• Anonym (Skogsrå)

Jag tror på troll och oknytt - fråga vad du vill!

Jag tror på troll. Ja, jag tror på FL-troll, men helt ärligt så tror jag även på "riktiga" troll och andra väsen och oknytt som finns i våra skogar. En bra bit in på 1930-talet var det fortfarande vanligt att folk trodde att tomtar och troll existerade men idag är det inte många som tror på sådant längre. Vi som tror håller det ofta för oss själva eftersom det är socialt självmord att berätta för bekanta att man tror på oknytt.

Fråga mig vad du vill!

• Svar på tråden Jag tror på troll och oknytt - fråga vad du vill!
  • Anonym (Demon)

Ja jag tror också på oknytt och troll, det är ju bara att titta på alliansregeringen vi har haft Skrattande

• Anonym (Demon)
    Anonym (Skogsrå) skrev 2014-09-28 09:36:05 följande:

Jag tror på troll. Ja, jag tror på FL-troll, men helt ärligt så tror jag även på "riktiga" troll och andra väsen och oknytt som finns i våra skogar. En bra bit in på 1930-talet var det fortfarande vanligt att folk trodde att tomtar och troll existerade men idag är det inte många som tror på sådant längre. Vi som tror håller det ofta för oss själva eftersom det är socialt självmord att berätta för bekanta att man tror på oknytt.

Fråga mig vad du vill!

Jag skojade lite, varför tror du på sånt?
  • Anonym (Skogsrå)
    Anonym (Demon) skrev 2014-09-28 09:45:50 följande:
    Jag skojade lite, varför tror du på sånt?
    Varför vet jag inte. Jag har alltid trott på det. Jag antar att det är lite samma sak som att tro på Gud. Man tror på något utan att det egentligen finns bevis för det; man bara vet att det finns. Rent intellektuellt så kan jag hitta förklaringar till att troll och liknande inte existerar. På ett psykologiskt plan så kan man förklara att de skuggor av troll och oknytt som jag har upplevt mig se en skymt av, inte existerar, eftersom det är hjärnspöken och mörkerrädsla som kan skapa dessa "synvillor". Samtidigt så finns det inget som bevisar att de inte skulle finnas och ingen skadas av att jag tror  på det, så därför fortsätter jag att tro.
  • Alexandre Nayle

Är din tro baserad på personliga upplevelser?

• Anonym (Skogsrå)
    Alexandre Nayle skrev 2014-09-28 11:03:16 följande:

Är din tro baserad på personliga upplevelser?

Ja, delvis. Jag kan inte säga att jag har sett ett troll och vet exakt hur det ser ut, men jag har vid flertalet gånger sett något, som jag tolkar som ett väsen.

I nordisk folktro var trollen förr vackra och finlemmade, såg ut som människor eller som djur. När John Bauer gjorde sina teckningar så blev trollen stora och fula. Efter det förminskades de, men förblev fula, i litteraturen. Jag tolkar de skuggor som mer än en gång har fladdrat förbi mina fötter, som ett troll, eller kanske som en liten tomte.

Jag tänker att det måste finnas en anledning till att mänskligheten under så många hundra, jag kanske tusentals år, har trott på oknytt.

När prylar försvinner oförklarligt, kanske någon annan säger att det inte går att förklara hur det gick till, eftersom de vet att det inte var de som plockade bort saken, andra kanske skyller på att det spökar; jag tror att det kan ha varit ett oknytt som varit framme.
  • Lord Hans

Vad är ett oknytt för något? Hur ser ett sånt ut? Har det några tänder?

• Anonym (Skogstroll)

Helt enig med dig; klart de finns - men de ser inte ut som i sagorna, där de förfulats i enlighet med kristendomen. Troll och onkytt var ju - överlag - godhjärtade och hjälpsamma, fram tills kristendomen kom och bestämde att de var djävlar och demoner.

• Alexandre Nayle

Jag förstår. Själv tror jag också på en del saker som i många sammanhang skulle innebära något av ett "socialt självmord" att berätta om. Ibland för att jag helt enkelt vill tro. Lite som Agent Mulder.

• Alexandre Nayle

Jag förstår. Själv tror jag också på en del saker som i många sammanhang skulle innebära något av ett "socialt självmord" att berätta om. Ibland för att jag helt enkelt vill tro. Lite som Agent Mulder.

• dfuoih

Förutm troll och okytt, tror du på andra saker som det inte är så vanligt att folk i allmänhet tror på?

• Nalliwer

Har du något bra tips på hur vi kan bli "vänner" med våra hustomtar igen. Har murat igen delar av källaren vilket visat sig vara opopulärt hos dem.

