Jag förstår rädslan över att som pappa inte bli tagen på allvar utan att det är mammorna det lyssnas på på FR. När man läser på FL så verkar det vara det vanligaste...
Men det behöver verkligen inte vara så. Min man och hans ex har varit på FR i två omgångar på samarbetssamtal.
Och grunden för dessa har varit exakt detsamma som du beskriver. Mamman har hävdat att deras samarbete har varit katastrofalt eftersom hon inte ansåg att hon fått den insyn och kontroll som hon ansåg sig ha rätt till. Hon ansåg även att jag skulle hålla mig ur bilden, och inte vara med på tex lucia eller skolavslutningar eller hämta på dagis. Det var en massa annat liknande.
På FR gick de igenom punkt för punkt av det som min make, resp mamman skrivit upp att de ville tala om, och på punkt efter punkt så blev resultatet att mamman var tvungen att backa.
Backa, men ändå hitta en lösning.
Nej, hon hade inte "rätt" att ringa varje dag för att få veta vad barnet gjort, ätit, tänkt - men de gjorde upp om två dagar i veckan som hon ringde för att prata med barnet, samt att barnet självklart hade fri tillgång att ringa henne.
Så länge vi uppträdde civiliserat på tillställningar vi var på tillsammans så var det bara positivt för barnet att se att vi alla kunde vara där. Att min man inte står med henne utan med mig fick hon acceptera. Han var inte där för hennes skull utan för barnets.
Det var fler punkter som löste sig efter de här samtalen. Det blev lugnare för oss då hon fick en tredje persons perspektiv på det hela. En som satte barnet i fokus och inte henne. Hon blev förvisso emellanåt rejält tillplattad, men det behövdes.
Jag skulle råda din man att gå på samtalet. De kan inte tvinga honom, eller henne, till någonting, men det kan faktiskt vara så att de får hjälp att hitta lösningar som fungerar. Utan att behöva ge avkall på vad man själv tror är det som fungerar bäst även om man är pappa ;)