

• KramMiiis

Jag har en lymfkörtel på höger sida av halsen som är förstorad, har haft den sedan jag var i 10-års åldern.. Dom har gjort biopsi på den och det är helt enkelt bara så att den är förstorad, inget annat..
    Kanske är det lika för dig? Men om du är så orolig så beställ tid hos läkaren. Lycka till!

• Aiwendil

Ja, det är nog ingen fara...
    MEN gå till doktorn så att du kan slappna av.. Det skulle jag ha gjort

• Laila

Hej igen!
    Tack för alla uppmuntrande svar och tips. Efter ett svar här på FL om misstänkt inflammerad hårsäck så släppte min ångest litegrann..
    Senare på kvällen så stod jag och drog ut hårstrån med pincett i armhålan ( gör ont som f-n!) med tankar att det kanske blir bättre och försvinner då. Och jag kan nu säga att knölen har så gott som försvunnit.
    Så det var nog en inflammerad hårsäck ändå men jäklar i min låda vad rädd jag blev..
    Det är så många som blivit sjuka och tom avlidit i min gamla bekantskapskrets nyligen så man blir ju lite stirrig ibland..
    Än en gång TACK för allt stöd!!
    BAMSEKRAMAR Laila

• Aiwendil

Åh, vad skönt Laila....*andas ut*
    Förstår din ångest..
    Hade känt precis likadant!

Kram på dig och känn solens värmande strålar nu, utan oro i kroppen som förstör och dummar sig

Svar på tråden Knöl i armhålan...