• Ewald01

Konserveringsmedel i mat

Hej!

Vill nu göra en tråd om konserveringsmedel respektive konserveringsämnen i mat igen.

Jag har kollat noga förra veckan.

Jag har ju redan skrivit att all potatissallad som man kan köpa i butiken i Sverige innehåller konserveringsmedel. Jag hittade inte en enda Produkt utan konserveringsmedel.

I Tyskland kan man köpa potatissallad utan tillsatta konserveringsmedel och det står till och med på förpackningen att Inga konserveringsämnen respektive konserveringsmedel tillsattes.

Den här produkten:

http://das-ist-drin.de/Homann-Kartoffelsalat-1000-g--6421/

Sen konstaterade jag att även italiensk antipasto (torkade och inlagda tomater) innehåller konserveringsämnen.
    Men dessa konserveringsämnen är ju inte bra för hälsan.

Hur gör de i Tyskland att de har samma mat bara utan tillsatta konserveringsmedel?

• Svar på tråden Konserveringsmedel i mat
  • alexs mamma

Det har funnits konserveringsmedel i mat i alla tider. Socker å salt tex. Citronsyra är oxå ett konserveringsmedel å tex alun. ...

• Ewald01
    alexs mamma skrev 2014-09-30 07:23:06 följande:

Det har funnits konserveringsmedel i mat i alla tider. Socker å salt tex. Citronsyra är oxå ett konserveringsmedel å tex alun. ...

Ja, men konserveringsämnen är ju inta bra för hälsan ... om man jämt äter mat som innehåller konserveringsämnen.

Det finns studier kring detta.

Maten i Sverige (färdiga produkter och halvfabrikater) innehåller alltid en massa olika konserveringsämnen ... flera olika E-nummer osv. ... förutom bröd, det innehåller ofta inte konserveringsämnen ....

Hmm ...
  • alexs mamma

Det beror ju som sagt på vilka konserveringsmedel du tänker på alla är inte onyttiga just för att de är ett konserveringsmedel. Socker ren är ju toppen att använda när man vill förlänga hållbarheten på bär. Det är ju det söta som är dåligt i sockret inte själva konverteringen. Likadant med citronsyra det är heller inte skadligt...

• helene 355
    alexs mamma skrev 2014-10-01 16:19:52 följande:

Det beror ju som sagt på vilka konserveringsmedel du tänker på alla är inte onyttiga just för att de är ett konserveringsmedel. Socker ren är ju toppen att använda när man vill förlänga hållbarheten på bär. Det är ju det söta som är dåligt i sockret inte själva konverteringen. Likadant med citronsyra det är heller inte skadligt...

om de är äkta citronsyra, men de mesta är e330 eller citrid acid och det är ej från citoner utan man odlar det från svartmögel och är troligtvis allegifamkallande. Man gör de för att det är mycket billigare.
  • Ewald01

vad jag minns var det ibland ngt E 2xx ... nummer ... Coca Cola innehöll bland annat E 150a (eller var det b) ... eller så.

• Mandel
    helene 355 skrev 2014-10-01 16:23:47 följande:
    om de är äkta citronsyra, men de mesta är e330 eller citrid acid och det är ej från citoner utan man odlar det från svartmögel och är troligtvis allegifamkallande. Man gör de för att det är mycket billigare.
    Håller med helt.

Folk har blivit av med ex pollenallergi när de uteslutit mat med citronsyra i...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ewald01

Jag har en sida där man kan slå upp och läsa om alla tillsatser (E-nummer) som finns.

Ja, de som är allergiska mot vissa mögelbakterier bör undvika E 330 och E 380.

Svar på tråden Konserveringsmedel i mat