• HonHarPlattMage

    Om sonen målar av nakna kvinnor

    Hur reagerar du om din son börjar ta hem kvinnor som är lite äldre än honom och målar av dem nakna. Kvinnorna kommer hem till er, går till hans rum, klär av sig nakna och blir avmålade. Är detta okej? Det rör sig om kvinnor mellan 25-50 år gamla.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om sonen målar av nakna kvinnor
  • Malin255

    Det är väl helt upp till din son? Så länge han är myndig. Han kanske är en ur-duktig konstnär?

    Kram,


    Malin.

  • Mithi

    Det beror väl på ungdomens ålder och mognad. Men spontant säger jag ja. Det är konst det handlar om, inget annat. Dessutom ställer kvinnorna upp frivilligt.

  • Mascaraklumpar

    Råkade rösta på första alternativet eftersom jag naturligtvis trodde det stod "om det är kvinnor vi känner är det okej". Självklart bjuder man inte hem kompletta främlingar till sina föräldrars hem, speciellt inte utan att fråga innan.

  • hännrick

    Hur ska jag kunna svara på det utan att veta hur gammal sonen är? (att han är duktig på att måla/teckna/rita utgår jag ifrån)

    Var han 12 så skulle jag tycka att det var mycket olämpligt, var han 15 skulle jag fortfarande ha ett och annat att invända. Skulle han vara 18-20 år så skulle jag inte ha några större problem med det under förutsättning att det sker i stillhet och hålls inne på hans rum.

  • Stårschan

    Är jag den enda som tycker att det spelar roll om sonen har någon sorts konstnärlig talang eller inte? Om jag skulle känna att det var någon sorts förtäckt anledning att få stirra på nakna kvinnor men att det inte blev mer konst än en streckgubbe av det hela så skulle jag INTE vara bekväm med det. Om han däremot brinner för sin konst och får fram resultat så är det helt OK - så länge de sköter det snyggt och inte svassar omkring näck i hela huset.

  • hännrick
    Stårschan skrev 2014-10-01 08:42:09 följande:
    Är jag den enda som tycker att det spelar roll om sonen har någon sorts konstnärlig talang eller inte? Om jag skulle känna att det var någon sorts förtäckt anledning att få stirra på nakna kvinnor men att det inte blev mer konst än en streckgubbe av det hela så skulle jag INTE vara bekväm med det. Om han däremot brinner för sin konst och får fram resultat så är det helt OK - så länge de sköter det snyggt och inte svassar omkring näck i hela huset.
    nej, jag skrev precis att jag utgick ifrån att sonen är skicklig med penna och pensel, alternativet kändes helt enkelt alldeles för orimligt
  • Stårschan
    hännrick skrev 2014-10-01 08:49:21 följande:
    nej, jag skrev precis att jag utgick ifrån att sonen är skicklig med penna och pensel, alternativet kändes helt enkelt alldeles för orimligt
    Du har så rätt. Jag vaknade visst på fel sida imorse - dvs den icke läskunniga. Jag ber om ursäkt.
  • Ogago
    HonHarPlattMage skrev 2014-09-30 16:58:56 följande:

    Hur reagerar du om din son börjar ta hem kvinnor som är lite äldre än honom och målar av dem nakna. Kvinnorna kommer hem till er, går till hans rum, klär av sig nakna och blir avmålade. Är detta okej? Det rör sig om kvinnor mellan 25-50 år gamla.


    Den enda som kan ha med saken att göra är den som står för huset. Så länge sonen bor hemma så är det föräldrarnas åsikter som gäller. Husreglerna gäller.

    Om sonen inte är myndig så kan föräldrarna bestämma vad som går an och vad som inte går an.
    Om sonen *är* myndig men bor hemma är det husägaren som bestämmer. (Mitt hus, mina regler!)

    Men om sonen är myndig och gör sin konst i någon annan lokal så är han i sin fulla rätt att göra detta.
  • Benedicte12

    Hur gammal är sonen? Är han myndig är det helt okej.

    Antar att han är ingen liten pojke om kvinnor över 25 är lite äldre.

  • Mithi

    Jag förutsatte alltså att sonen har någon slags konstnärlig talang och att "förvarnar" att han får besök samt att kvinnorna inte går omkring nakna i huset.

    Vad gör han med tavlorna? Behåller dem? Säljer dem till kvinnorna han målat av? Säljer dem till andra? 

Svar på tråden Om sonen målar av nakna kvinnor