• Aprilia77

Bristning i vaden, när blir det bättre?

Förra söndagen, alltså nio dagar sedan, spelade jag lite fotboll med min son och lyckades då få en muskelbristning i vänster vad. Hade ont ont ont och blev supersvullen, sedan även blå på hela vaden. Sjukt ont både vid belastning och beröring. Nu, en dryg vecka senare har svullnaden och blånaden på vaden gått över men är fortfarande jätteöm och kan knappt ta mig fram. Nu har svullnaden gått ner i foten och jag är helt blå runt och under foten.

Hur länge ska det vara så här? Mitt liv funkar inte när jag knappt är rörlig. Och nätterna är hemska, det bara spänner och pulserar.

Var på vårdcentralen för fyra dagar sedan för att utesluta blodpropp, fick bekräftat att det var bristning, läkaren var sjukt stressad och enda rådet var att jag skulle smörja med Voltaren. Har ingen effekt alls. Käkar Alvedon och Ipren i kombination nu, lindrar lite men smärtan är ändå påtaglig.

Blir tokig!

• Svar på tråden Bristning i vaden, när blir det bättre?
  • Anonym (nät doktor)
    Vid den första fasen uppstår det en inflammation, vilket är kroppens sätt att starta läkningen. När muskeln går sönder startas en kemisk reaktion och olika prostaglandiner frisätts, bland annat den för en inflammation så viktiga Prostaglandin E2, men även fria radikaler. Dessa inflammatoriska markörer retar den omkringliggande vävnaden och aktiverar smärtreceptorer som signalerar smärta vid ryggmärgen. Dessa signaler når hjärnan som reagerar med att du börjar känna värk i det affekterade området. När smärtreceptorerna aktiveras frisätts neuropeptider, såsom Substans P, vilka är smärtbärare, och bidrar ytterligare till inflammationen.Samtidigt startar en reparationsfas där ärrvävnad produceras. Denna fas kan pågå i dagar upptill veckor beroende på område och hur allvarlig muskelskadan är.
    Den tredje fasen är remodelleringsfasen. I denna fas ersätts ärrvävnaden med mer hållbar och elastisk vävnad. Denna fas kan ta upp till ett år på sig att bli klar.
    Den fjärde fasen är mognadsfasen. Den nya vävnaden mognar för att bli tillräckligt stark för att klara av full belastning. Denna fortlöper under lång tid, över ett år, och här är det vanligt att re-rupturer sker. Ofta så blir en re-reptur allvarligare än den innan då muskeln fortfarande är försvagad. Man känner sedan länge ingen smärta i området för skadan, utan tränar ofta för fullt, vilket leder till att den försvagade muskeln går sönder igen och på samma ställe, och ofta i värre omfattning än förra gången.
Svar på tråden Bristning i vaden, när blir det bättre?