• JenBor95

Äta ofta och lite eller sällan och mer?

Emma är snart 8 månader och vi har lite strul med mattider. Om jag ger henne mat med 3 timmars mellanrum så äter hon väldigt lite men om jag väntar 4 timmar i stället så äter hon betydligt bättre. Men då får vi inte in nåt mellanmål på em. Hur gör ni med era?

Som det ser ut nu så äter hon

06,00 Tutte
    08,00 Gröt på 1dl vatten
    12,00 2/3 burk för 8 mån + lite efterrättspure
    16,00-16,30 2/3 burk för 8 mån + banan
    19,30-20,00 200 ml välling

• Svar på tråden Äta ofta och lite eller sällan och mer?
  • Cordeliae

Precis så har jag det också! "Överallt" står det ju att barn ska äta oftare än vuxna men jag antar att det är individuellt... eller? Han äter nog mindre sammanlagt om han äter var 3:e timme än när han äter var 4:e.

??

• JenBor95

Ja, Emma äter mycket mindre om man försöker ge oftare... Det är svårt att veta hur man ska göra. Tycker inte att jag får några bra svar när jag frågar på BVC heller. Dom tycker nog att jag ska ge ett mål till om dagarna men själv så tycker jag bara att det blir sämre och mer bråk vid matbordet eftersom hon inte är hungrig.. Så jag fortsätter så här ett tag till och hoppas på att hon går upp som hon ska i vikt

• Quzmuzen

Hej så äter min med...
    får han mat oftare så vill han inte ha.
    brukar ge honom små plock på dagen så han får sitta och äta själv med händerna..
    typ en leverpastej macka ismå bittar annars äter han inte alls vill inte ha mat på dagen..
    sen påkvällen går det bättre då kan han äta mer..

• Shagwell

Det är väl bara att rätta sig efter vad som känns bra och fungerar för er! Alla är ju olika och det är nog viktigare att ha det trevligt kring måltiderna än att det ska uppstå bråk och trots vid matbordet. Följ din magkänsla så blir det bra! Och som du sade, går hon upp som hon ska så har du ju inget att oroa dig för.

kram på er

Svar på tråden Äta ofta och lite eller sällan och mer?