• Anonym (adhd)

Rättigheter & stöd vid adhd när man är förälder

Hej.
    Detta borde väl ligga i funktionsnedättnings kategorin men jag vill vara anonym i min fråga.

Jag har adhd. Jag får ersättning för förlängd skolgång & studerar 75% för att orka med detta blev precis klart, men nu sa fritis att jag måste hämta mitt barn tidigare om jag inte har skola, och då kände jag direkt, NEJ för då får jag inte den tiden jag verkligen behöver för återhämntning som jag är i så stort behov av.
    Jag har kämpat som en idiot för att få gå ner i tid eftersom jag även är ensamstånde.

Har jag som förälder några rättigheter alls? Står bara om rättigheter när BARNET har adhd, och detta är inte klart ännu men troligen har även mitt barn adhd så vardagen är extremt påfrästande.

Vart, förutom socialtjänsten vänder man sig? Finns det någon speciell ansökningsblankett för utökad tid på fritis?

Känns som jag går sönder snart, när det ena man kämpat sig igenom med så kommer nästa skit och man får ingen chans att andas...

• Svar på tråden Rättigheter & stöd vid adhd när man är förälder
  • Anonym (adhd)
    Tines skrev 2014-09-30 20:43:34 följande:

Du kontaktar kommunen och frågar hur du ska gå tillväga. Ibland räcker det med ett läkarintyg.

Vem i kommunen kontaktar man?

Vad ska man be sin läkare/psykolog skriva i läkarintyget? Jag menar... skolan vet ju redan att jag har en funktionsnedsättning?
  • Långbenopluto
    Anonym (adhd) skrev 2014-09-30 20:46:52 följande:
    Vem i kommunen kontaktar man?

Vad ska man be sin läkare/psykolog skriva i läkarintyget? Jag menar... skolan vet ju redan att jag har en funktionsnedsättning?
    Ring rektorn i skolområdet, kan inte denne ge dig ett svar så ringer du rektorns chef. Kommunens växel vet vem det är.

Kan tänka mig att det måste stå i intyget varför du behöver tid för återhämtning samt hur mycket tid du bör ha.
  • Anonym (adhd)
    Tines skrev 2014-09-30 21:01:54 följande:

Ring rektorn i skolområdet, kan inte denne ge dig ett svar så ringer du rektorns chef. Kommunens växel vet vem det är.

Kan tänka mig att det måste stå i intyget varför du behöver tid för återhämtning samt hur mycket tid du bör ha.

Känns lustigt bara för enligt fritis är det rektorn som meddelat att man absolut inte får ha barnen på fritis om man inte är på jobb eller skola utan då får man hämta barnet och ta med till adhd docktorn lr sköterskan. Men dom på psykiatrin ser ju helst att man kommer själv så dom kan nogrant i lugn o ro gå igenom min medecinering och utveckling, och på mina kbt samtal känns det inte heller så aktuellt att ha med mitt barn så det känns bara som en väldigt konstig regel. Ska jag bestraffas för jag har adhd och behöver nedsatt tid och mycket läkarbesök?
  • Anonym (plommon)
    Anonym (adhd) skrev 2014-09-30 22:00:10 följande:

Känns lustigt bara för enligt fritis är det rektorn som meddelat att man absolut inte får ha barnen på fritis om man inte är på jobb eller skola utan då får man hämta barnet och ta med till adhd docktorn lr sköterskan. Men dom på psykiatrin ser ju helst att man kommer själv så dom kan nogrant i lugn o ro gå igenom min medecinering och utveckling, och på mina kbt samtal känns det inte heller så aktuellt att ha med mitt barn så det känns bara som en väldigt konstig regel. Ska jag bestraffas för jag har adhd och behöver nedsatt tid och mycket läkarbesök?

Fast det finns väl många människor med diverse dolda handikapp, där regeln är detsamma? Sen är det väl tufft generellt att vara ensamstående mamma.

Du kan inte planera in dina läkare besök bättre då?

Be pappan att ta barnet mer?

Morföräldrar kanske kan ställa upp?

Vänner?
  • Anonym (adhd)
    Anonym (plommon) skrev 2014-09-30 22:08:48 följande:

Fast det finns väl många människor med diverse dolda handikapp, där regeln är detsamma? Sen är det väl tufft generellt att vara ensamstående mamma.

Du kan inte planera in dina läkare besök bättre då?

Be pappan att ta barnet mer?

Morföräldrar kanske kan ställa upp?

Vänner?

Pappan kan inte ta barnet mer pga av egen problematik. Mormor är sjuk o farmor i annan stad så jag är ensam. Behöver all avlastning som finns från fritis. Att ha barnet kommer utlösa min utmattningsdepression som är på G och då kan inte barnet bo hemma alls så det är väl bättre att fritis finns där som ett stabilt stöd.

Känner mig så fruktansvärt överkörd och ensam.
  • Anonym (plommon)

Hur gick det ts?

Svar på tråden Rättigheter & stöd vid adhd när man är förälder