• yakumo

Varför finns blåa postlådor?

Är det bara för att hjälpa sorteringsterminalen?
    Min post kommer ju fram lika snabbt oavsett om jag väljer en gul eller en blå (lokalpost). Och dom töms samtidigt.

• Svar på tråden Varför finns blåa postlådor?
  • yakumo
    Gnuggarn skrev 2014-09-30 08:16:51 följande:

Post inom samma postnr! 

Ja, men vad tjänar JAG på att lägga mitt brev i den blå lådan?
  • yakumo
    yakumo skrev 2014-09-30 11:01:51 följande:
    Ja, men vad tjänar JAG på att lägga mitt brev i den blå lådan?
    Alltså, jag är nyfiken. All post körs väl igenom samma sorteringsrobbot oavsett vilken låda jag lägger brevet i?
  • sportpappa

I Göteborg så är tömningstiderna olika för gula och blå postlådor. De blå töms senare och posten kommer ändå fram samtidigt som för de gula. Om du vill posta efter de gulas tömningstid så lägg i de blå om det är lokal/regional post.

• StevenDiese

Du sparar miljön med för då behöver inte posten åka 5 mil för sortering!

• Pinot noir

Du har inte jobbat på posten, eller hur

När jag jobbade på posten så var det en människa som tömde postsäcken på ett bord, människor som sorterade efter storlek, människor som såg till att en maskin stämplade posten, en människa som sen sorterade posten efter postnumret. 
    Först gjorde vi en grovsortering på postnumret, sen gjordes lokalsorteringen. Så det underlättar för posten att lägga lokalposten i lokallådan. 

• yakumo
    Pinot noir skrev 2014-09-30 12:31:00 följande:

Du har inte jobbat på posten, eller hur

När jag jobbade på posten så var det en människa som tömde postsäcken på ett bord, människor som sorterade efter storlek, människor som såg till att en maskin stämplade posten, en människa som sen sorterade posten efter postnumret. 
    Först gjorde vi en grovsortering på postnumret, sen gjordes lokalsorteringen. Så det underlättar för posten att lägga lokalposten i lokallådan. 

Jag lägger alltid i lokalpost när man ska det.
    Men då stämmer det att om man är egoistisk så spelar det ingen roll vilken låda man väljer?
Svar på tråden Varför finns blåa postlådor?