• Barnlangtan

Ergobaby Original till kort mamma med 5 mån bebis

Hej!

Har gått i tankarna om att skaffa mig en bärsele till mig och sonen (och sambon också såklart). Att kunna bära lillpojken och dessutom ha fria armar är ju rena drömmen för en som bor på tredje våningen i lägenhet med tvättstugan längst ned i källaren Tänker bara på hur mycket jag kommer kunna göra här hemma utan att behöva vänta på att sambon kommer hem!

Nåja, nu till min fundering.

Jag har kikat på en Ergobaby Original bärsele, den verkar ha fått väldigt bra omdömen, både den som bär och barnet verkar tycka den är ypperlig! Grejen är den att jag är ganska kort, 158 cm, fungerar det bra ändå? Ryms selen på min överkropp eller kommer den hänga för långt ned och konstigt?

Kommer den även fungera till min sambo som är 177 cm lång? Förutsatt att man justerar spännena såklart. (Varken jag eller sambon är pinnsmala, ingen av oss är dock överviktig om det har någon betydelse).

Behövs spädbarnsinlägget? Sonen har nyss passerat 5 månader, han är 69 cm lång och väger 7,3 kilo. Känns lite onödigt att köpa det inlägget också om det kanske ändå inte behövs. Det står ju att den lilla kudden används till ca 6 mån ålder. Era erfarenheter?

Slutligen vill jag även nämna att jag aldrig testat bära i sele (sjal är inte ett alternativ då både jag och sambon upplevde att knytandet var alldeles för krångligt och tidskrävande). Jag hoppas denna sele kommer passa bra. Min hållning är dock ganska usel och jag har en del värk i rygg och axlar till och från pga detta - detta är givetvis något jag håller på att träna upp. Kan ryggvärken påverka bekvämligheten och orken att bära?

Som sagt, sonen är 5 månader och vi har aldrig testat sele förut, kommer det kännas besvärligt då han är så pass "gammal" eller känns Ergobabyn okej ändå trots åldern. Ett stort plus med denna modell är ju att den kan användas till ca 2 års ålder om jag inte missminner mig. Erfarenheter av att bära så länge?

Många frågor, hoppas ändå att någon vill ta sig tid att svara på dessa!
    Tacksam för svar!

Mamma till L - 17 april 2014
  • Svar på tråden Ergobaby Original till kort mamma med 5 mån bebis
  • Flickan och kråkan

Hej!

Jag hade valt en annan sele. Jag är också kort och ergon är inte den bästa selen för mig....och jag är 161 cm. Till din sambo skulle jag däremot säga att säkert passar utmärkt. Problemet är inte att panelen blir för hög. För tillfället har jag en wompat toddler som är mycket, mycket både bredare och högre till min 15-månaders som fortfarande är lite för liten för den. Det som är viktigt är att man kan dra åt överallt så att barnet sitter tajt. Höftbältet på ergon är inget problem när man är liten men däremot axelbanden. Jag kan inte dra åt axelremmarna tillräckligt på ergon. 

I ert fall skulle jag titta på tex Pognae istället. Den är mycket lik ergon, men passar kortare bärare bättre. Satt jättebra på mig. Boba skulle jag också rekommendera. Beco fungerar också bra när man är kort (jag skulle dock inte valt en gemini till ett så stort barn).

Och nej, man behöver inte inlägget till ett barn på 5 månader . Lycka till en sel-djungeln. Vi bär regelbundet tills de är i 3-årsåldern, så för sent vid 5 månader är det verkligen inte. 

• Barnlangtan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-28 09:00:29 följande:

Hej!

Jag hade valt en annan sele. Jag är också kort och ergon är inte den bästa selen för mig....och jag är 161 cm. Till din sambo skulle jag däremot säga att säkert passar utmärkt. Problemet är inte att panelen blir för hög. För tillfället har jag en wompat toddler som är mycket, mycket både bredare och högre till min 15-månaders som fortfarande är lite för liten för den. Det som är viktigt är att man kan dra åt överallt så att barnet sitter tajt. Höftbältet på ergon är inget problem när man är liten men däremot axelbanden. Jag kan inte dra åt axelremmarna tillräckligt på ergon. 

I ert fall skulle jag titta på tex Pognae istället. Den är mycket lik ergon, men passar kortare bärare bättre. Satt jättebra på mig. Boba skulle jag också rekommendera. Beco fungerar också bra när man är kort (jag skulle dock inte valt en gemini till ett så stort barn).

Och nej, man behöver inte inlägget till ett barn på 5 månader . Lycka till en sel-djungeln. Vi bär regelbundet tills de är i 3-årsåldern, så för sent vid 5 månader är det verkligen inte. 

Tusen tack för ditt svar! Ska kika på de som du nämnt. Är onekligen en djungel där ute när det kommer till detta! Ska även försöka ta mig till de närmsta "barnvaruhusen" jag har för att förhoppningsvis kunna se, och testa på, en del modeller.
    Mamma till L - 17 april 2014
Svar på tråden Ergobaby Original till kort mamma med 5 mån bebis