• Akua

Varför räfflade naglar? Hur får jag bort det?

Jag har tidigare haft förstärkning på mina naglar, de togs bort innan sommarn så en helt ny nagel har nu hunnit växa ut. Så nu är de inte sådär sköra och tunna längre.

Men naglarna har nu fått små små och många räfflor. Räfflor längst bredden. Det är ungefär på halva nageln och in mot nagelbanden så det är inte längst ut.
    Har aldrig sett detta förut, heller aldrig sett räfflor längst bredden.
    Varför?
    Och hur får jag bort det?
    Jag smörjer redan ofta med olja och nagelbandsmjukgörande.

• Svar på tråden Varför räfflade naglar? Hur får jag bort det?
  • BCH52

Såvitt jag vet så brukar tvärsgående räfflor bero på att nageltillväxten avstannat på grund av att man varit riktigt sjuk. Har du haft hög feber för några månader sedan kanske? Har du varit stressad?
    Det ska försvinna när nageln växt ut helt igen. Men då naglar växer långsamt så tar det tid.
    Lämna naglarna ifred ett tag, smörj naglar och nagelband med mandelolja, köp på apoteket, mycket billigare än den lilla. lilla flaska man kan köpa hos Kicks och liknande.

• Akua
    BCH52 skrev 2014-09-30 21:32:33 följande:

Såvitt jag vet så brukar tvärsgående räfflor bero på att nageltillväxten avstannat på grund av att man varit riktigt sjuk. Har du haft hög feber för några månader sedan kanske? Har du varit stressad?

Det ska försvinna när nageln växt ut helt igen. Men då naglar växer långsamt så tar det tid.

Lämna naglarna ifred ett tag, smörj naglar och nagelband med mandelolja, köp på apoteket, mycket billigare än den lilla. lilla flaska man kan köpa hos Kicks och liknande.

Nej ingen fysisk sjukdom alls. Lite stressad kanske då jag började nytt svårt jobb. Men inget som var sjukt jobbigt eller väldigt svårt psykiskt.

Tycker heller inte att naglarna växer särskilt långsamt. Men jag smörjer på invandring ordning då.
  • matildaaf

Har också samma problem efter att ha tagit bort min förstärkning + förlängning så det är nog inte pga sjukdom..

• Akua
    matildaaf skrev 2014-09-30 22:48:15 följande:

Har också samma problem efter att ha tagit bort min förstärkning + förlängning så det är nog inte pga sjukdom..

Hur länge sedan är det du tog bort förstärkningen?
  • matildaaf
    Akua skrev 2014-09-30 22:52:14 följande:

Hur länge sedan är det du tog bort förstärkningen?

Ca 1.5 månad nu. Har en viloperiod för naglarna innan jag kör igen...
  • Akua
    matildaaf skrev 2014-09-30 22:57:02 följande:

Ca 1.5 månad nu. Har en viloperiod för naglarna innan jag kör igen...

Ok. Ja då är det väl inte så konstigt.

Jag tog bort mina i juni, så det är ett tag sedan. Och det är den delen som växer ut som har räfflor.
  • Akua
    Virre1979 skrev 2014-09-30 22:58:12 följande:

Stress?

Nej, jag har inte stressat särskilt mycket...så det borde inte kunna vara det.
  • BCH52

Om det är på alla naglar så är det antingen nåt som hänt med din hälsa just när den delen av nageln bildades. Då bör det försvinna allteftersom nageln växer ut. Alternativt har arbetet med dina förstärkningar skadat tillväxtzonen och då kommer det inte att försvinna.

Troligast det första då det inte är troligt att alla naglar hanterats så våldsamt att tillväxtzonen skadats. Det är bara att vänta och se.

• Secretlove

Den allra vanligaste orsaken till räfflade naglar är vätskebrist. Alltså att du dricker för lite under dygnen. Börja med att öka på ditt vätskeintag till vad som anses vara normalt.

Andra orsaker kan vara brister av olika slag eller sjukdomar, men vanligaste orsaken är vätskebrist.

• Akua
    Tusselisa skrev 2014-12-03 22:32:40 följande:

Du kan ha torra naglar också..

Jag smörjer "hela tid" så torra borde de inte kunna vara.

Det är en gåta helt enkelt och jag hoppas det försvinner så småningom.
  • DaCruz

Köp D vitamin droppar som man ger till bebisar och smörj på naglarna.Naglarna blir starka och fina ;)

Svar på tråden Varför räfflade naglar? Hur får jag bort det?