Varför finns blåa postlådor?
Är det bara för att hjälpa sorteringsterminalen?
Min post kommer ju fram lika snabbt oavsett om jag väljer en gul eller en blå (lokalpost). Och dom töms samtidigt.
Är det bara för att hjälpa sorteringsterminalen?
Min post kommer ju fram lika snabbt oavsett om jag väljer en gul eller en blå (lokalpost). Och dom töms samtidigt.
Ingen alls?
Post inom samma postnr!
Post inom samma postnr!
I Göteborg så är tömningstiderna olika för gula och blå postlådor. De blå töms senare och posten kommer ändå fram samtidigt som för de gula. Om du vill posta efter de gulas tömningstid så lägg i de blå om det är lokal/regional post.
Du sparar miljön med för då behöver inte posten åka 5 mil för sortering!
Du har inte jobbat på posten, eller hur
När jag jobbade på posten så var det en människa som tömde postsäcken på ett bord, människor som sorterade efter storlek, människor som såg till att en maskin stämplade posten, en människa som sen sorterade posten efter postnumret.
Först gjorde vi en grovsortering på postnumret, sen gjordes lokalsorteringen. Så det underlättar för posten att lägga lokalposten i lokallådan.
Du har inte jobbat på posten, eller hur
När jag jobbade på posten så var det en människa som tömde postsäcken på ett bord, människor som sorterade efter storlek, människor som såg till att en maskin stämplade posten, en människa som sen sorterade posten efter postnumret.
Först gjorde vi en grovsortering på postnumret, sen gjordes lokalsorteringen. Så det underlättar för posten att lägga lokalposten i lokallådan.