• Anonymfunderare

SKB andrahand

Jag bor i Stockholm och jag har en liten fundering angående SKB. Som vi redan vet är det ju inte helt lätt att hitta en lägenhet här, och i min desperation har jag börja fundera i lite olika banor kring hur man eventuellt skulle kunna ta sig ur denna prekära situation. Vad skulle hända om exempelvis min kära mor har en väldigt lång och trevlig kötid på SKB, men inte behöver den? Jag vet att hon inte får hyra ut den i andrahand till mig (även om det enligt mig borde vara tillåtet), men tänk om jag bara bor hos henne, trots att hon inte är där så att säga? Bara dyker upp liksom! Skulle någon märka något/skulle någon bry sig? Vad händer om man upptäcker denna "interna lösning"?

Är det någon som har erfarenheter från att hyra SKB-lägenhet av/till någon annan? Familjemedlem eller vad vet jag, någon helt okänd?
  • Svar på tråden SKB andrahand
  • Dududu

Klart det går. Din mamma har väl rätt att ha dig boendes hos henne. Jag har själv erfarenhet av just dessa typer av konstellationer, då jag bott inom SKB med min familj under hela min uppväxt.

Ingen märker något så länge inga grannar anmäler, vilket jag inte vet hur vanligt det är. Men fortfarande, hur ska grannarna egentligen veta att det sker något "olagligt".

• Anonymfunderar

Jo det är klart, men alltså om jag inte "bor hos henne", utan snarare bor där istället för henne, i en etta... Då borde det kanske bli lite mer uppenbart - grannarna vet att det är en etta osv..

• Dududu

Det var ju en ganska viktig detalj att det var en etta. Du måste ju självfallet ha en hyfsad möjlig "story", annars är det ju som du säger väldigt uppenbart.

Då skulle jag inte ge mig på det där. Följden är nog absolut uteslutning. Troligtvis för er båda.

• minno5

Hej, hur har det gått? Jag är i en liknande situation och undrar verkligen om det funkade??

Svar på tråden SKB andrahand