• ekman200

Jaydess (hormonspiral) biverkningar

Hejsan!

Jag satte i Jaydess 8 april 2014.

Det sköna med den är att jag nästan inte har nån mens så jag kan bara använda trosskydd,=)

Men det negativa som jag har börjat märka på senaste är att jag är nedstämd nästan hela tiden, alltså trött, sliten och ingen ork i kroppen, mitt leende får jag knappt fram längre, å det har jag fått höra på jobbet å då blir jag bara mer sliten å less när jag får höra det. Känner mig också irriterad och sur. Har även en rejäl huvudverk (migrän), mindre sexlust, fet hy.

Har även haft urinvägsinfektion 7 ggr sen april men jag vet inte helt om det kan vara spiralen som påverkar.

Har även haft kopparspiral i 5 år men med den fick jag extremt mycket mens å då blev jag bara trött å sliten, men just nu med Jaydess är en stor skillnad på hur jag mår i kroppen och även psyket. Just nu är det samma känsla i kroppen som när jag gick på p-piller med hormoner.

NÅN SOM HAR SAMMA BIVERKNINGAR SOM MIG?

Tacksam för seriösa svar!

Ha en fin dag allesammans!.=)

• Svar på tråden Jaydess (hormonspiral) biverkningar
  • Brunflotjejen

Hej!

Jag har haft funderingar på att testa denna spiral eftersom jag inte klarar några andra preventivmedel med hormoner. Jag mår, precis som du skriver, allmänt dåligt och pendlar i humör och känner mig mer eller mindre gravid. Kopparspiral fungerar ej pga blödningarna (blöder igenom största spiralen på ca 20 min) MEN efter att ha hört din historia så tvekar jag Så jag hoppar in och följer din tråd!

• Anonym (nej)

Tror knappast du får såna hemska biverkningar på spiralen, det är ju så otroligt liten mängd hormoner i den och det är ju bara lokalt i just livmodern.

• Anonym (Jojo)
    Isättning
    Satte in min spiral (Jaydess) i Februari - tror mig ha rätt hög smärttröskel, men det gjorde fruktansvärt ont och var nära att svimma efteråt (normal reaktion av att nerver stimulerats nära livmodern - inte yr av själva smärtan).... satt helt groggy på bussen hem och kändes som knivhugg när livmodern krampade. Det gick dock över på ett par timmar, men fortsatte med molande värk och lite mindre smärtsamma hugg i drygt en månad efter. Hade konstant lite blödning i 4-6 veckor efteråt. Nu drygt ett halvår senare har jag knappt någon mens och väldigt sällan små hugg i magen, men molande värk då och då.

Drygt ett halvår senare
    Börjar däremot fundera på om spiralen gör mig trött och lite nedstämd - har inte kvar samma energi som innan. Dessutom är sexlusten totalt bortblåst....måste verkligen anstränga mig för att bli tänd, vilket är otroligt tråkigt! Alltid svårt att avgöra ifall spiralen är orsaken - det sägs ju vara för låg och för lokal dos för att ha systematisk påverkan....  Har tidigare tydligt blivit nedstämd och tappat sexlusten när jag provat såväl ett par p-piller som p-ring!
  • ekman200

Hejsan!

Jag har skrivit tidigare gällande Jaydess har snart haft den i 1år, å jag har kämpat med att ha den kvar för att se vilka känningar jag får, jag har humörsvängningar som går upp och ner,

just nu har jag förskräckliga biverkningar med huvudvärk, trött, orkeslös, känner mig osäker och virrig. Dessa biverkningar går upp å ner, det är därför jag har den kvar, men just nu känner jag att den verkligen borde tas ut.

Men det positiva är att jag nästan inte får nån mens så det håller bara med trosskydd, Men vi påverkar oxå hormonerna med tanke på att mensen inte är som den ska, vi har den för någon anledning så varför stoppa det som ska ut.

Men när ska det komma nånting som inte påverkar vårat psyke?? Jag blir påverkad av p-piller riktigt rejält, även av kopparspiral för då blödde jag extremt så jag var tvungen att använda den största tampongen och även Binda, men då förlorade jag massa energi pga mycket mens.

Just nu med tanke på hur jag mår vill jag verkligen ta ur den (japrydess) för jag känner mig sjuk pga att jag får en sån huvudverk, koncetrations problem,yr.

man kan tro att jag inte lyssnar på vad folk säger det är för mina biverkningar och koncentrationen är inte på topp, biverkningarna startar ca 1 v innan mens som nästan inte är något alls, och mensen/röda flytningar pågår i ca 5-7 dagar, är även trött någon dag efter mensflytningarna,

Jag kan säga att jag mår som bäst utan preventivmedel, kan använda kondom.

Varför finns det bara massa ting med hormoner som påverkar oss. När ska det komma nånting som vi mår bra av??

Läste även längre upp av att nån hade knölar i brösten, så nu förstår jag vart mina knölar kommer ifrån, är säkert från spiralen, har inte bara i brösten även på andra ställen som jag upptäckte idag.

En ny uppfinning borde komma, tex en spiral, som startar med regelbunden mens, inga biverkningar, utan hormoner, och att vi får massa energi=]=] aldrig trött å sliten.=]=]=]

Detta ser jag fram emot.=]=]=]=]

Om det är nått ni undrar över gällande jaydess, kopparspiral lr hur det går med min spiral så är det bara kontakta mig på.

ekman200@gmail.com

Hoppas det är en nyttig information till er.=]=]

• ekman200

Hejsan!

Har haft hemska biverkningar, så den tog jag ut idag. så hoppas på att det blir bättre, jag vet att det är super lite hormoner i den, men jag tål inte det minsta lilla, men alla påverkas på olika sätt, så det jag tycker är att man må prova fram sj tills man finner ut det bästa för sin egen kropp. Detta är bara min mening hur jag har blivit påverkad.

Kan hålla er uppdaterad hur detta går utan spiralen Jaydess.

Godnatt

• Anonym (avskräckt)

Min BM föreslog jaydess, tanken är att jag ska sätta i den vid nästa besök efter att ha läst på lite, men efter att ha läst vad folk skriver och även biverkningar på fass så känns det ju inte precis lockande. Har dessutom fått väldigt mycket biverkningar av p-piller, bla extrem migränliknande huvudvärk, så även om det är väldigt låg hormondos i jaydess så känns det ju som att det är rätt stor risk att drabbas av biverkningar, om det nu är så pass vanligt.

Svar på tråden Jaydess (hormonspiral) biverkningar