• solskenskaka

Bärsele och ytterkläder - hur funkar det?

Vi har hittills burit i sjal och då haft en stor jacka som täcker både bärare och barn. Nu i höst/vinter har vi tänkt investera i en ergonomisk bärsele och kan se tillfällen tex vid utflykter osv som det är en fördel att bärare och barn har sina egna ytterkläder. Så min fråga är får barnet plats i typ overall i en sele? Och får selen plats utanpå en vinterjacka? Någon sele som lämpar sig bättre för den typen av bruk? Tacksam för era erfarenheter!

• Svar på tråden Bärsele och ytterkläder - hur funkar det?
  • Mellanmjölkens land

Hur gammalt är barnet? Vi har en Tula Toddler som funkar klockrent för oss och banden är låååååånga så de bör även funka över en ytterjacka

Vi har inte testat overall än på vår 11månaders men skalkläder har inte varit några problem. Ett problem är ju att att selen blir blöt om det t ex regnar ifall man har den ovanpå jackan.

• fannybk

Vi hade en ergobaby som sonen fick plats i med overall på utan problem. Vi testade aldrig att ha den utanpå våra egna ytterkläder men banden var inte jättelånga så jag är inte säker på hur bra det hade funkat. Jag brukade ha min jacka över selen och låta jackan vara öppen. Det blir ju så varmt att ha bebisen på magen så jag hade aldrig velat stänga jackan ändå. Men en buff/halsduk är bra att ha om man har jackan öppen. Hoppas ni hittar en sele som passar er!

• Ramborg

Vi har en Haglöfs bärställning. Inte världens mest ergonomiska men funkar för våra behov (svamputflykter etc, kanske max en halvmils promenad någon gång). Funkar fint med ytterkläder på både bärare och barn.

42.
  • Flickan och kråkan

Med stora barn tycker jag att det fungerar bra, med riktigt små inget vidare. Jag har burit i många selar och det har aldrig varit något problem att få plats fast jag är liten och får dra åt allt max sommartid.

• solskenskaka

Tack för era svar! Barnet kommer vara mellan 6-10 månader i vinter men vill gärna ha en sele som fungerar längre än så. Bra att det verkar funka med kläder iaf. Både jag och mannen är ganska långa och normalbyggda så antar att vi kan få problem att stänga utanpå våra egna kläder efter vad ni skriver...

• Flickan och kråkan
    solskenskaka skrev 2014-09-30 10:04:21 följande:

Tack för era svar! Barnet kommer vara mellan 6-10 månader i vinter men vill gärna ha en sele som fungerar längre än så. Bra att det verkar funka med kläder iaf. Både jag och mannen är ganska långa och normalbyggda så antar att vi kan få problem att stänga utanpå våra egna kläder efter vad ni skriver...

Jag har svårt att tro att ni inte skulle få plats med ett så litet barn. Det jag tycker är lite småtokigt med små barn är att de har korta överkroppar och inte mycket till hals så overaller och jackor med dragkedjor brukar tryckas upp och knöla ihop sig. Det jag tycker fungerar bäst då är overaller eller jackor med dubbel knäppning (två dragkedjor på varsin sida) så att man kan vika ner som en hel flärd på bröstet på barnet. Sedan är det också viktigt att tänka på (särskilt med overaller som har hopplöst korta ben vanligtvis) att byxorna dras upp långt när de "sitter groda", så att det kan bli bara ben. Benvärmare är inte dumt .
  • solskenskaka
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-30 11:00:21 följande:

Jag har svårt att tro att ni inte skulle få plats med ett så litet barn. Det jag tycker är lite småtokigt med små barn är att de har korta överkroppar och inte mycket till hals så overaller och jackor med dragkedjor brukar tryckas upp och knöla ihop sig. Det jag tycker fungerar bäst då är overaller eller jackor med dubbel knäppning (två dragkedjor på varsin sida) så att man kan vika ner som en hel flärd på bröstet på barnet. Sedan är det också viktigt att tänka på (särskilt med overaller som har hopplöst korta ben vanligtvis) att byxorna dras upp långt när de "sitter groda", så att det kan bli bara ben. Benvärmare är inte dumt .

Tack för bra tips :) det är alla dom där små men betydelsefulla praktiska detaljerna som är svåra att veta innan man provat.
  • Mellanmjölkens land

Till ett barn i den åldersgruppen skulle jag siktat på ett bärskydd och framåt våren skaffat skalkläder kompleterat med ull/fleece under. Det var inte förrän framåt 10 mån som vår äldsta kunde röra sig i sin overall, innan dess var det för klumpigt.

Beträffande sele skulle jag inte rekommendera Ergo eftersom banden är ganska korta. Manduca och Boba är bättre samt att Tula även har en bebisvariant som om jag förstått det rätt har lika långa remmar som toddlern. 

• linnéa001

En grej som jag inte tänkte på när jag hade min flicka i selen var att knappar och blixtlås på tröjor nog inte var så skönt för henne att ligga mot. Min dotter är bara fyra veckor så hon har ju ansiktet mot mitt bröst och fick värsta märkena i ansiktet efter knappar på tröjan. Så jag ska nog ha henne innanför jackan.

• Babycompact

Du kan också använda Baby Compacts bärsele Carry som är ett enkelt och smidigt bärstöd för barn från 5 till 15 kg. Den funkar att ha utanpå ytterkläder. Läs mer på babycompact.com/carry-2/. Den kan beställas på babycompact.com/order-2/.

Carry är en multifunktionell produkt som både är ett bärstöd och ett sittstöd på stolar hemma och när du är ute och reser. Kombinerat med den uppblåsbara kudden Sit kommer barnet upp till bordshöjd. Sit kan du sedan fortsätta att använda även när ditt barn kan sitta själv men inte riktigt når upp till bordskanten. Två Carry ihop funkar för tvillingar.

• Celice29

Jag har en Manduca o bebisen fick plats med overall o hela vintermunderingen o jag fick selen utanpå vinterjackan! Detta var i december! Bebisen var då 8 mån

Svar på tråden Bärsele och ytterkläder - hur funkar det?