• Anonym (hahaha)
    Anonym (Demon) skrev 2014-09-28 09:45:10 följande:
    Ja jag tror också på oknytt och troll, det är ju bara att titta på alliansregeringen vi har haft Skrattande
    haha gjorde min dag!
  • Anonym (Skogsrå)
    dfuoih skrev 2014-09-28 11:59:57 följande:

Förutm troll och okytt, tror du på andra saker som det inte är så vanligt att folk i allmänhet tror på?

Nej.
    Nalliwer skrev 2014-09-28 12:32:45 följande:

Har du något bra tips på hur vi kan bli "vänner" med våra hustomtar igen. Har murat igen delar av källaren vilket visat sig vara opopulärt hos dem.

Haha, tyvärr inte, men det finns ju några beprövade metoder som har använts genom århundraden:

- om du bor i stan så kan du kan ju prova att ställa ner en säck potatis som de kan välta. (Enligt sägnen så blev hustomten en Källarglutt när han flyttade från landet till stan och eftersom det inte finns så mycket att se efter i stan, som på landet, så ägnar sig Källarglutten åt att välta potatissäckar och jaga bort råttor, istället för att ta hand om djur och vakta brunnar.)

- En annan beprövad metod lär vara att ställa ut mat. Ärligt talat vet jag inte om det fungerar, eftersom jag inte tror att dessa väsen är förmänskligade i den bemärkelsen, men det skadar ju inte att prova (uppenbarligen fungerar det i alla fall att ställa ut grötfat till jul eftersom det är en tradition som faktiskt lever vidare bland folk som inte tror på troll, tomtar och oknytt...)

- Det kan också vara så att hustomten har försvunnit och lämnat er åt ert öde. Enligt sägnen kan ni då skaffa er en ny genom att lägga ett par vantar bakom kyrkan på juldagens morgon.

Anonym (Skogstroll) skrev 2014-09-28 11:26:47 följande:

Helt enig med dig; klart de finns - men de ser inte ut som i sagorna, där de förfulats i enlighet med kristendomen. Troll och onkytt var ju - överlag - godhjärtade och hjälpsamma, fram tills kristendomen kom och bestämde att de var djävlar och demoner.

Håller med!

Lord Hans skrev 2014-09-28 11:17:35 följande:

Vad är ett oknytt för något? Hur ser ett sånt ut? Har det några tänder?

Oknytt är ett samlingsnamn för alla väsen som inte tillhör människosläktet, benämns tomte, rå, eller har något annat namn. Hur det ser ut, kan jag inte svara på. Om det har tänder, så vore det i alla fall roligt, eftersom det borde innebära att det kan le (eller se jäkligt elakt ut - men eftersom de oftast är vänligt sinnade, så får vi väl förutsätta att det ler istället för att skrämma slag på folk.)

• Anonym (Skadeglada Hjalmar Hjälm)

Skogsrån har ju som bekant ett hål extra. Ja vad ska det vara bra för...egentligen?

• Anonym (Skogsrå)
    hännrick skrev 2014-09-28 23:39:56 följande:

Tror du på tandtrollen också?

Näpp. Men jag gjorde det så sent som tills jag var åtta år gammal, vilket bara det, kanske är lite udda. (Det var först då jag förstod att karies inte är något som syns på det viset - jag hade sett en film om bakterier och trodde på riktigt att det var ärtstora varelser som hackade hål i mina tänder, eftersom det var så de såg ut på den tecknade filmen.)

Vad gäller troll, (tomtar) och oknytt, så är jag fullt medveten om att det finns vetenskapliga förklaringar kring varför folk har upplevt att de har sett dessa väsen, exempelvis genom att missta ugglor för troll och att det minskade något i och med skolplanscherna med ugglor på, men samtidigt så tror jag fortfarande att de existerar.
  • Anonym (Skogsrå)
    Anonym (Skadeglada Hjalmar Hjälm) skrev 2014-09-28 23:48:25 följande:

Skogsrån har ju som bekant ett hål extra. Ja vad ska det vara bra för...egentligen?

Det kan man ju undra... kanske för att man skall kunna skilja dem från andra sexiga kvinnor som försöker att lura med män ute i skogarna? ;)
  • Lord Hans

Oknytt är ett samlingsnamn för alla väsen som inte tillhör människosläktet, benämns tomte, rå, eller har något annat namn. Hur det ser ut, kan jag inte svara på. Om det har tänder, så vore det i alla fall roligt, eftersom det borde innebära att det kan le (eller se jäkligt elakt ut - men eftersom de oftast är vänligt sinnade, så får vi väl förutsätta att det ler istället för att skrämma slag på folk.)

Det finns en hel del människor som jag skulle benämna för tomte. Innebär det att dessa varelser egentligen är oknytt?
Svar på tråden Jag tror på troll och oknytt - fråga vad du vill!