• yakumo

Leter efter recept på seg "kladdkaka"

Hej

Jag har letat mig fördärvad efter recept som liknar 7-elevens chokladbrownie. Dvs smakar mycket choklad men är väldigt fast och seg, nästan som en dumlekola i konsistens. Man ska kunna skära upp den och äta med händerna.
    Den får inte vara torr (sockerkakig).

Någon som har ett sådant recept?

• Svar på tråden Leter efter recept på seg "kladdkaka"
  • Palestrina

Hm, jag har inte smakat 7elevens kladdkaka, men när jag googlade på "seg kladdkaka" hittade jag det här receptet i en blogg:

"VÄLDIGT seg kladdkaka
    2 ägg
    3 dl socker
    4 msk kakao
    1 tsk nescafé
    1,5 tsk vaniljsocker
    1 1/4 dl smält smör (100 g)
    1,5 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt.
    RÖR i övriga ingredienser.
    Grädda i 35-45 min i 175° ugn (tills den släpper från kanten, men glöm den gärna inne litet för länge, då blir den ännu segare "

Nå, det här är ungefär identiskt med det recept jag själv använder, men jag skulle aldrig grädda en kladdkaka så länge utan max 28 minuter, för jag vill ha den mjukseg och gärna lite kladdig. Jag brukar också ta mer kakao än enligt receptet, och minska ungefär proportionerligt på mjölet.  Eftersom smaken och inte den brödiga konsistensen är det viktiga med kladdkaka. Det borde funka för dig också.  MEN, jag har svårt att se hur den ska bli som dumlekola i konsistens. Antagligen med ännu mer socker och ännu mindre mjöl. Du får experimentera dig fram, till sist kommer du antagligen fram till någonting som funkar!

Här har du ett annat recept som kanske kan intressera dig:
    www.baka.se/recept/kladdkakemuffins-med-kolatopp

• yakumo

Jag tror att jag har testat detta recept, men kan prova igen för att vara på säkra sidan.
    Mitt problem är att den blir brödig i kanten och så kladdig i mitten så att man måste äta med sked.

• häxjakt

Jag mixar ned en burk kokta svarta bönor i mina glutenfria browniea för att få den sådär fast med blöt och seg som den ska vara. Det låter galet, jag vet men det smakar inte bönor, var bara noga med att mixa dem till en helt slät smet så att det inte finns bönbitar kvar.

Mina tre "hemliga" knep för att göra mina brownies bäst (enligt min man och mina vänner) är som följer:

Kokta svarta bönor

Bara farinsocker och/eller muscovadoråsocker (ljust) inget vanligt socker

Minst tolv timmar i kylen innan de äts (då sätter de sig superfint och blir kompakta och sega)

• yakumo
    häxjakt skrev 2014-09-30 11:24:03 följande:

Jag mixar ned en burk kokta svarta bönor i mina glutenfria browniea för att få den sådär fast med blöt och seg som den ska vara. Det låter galet, jag vet men det smakar inte bönor, var bara noga med att mixa dem till en helt slät smet så att det inte finns bönbitar kvar.

Mina tre "hemliga" knep för att göra mina brownies bäst (enligt min man och mina vänner) är som följer:

Kokta svarta bönor

Bara farinsocker och/eller muscovadoråsocker (ljust) inget vanligt socker

Minst tolv timmar i kylen innan de äts (då sätter de sig superfint och blir kompakta och sega)

Har du något recept på din segaste brownie som du kan dela med dig?
  • Palestrina
    yakumo skrev 2014-09-30 11:16:25 följande:

Jag tror att jag har testat detta recept, men kan prova igen för att vara på säkra sidan.
    Mitt problem är att den blir brödig i kanten och så kladdig i mitten så att man måste äta med sked.

Knepet då är att minska på det som gör den brödig, dvs mjölet. Och absolut inte vispa ägg och socker som det står i receptet, det ska bara röras.
  • yakumo

Häxjakt, Du får gärna messa mig om du inte vill ge med dig ditt recept till alla...

• häxjakt

Oj, hej igen...

Är lite disträ med en 6 veckors bebis vid bröstet Skäms

Ärligt talat blir det svårt för mig att ge ett exakt recept. För det första så kör jag på känsla, mäter mycket sällan och när jag mäter blir det bara på ett ungefär.
    Dessutom så spelar gräddningen så extremt stor roll om det blir bra eller inte och vid vilken temperatur och hur länge den ska vara i ugnen beror på din ugn. Jag har testat mig fram för att lära känna min ugn.

Mitt generella recept är som följer (observera att jag använder glutenfritt mjöl och att måtten är ungefärliga)

200 gram mörk blockchoklad (eller vanlig mörk choklad men det blir ju dyrare)

125 gram smör (inte margarin!)

1½ dl farinsocker

½ dl muscovadoråsocker ljust

3 ägg

1 burk svarta bönor

knappt 2½ dl Provena blå blandning (cirka 2 dl vetemjöl borde funka istället)

½ tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)

lite salt (jag använder flingsalt) saltet är viktigt!

Ugnen på cirka 150 grader. Sen smälter jag choklad och smör i en kastrull på spisen (akta så det inte bränner!)
    Låter det svalna en stund, under tiden mixar jag bönorna till en lila, helt slät smet. Rör sedan i sockersorterna och äggen (ett i taget!)
    Blandar sedan i mjöl, salt och vanilj. Vispa inte, blanda bara! Sist blandar jag i bönröran.
    Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper (min form är 28X25 cm och den här smeten är perfekt för den)
    Grädda cirka 25 minuter (men här kommer det svåra...det kan säkert lika gärna bli 35 minuter) testa den med en provnål då och då, den ska vara kladdig men sitta ihop, inte vara en varm smet bara alltså.

Sen kommer det svåraste av allt, låt den kallna i formen och skär sedan upp den, stoppa bitarna i kylen i en burk och VÄNTA i minst tolv timmar innan du äter...

Själv är jag också förtjust i att hälla i en matsked god sprit i smeten (polsk körsbärslikör, hjortron starkvin, Contreau eller liknande) och hacka mandel eller nötter och bre ut ovanpå brownien precis innan gräddning.

Lycka till!

• Cinza

Har inte bakat den själv än, men Leila har ett recept med sirap i. Sirap brukar ju göra kakor sega.

Svar på tråden Leter efter recept på seg "kladdkaka"