Frågor kring MR av hjärnan
Hej! På onsdag ska jag genomföra en magnetkameraundersökning av min hjärna då de har funnit en cysta i bakre delen av hjärnan. Cystan är ett bifynd från en datortomografi för två månader sen pga en annan orsak.. Tycker mig inte känna några problem pga cystan och läkaren sa att den var ofarlig, men att han skulle prata med en neurokirurg för att se om jag skulle behöva genomföra en MR.. och fick sedan ett samtal av samma läkare några veckor senare att neurokirurgen tycker att jag ska göra en ändå om (då) två månader.. Detta gör mig lite nervös, men får väl helt enkelt lita på läkaren som säger att den är ofarlig.
Har lite frågor för er som gjort en MR av hjärnan då jag är lite nyfiken och vill förbereda mig mentalt lite. Sen måste jag erkänna att jag både är nervös men känner en lite skräckblandad förtjusning inför undersökningen då jag tycker sånt här är intressant..
- Hur långt åker man in i tunneln? Sticker de bara in huvudet till axlarna ungefär?
- Hur lång tid brukar det ta? Det står 15-60 minuter på kallelesen..
- Hur låser de fast huvudet? Får man en bur över huvudet eller hur ser det ut?
- Jag kommer få ett lugnande piller 1 timme före undersökningen.. Hur borta blir man? Hur lugn blir man?
- Vad brukar det vara för lugnande piller man får? (Namn?)
- Får man chansen att se bilderna sen?
Hoppas på att få svar på några av frågorna iaf! :)