• Autumnleaf76

Kapat konto - polisanmäla?

Mitt konto på Tradera kapades och en auktion startades för en vara på 1200kr med "köp nu"-funktion. Jag kontaktade Tradera och de stoppa auktionen innan varan såldes.

Olustigt. Vem ligger bakom detta? Och hur lyckades hen?

Borde jag polisanmäla?

• Svar på tråden Kapat konto - polisanmäla?
  • sportpappa
    Hur någon lyckas med att hacka någon annans konto är oftast för att man valt ett allt för svagt lösenord, dvs. allt för enkelt att knäcka genom att testa. Det kan också vara så att du använt samma lösenord på en annan tjänst som inte vara lika säker eller så har någon en keylogger på din dator. Det finns lite olika tekniker man kan använda sig av.

I det här fallet hade jag inte polisanmält eftersom inget hände. Byt till ett säkert lösenord. Om Tradera har någon mer information som kan användas till en anmälan (ex. IP-adress etc.) så kan du göra en polisanmälan.

Välj aldrig ett lösenord som är kortare än 8 tecken. Längre är alltid bättre. Det ska innehålla minst en liten bokstav, en stor bokstav, en siffra och gärna ett specialtecken (!$%@# eller liknande). Det finns dock vissa siter som inte tillåter alla specialtecken. Använd aldrig samma lösenord på två olika ställen utan ha ett unikt lösenord på varje.

Personligen kör jag med 20 tecken i mina lösenord och de är alltid genererade.
  • Autumnleaf76

Pratat med Tradera och de har ip-numret därifrån e-mailet om lösen och mail skickats. Men de lämnar såklart bara det till polisen. Men som jag fattat det leder sällan ip till en person utan mer en plats.

Har mejlat polisen idag och frågat hur man bör agera.

Har dock bytt lösen på alla olika sidor, men hade redan innan olika sådana och i mina ögon säkra sådana. Men inte tillräckligt :(

Svar på tråden Kapat konto - polisanmäla?