• Anonym (Kallgroda)

Är det här klimakteriesvettningar?

Jag kan gå från iskall-som i stort sett är mitt normaltillstånd sen hur många år som helst p.g.a fibbro- till kokhet på en halv minut. Det börjar som en brännande känsla (typ glödhet stång) mitt i bröstet och sprider sig sen utit/neråt i kroppen. Kan komma även om jag sitter helt still. Går över på några minuter om jag svalkar mig på nåt sätt så svettas-svettas gör jag bara om jag håller igång just när attacken kommer eller är för varmt klädd och inte direkt kan klä av mig. Är nästan 46 och har ingen aning om hur mensen är eftersom jag gått på ÄD-hormoner mellan oktober-juli och inte haft mens sen juli. Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det här klimakteriesvettningar?
  • Ann Nelly

Det låter som vallningar tycker jag.

Är inte expert eftersom jag inte är inne i det riktiga klimakteriet ännu.
    Men har haft bröstcancer och äter en medicin mot det som drar ner östrogenet och jag hamnar i ett slags klimakterie fast jag fortfarande producerar östrogen.
    Jag är 41 år.

Jag får vallningar ibland som bieffekt och de känns precis som du skriver fast de brukar inte börja i bröstet utan oftast i benen :)

Men det är en brännande känsla som sprider sig i kroppen, ganska läskig känsla eftersom man känner spridningen så tydligt. Och så hettar huvudet på mig när det händer, blir röd om öronen. Håller i några minuter och sedan släpper det och allt är som vanligt igen. Får inga kraftiga svettningar ännu utan blir bara väldigt varm och får lossa på kläderna för det känns som jag ska svettas annars.

Första gången jag fick en kraftig riktig vallning så var det precis när jag lagt mig i sängen, helt plötsligt blev fötterna jätteheta och så spred det sig långsamt genom hela kroppen ända upp i huvudet. Fick även hjärtklappning och kände mig så konstig. Blev livrädd och trodde att jag skulle tuppa av, vågade knappt sova :)
    Först i efterhand insåg jag vad som faktiskt hänt. Hade aldrig fattat innan hur det kändes.

Så du kan ju ha kommit in i ett tidigt klimakterie. Jag tror att man kan ta blodprov för att fastställa att det är så. Kolla med din läkare om du är osäker.

• Anonym (Kallgroda)

Eftersom jag gör ED spelar blodprov ingen roll,jag vet redan att mitt FSH är högt. Dessutom är jag inte helt säker på att det verkligen är klimakteriet eftersom jag gått på så många hormoner så länge och tvärt slutat. Fick ju mens vad som motsvarar v.6 el. 7 och den höll på 2 veckor så jag tror själv det mest är efterverkningar av det. Men visst,från helt regelbunden mens till detta,kan väl hända klimakteriet börjar så också... Känns så surt bara när alla man känner fått barn efter 40... Men den spontanbebben kan jag nog släppa.

• Ann Nelly

Ge inte upp än. Det är ju som sagt inte säkert att du är i "riktiga" klimakteriet ännu. Och så länge du producerar östrogen och har ägglossning så kan du bli gravid.

• Anonym (Kallgroda)
    Ann Nelly skrev 2014-10-02 09:26:48 följande:
    Ge inte upp än. Det är ju som sagt inte säkert att du är i "riktiga" klimakteriet ännu. Och så länge du producerar östrogen och har ägglossning så kan du bli gravid.

Just nu har jag ingen äl och ingen mens,men ska snart börja nästa ÄD så det finns ju hopp där! Drömmer Är det här klimakertiet så skjuter jag då på det ett tag i alla fall...
Svar på tråden Är det här klimakteriesvettningar?