• Anonym (hugger.)

Ont nära hjärtat/bröstet

Brukar ofta få en huggande känsla nära hjärtat vid bröstkorgen, ungefär som håll fast där uppe. 

Ibland får jag det när jag tränar och då antar jag att det är håll som satt sig högre upp än i midjan, men ibland får jag det av ingenting och det som hugger när jag andas. 

Är det någon mer med samma problem som vet vad det kan bero på? 

Jag är inte orolig eller så, mest nyfiken eftersom det är irriterande. 

• Svar på tråden Ont nära hjärtat/bröstet
  • rere88

"Nära hjärtat vid bröstkorgen" är ingen bra beskrivning då hjärtat ligger i bröstkorgen.

om du ställer dig framför speglen och pekar var det känns då kan du lättare beskriva... är det i mitten, till höger eller vänster? Långt upp eller långt ner? hur känns hugget? Stickande, kramande el skärande?

• Anonym (Si)

Kan ju vara magsäcken, brukar ibland misstas för att man har ont i hjärtat.

• Anonym (RunningMan)

Ställ samma fråga på jogg.se. Skulle kunna va håll kanske?

• Anonym (hugger.)
    rere88 skrev 2014-09-28 21:50:52 följande:

"Nära hjärtat vid bröstkorgen" är ingen bra beskrivning då hjärtat ligger i bröstkorgen.

om du ställer dig framför speglen och pekar var det känns då kan du lättare beskriva... är det i mitten, till höger eller vänster? Långt upp eller långt ner? hur känns hugget? Stickande, kramande el skärande?

skärande smärta

i mitten, där bröstet sitter ungefär. ush var inge bra på att förklara känner jag, haha
  • rere88
    Anonym (hugger.) skrev 2014-09-28 22:04:39 följande:

skärande smärta

i mitten, där bröstet sitter ungefär. ush var inge bra på att förklara känner jag, haha

Hur länge sitter smärtan kvar? Blir det bättre när du vilar?

Du ska absolut kolla upp oklara bröstsmärtor. Kan vara många saker. T.ex kärlkramp, hjärtsäcksinflammation, hjärtklaffen kan vara påverkad... m.m

hat du andra symptom samtidigt som den skärande smärtan?
  • Anonym (hugger.)
    rere88 skrev 2014-09-29 02:56:24 följande:
    Hur länge sitter smärtan kvar? Blir det bättre när du vilar?

Du ska absolut kolla upp oklara bröstsmärtor. Kan vara många saker. T.ex kärlkramp, hjärtsäcksinflammation, hjärtklaffen kan vara påverkad... m.m

hat du andra symptom samtidigt som den skärande smärtan?
    nej det är bara den smärtan. 
    ibland får jag den när jag anstränger mig och ibland kommer den när jag vilar, när jag ligger ner och skall sova eller sitter i soffan, då är det oklart.
    Anstränger jag mig antar jag att det är håll som sitter lite högre än normalt, men när jag redan ligger ner och vilar så vet jag inte vad det beror på, då hugger det varje gång jag andas och försöker andas lugnt men det känns ändå, sen går det över efter ett tag och kommer tillbaka efter någon dag, ibland kommer det inte tillbaka på ett tag alls. 
  • rere88

Sånt måste du kolla upp.. det kan vara lungorna eftersom det hugger när du andas.

Svar på tråden Ont nära hjärtat/bröstet